فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

حقوق و دستمزد وزارت کار در سال 1402

حقوق و مزایا در سال 1402

افزایش دستمزد و حداقل دستمزد کارگران همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز در قانون است. امسال نیز مانند سال های گذشته، کارشناسان درباره حقوق سال آینده بحث های مفصلی داشتند..طبق قانون کار، مدت کار هفتگی تمام وقت به استثنای روزهای جمعه و تعطیلات 44 ساعت است که بر اساس دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی پرداخت می شود. در این راستا به حداقل مزد و مزایای قانون کار در سال 1402 نیز اشاره شده است. هدف ما در این مقاله بررسی حداقل مزد و مزایای سال 1402 می باشد.در قرارداد دستمزد و حقوق برای کار پاره وقت میزان دستمزد. ، مزایا و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی بر اساس ساعت کار کارگر محاسبه و پرداخت می شود.

نحوه تعیین حداقل حقوق و دستمزد در سال 1402

با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارمندان و مستمری بگیران در سال 1401 تنها 10 درصد افزایش یافت در حالی که حداقل درآمد حدود 60 درصد افزایش یافت و به رقم 5.6 میلیون تومان رسید. البته لازم به ذکر است که علاوه بر این افزایش و به منظور جبران مابه التفاوت افزایش حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران لشکری و کشوری با افزایش مستمری بگیران کار و تامین اجتماعی، لایحه ای در حال تصویب است.
این نکته نیز حائز اهمیت است که حقوق و دستمزد 1400، 25 درصد افزایش یافته و به این ترتیب حداقل مبلغ به 3.5میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که این افزایش در سال 1398 معادل 15 درصد بوده و حداقل پرداختی کارکنان و مستمری بگیران 2.8 میلیون تومان تعیین شده است.

حتما بخوانید: معرفی بهترین برند دستگاه حضور و غیاب 2023

افزایش حقوق دستمزد کارگران در سال 1402

در حال حاضر افزایش دستمزد سال 1402 نسبت به آخرین مصوبه سال 1401 کارگران به طور میانگین 20 درصد اعلام شده است که البته رقم دقیق ضریب دستمزد هنوز تایید نشده و تنها بر اساس پیش بینی های مندرج در بخشنامه بودجه 1402 میباشد. با توجه به نحوه تعیین حداقل دستمزدها در سال های گذشته، تغییر حداقل دستمزد از سال 1402 و افزایش دستمزد کارگران در سال آینده به بیش از 20 درصد دور از انتظار نیست. حتی امکان افزایش تدریجی حقوق از سال 1402 وجود دارد.

 

نحوه تعیین حداقل حقوق و مزایای 1402

بر اساس ماده 35 قانون کار، ضوابط و مزایای مربوط به مزد ساعتی، حق الزحمه ساعتی و حقوق و سمت های مشمول این ماده با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می رسد.. همچنین بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است دستمزد پایه وزارت کار را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس ضوابط زیر تعیین کند:

  • حداقل دستمزد کارگران با توجه به نرخ تور ماعلام شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن ویژگی های جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محوله که باید برای تأمین زندگی یک خانواده که میانگین تعداد آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود کافی باشد.

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد 1402

در این قسمت به فرمول های مهم محاسبه دستمزد ساعتی، اضافه کاری، شب کاری و … می پردازیم.

فرمول نحوه محاسبه

ساعتی دستمزد روزانه/ ۷/۳۳

اضافه کاری (دستمزد هر ساعت کار) *۱/۴ *(تعداد ساعات اضافه‌کاری)

روز جمعه (دستمزد هر ساعت کار) *۴ *(تعداد ساعات کار در روز جمعه)

شب‌کاری (دستمزد هر ساعت کار) *۳۵ *(تعداد ساعات شب‌کاری)

حق بیمه کل (پایه حقوق + بن کارگری) *۳

مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۲ (سقف مالیاتی مربوطه –حقوق مشمول مالیات) *(درصد مالیات ردیف مربوطه)

حق سنوات ماهانه ۲*/۵ (سابقه کار به ماه) *(مزد روزانه کارگر)

عیدی و پاداش (سابقه کار به سال) * (دو برابر آخرین حقوق ماهانه)

اصطلاحات قانون کار

برای درک بهتر جداول این مقاله و آشنایی با مفهوم حداقل مزحقوق و دستمزد 1402، در این قسمت به برخی از مهمترین اصطلاحات قانون کار میپردازیم.

کارگر: طبق قانون کار، کارگر در ازای دریافت هر گونه حق الزحمه اعم از دستمزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

کارفرما: شخص حقیقی یا حقوقی است که کارگر به میل خود و برخلاف دریافت حق الزحمه برای او کار می کند.

حق الزحمه: کلیه درآمدهای قانونی اعم از دستمزد یا کمک عائله مندی، مسکن، خوراک، حمل و نقل، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و … که طبق قرارداد کار به کارگر پرداخت می شود.

دستمزد: دستمزد شامل وجوه پولی و غیر پولی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می شود. اگر دستمزد بر اساس ساعات کار پرداخت شود، دستمزد ساعتی و اگر بر اساس میزان کار انجام شده یا محصول تولید شده باشد، کارمزد نامیده می شود.

حق اولاد: طبق قانون، کارگران صاحب فرزند در پایان ماه مبلغی به نام حق اولاد به عنوان کمک هزینه دریافت می کنند.

حق عائله مندی: کارمندان دولت علاوه بر دریافت حق فرزند تا 3 فرزند، از کمک هزینه عائله مندی نیز برخوردارند.
بن کارگری: بن کارگری مبلغ مشخصی است که به صورت ماهانه برای ارزاق بین کارگران توزیع می شود.

حق مسکن: حق مسکن مبلغی است که به حداقل دستمزد کارگر اضافه می شود و به عنوان کمک هزینه مسکن اجتماعی به آنها پرداخت می شود. میزان حق مسکن در ابتدای سال توسط شورای عالی کار تعیین می شود.

مقایسه حقوق کارگران در سالهای 1401 و 1402

در سال 1401 افزایش دستمزد کارگران ابتدا 15 درصد اعلام شد، اما پس از بررسی های هیئت وزیران و میزان تورم در سال 1401، افزایش دستمزد کارگران و حداقل حقوق بگیران 57 درصد تصویب شد. البته این مقدار همچنان با تورم جامعه فاصله دارد و کارگران همچنان در امرار معاش مشکل دارند .حداقل دستمزدها احتمالاً در سال جاری بیش از 20 درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه های حضور و غیاب

 

حقوق و دستمزد بازنشستگان 1402

بر اساس مصوبه مجلس حداقل حقوق بازنشستگان، نظامیان و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی در سال 1401، 5 میلیون تومان تعیین شد که میزان آن به میزان 5 میلیون تومان افزایش می یابد. ده درصد. بر اساس مصوبه مجلس، حقوق مستمری بگیران به نسبت مدت خدمت قابل قبول نباید کمتر از پنجاه میلیون ریال باشد.

معافیت مالیاتی سال 1402

بر اساس گزارش ها، سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آینده 67 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب نرخ مالیات بر درآمد حاصل از حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و ادواری و سایر پرداخت ها و مزایا بدون احتساب مرخصی پایان سال از 67 میلیون و 200 هزار تومان متغیر است. این نرخ مالیات بر اساس مازاد درآمد دارای درصد افزایش زیر خواهد بود:

• 10 درصد مالیات سالانه تا سقف 150 میلیون تومان

• از 150 تا 250 میلیون تومان با مالیات سالانه 15 درصد

• از 250 تا 350 میلیون تومان با 20 درصد مالیات سالیانه

• بیش از 350 میلیون تومان مشمول 30 درصد مالیات سالانه می شود

-افزایش حقوق شامل چه کسانی می شود؟

بر اساس مصوبه مجلس، افزایش حقوق شامل افراد شاغل در سازمان‌های زیر می‌شود:
• دستگاه های اجرایی
• نیروهای مسلح
• وزارت اطلاعات
• سازمان انرژی اتمی
• ترکیب ملی و نظامی
• اعضای هیئت علمی دانشگاه
• مؤسسات آموزش عالی و علمی
• قضات
همچنین شامل کارمندان رسمی، کارکنان قراردادی، قراردادهای استخدامی مشخص (مشخص)، والدین شهدا و کارکنان طرح خدمات پزشک و پیراپزشکی نیز می شود.

کلام آخر

حداقل مزد و مزایای سال 1402 که در این مقاله اعلام کرده ایم صرفاً بر اساس پیش بینی های مندرج در بخشنامه بودجه سال 1402 و به منظور اعتبار در سال آینده است. هنوز مدلی در رابطه با نحوه این افزایش اعلام نشده است. با توجه به سوابق تقنینی سال های گذشته، ممکن است این افزایش برای همه یکسان در نظر گرفته شود و یا افزایش مرحله ای تصویب شود.

نظرات

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم