فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

منابع انسانی

وظایف منابع انسانی

یک دپارتمان موثر مدیریت منابع انسانی یا به عبارت بهتر مدیریت سرمایه انسانی در یک شرکت یا سازمان می تواند سازمان را به سطحی برساند که بتواند نیازهای تجاری را با تکیه بر مهمترین دارایی های سازمان یا شرکت که کارکنان آن شرکت هستند برآورده کند. چندین رشته یا حوزه فعالیت در این بخش وجود دارد، اما متخصصان منابع انسانی به طور کلی شش وظیفه اصلی را در شرکت ها انجام می دهند و البته زیر گروه های تخصصی تری در هر بخش وجود دارد.

در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که بخش اختصاصی به منابع انسانی ندارند، می‌توان با برون‌سپاری خدمات منابع انسانی به کارایی کارکنان و بهره‌وری فعالیت‌های شرکت و مدیریت و هدایت سرمایه‌های انسانی دست یافت.

وظایف بخش منابع انسانی چیست؟

در ادامه به وظایف اصلی این واحد می پردازیم:

فرآیند استخدام

موفقیت استخدام کنندگان یک شرکت معمولاً با تعداد مشاغلی که آنها پر می کنند و زمان لازم برای پر کردن آن مشاغل اندازه گیری می شود. جذب افراد حرفه ای که در یک شرکت یا سازمان کار می کنند – برخلاف شرکت های مشاوره سرمایه انسانی که خدمات استخدام و استخدام را ارائه می دهند – نقش کلیدی در توسعه نیروی کار سازمان دارند.

آنها مسئول تهیه پیش نویس شرح وظایف، ارسال آگهی های شغلی، منبع یابی، غربالگری متقاضیان کار، مصاحبه های اولیه و هماهنگی فرآیند استخدام با مدیران خط و انتخاب نهایی نامزدها بر اساس فرهنگ سازمانی و شایستگی های شغلی هستند. هزینه های ناشی از عدم انتخاب مناسب یا طولانی شدن فرآیند جذب، شرکت ها را به مرحله ای رسانده است که با وجود داشتن دپارتمان مدیریت سرمایه انسانی همچنان از خدمات شرکت های مشاور منابع انسانی استفاده می کنند.

مدیریت روابط کارکنان

در هر شرکتی، مدیریت روابط کارکنان یکی از وظایف مهم بخش منابع انسانی است. این می تواند توسط یک متخصص منابع انسانی یا زیرمجموعه ای از بخش منابع انسانی یا حتی با کمک مشاور منابع انسانی انجام شود.

روابط کارکنان یک فرآیند مدیریت منابع انسانی است که با اندازه گیری رضایت شغلی، مشارکت کارکنان و مدیریت و حل تعارضات محل کار، روابط کارفرما و کارمند را تقویت می کند. در سازمان های بزرگ، وظایف روابط کارکنان ممکن است شامل مدیریت روابط اتحادیه، مذاکره در مورد توافقات و ارائه تفسیر قراردادهای اتحادیه باشد.

آموزش کارکنان

کارفرمایان باید ابزارهای مورد نیاز کارکنان را برای موفقیت فراهم کنند. این کار از طریق بخش منابع انسانی با ارزیابی نیازهای آموزشی برای کارکنان و تیم‌های مختلف انجام می‌شود تا برای دستیابی به شاخص‌های عملکرد و برآورده کردن نیازهای شرکت و مشتری یا بهبود روابط کارکنان توانمند شوند. انجام خواهد شد. بسیاری از بخش های منابع انسانی آموزش رهبری و توسعه حرفه ای را ارائه می دهند.

آموزش رهبری ممکن است برای کارکنان و مدیران تازه استخدام شده و ارتقا یافته در موضوعاتی مانند مدیریت عملکرد و نحوه برخورد با مشکلات کارکنان مورد نیاز باشد. در برخی موارد، این به معنای فراهم کردن فرصت‌هایی برای استخدام‌های جدید است تا به آنها در درک فرهنگ سازمانی کمک کند.

ایجاد فرصت های حرفه ای برای کارمندانی که می خواهند به اهداف شخصی مانند اخذ مدرک دانشگاهی دست یابند. برنامه هایی مانند بورسیه ها و برنامه های بازیابی بورسیه اغلب در زمینه آموزش و توسعه منابع انسانی هستند.

جبران خدمات و پاداش

مانند مدیریت روابط کارکنان، جبران خسارت و پاداش در منابع انسانی اغلب توسط یک متخصص سرمایه انسانی با تخصص دوگانه قابل رسیدگی است. در بخش دعاوی، کارکرد متخصص منابع انسانی شامل ایجاد ساختار جبران خسارت و ارزیابی راه های رقابتی برای پرداخت خسارت است.  در مورد نرخ پوشش بیمه با بیمه شدگان مذاکره کنید و فعالیت ها را با مدیر صندوق پس انداز بازنشستگی هماهنگ کنید.

امنیت شغلی کارکنان

ایمنی محل کار یک عامل مهم است. بر اساس قانون ایمنی و بهداشت شغلی 1970، کارفرمایان موظفند یک محیط کار ایمن برای کارکنان فراهم کنند. یکی از وظایف اصلی بخش منابع انسانی، حمایت از آموزش ایمنی در محل کار و ایجاد سیاست هایی برای گزارش آسیب ها و تلفات در محل کار است. علاوه بر این، متخصصان ایمنی اغلب با متخصصان سرمایه انسانی کار می کنند تا مسائل مربوط به غرامت کارگران را مدیریت کنند.

انجام امور حقوقی و قانونی کارکنان

رعایت قوانین کار از وظایف مهم بخش منابع انسانی است. عدم رعایت می تواند منجر به شکایات در محل کار بر اساس شیوه های ناعادلانه کار، شرایط نامطلوب کار و نارضایتی عمومی از شرایط کار شود که می تواند بر بهره وری و در نهایت سودآوری تأثیر بگذارد. مسئولان منابع انسانی باید از قوانین استخدامی مانند قانون حقوق مدنی، قانون استانداردهای منصفانه کار، قانون ملی روابط کاری و بسیاری از قوانین و مقررات دیگر آگاه باشند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم