فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشت

دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌ حضور و غیاب از ملزومات سازمان ها و ادارات می باشد که حضور، غیاب، مرخصی، اضافه کاری و سایر موارد مربوط به کارمندان را ثبت و کنترل می‌کند. دستگاه‌های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در خصوص مزایای دستگاه های تشخیص چهره نسبت دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی می توان گفت که دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره تمام معایبی را که دستگاه های اثر انگشتی داشتند را از بین برده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره با دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشتی بپردازیم.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

همانطور که از نام آن پیداست، این دستگاه با اثر انگشت کار می کند و کارمندان باید هنگام ورود به اداره یا محل کار برای تایید ورود و خروج، اثر انگشت خود را ثبت کنند.

معایب دستگاه حضورو غیاب اثر انگشت

قیمت نسبتا بالا

یکی از معایب اصلی سیستم حضور و غیاب اثرانگشتی، هزینه بالای آن است که همه ی شرکت ها توان پرداخت آن را ندارد.

عدم شناسایی اثر انگشت

گاهی اوقات دست کارمندان ممکن است آسیب ببیند، بنابراین تشخیص توسط دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی دشوارتر یا گاهی غیرممکن می شود. در واقع مشکل اصلی دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی شناسایی نکردن انگشت کاربر است. بنابراین اگر انگشت فرد مرطوب یا خیس باشد یا سنسور اسکن دستگاه اثر انگشت آسیب دیده باشد، فرآیند ثبت تردد فرد انجام نمی شود.

حتما بخوانید: دستگاه حضور و غیاب  تشخیص چهره Suprema BioStation 3

عدم امکان تغییر اثر انگشت

از آنجایی که اثر انگشت به هویت افراد گره خورده است، نمی توان آنها را مانند رمز عبور تغییر داد.

انتقال آلودگی

بیماری‌های مسری و ویروس‌هایی مانند کرونا مانند ویروس‌های موجود در این دستگاه‌ها به راحتی از طریق تماس دست منتقل می‌شوند، زیرا افراد مختلف آنها را لمس می‌کنند. یکی از مهم ترین معایب استفاده از دستگاه های حضورو غیاب اثر انگشت، انتقال آلودگی است. به دلیل تماس مستقیم دست با سطح اسکنر دستگاه و لمس آن توسط کلیه پرسنل، امکان انتقال عفونت بسیار زیاد است. با توجه به اینکه افراد به طور غیر ارادی و عادت دست خود را روی چشم و صورت خود می گذارند، احتمال ابتلا و ابتلا به بیماری ها بسیار زیاد است. به خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از راه های انتقال ویروس می تواند استفاده از کنترل تردد با اثر انگشت باشد. اما افراد می توانند پس از ثبت تردد دست های خود را ضدعفونی کرده و از انتقال آلودگی جلوگیری کنند. اما این مشکل با خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یا تشخیص عنبیه به راحتی قابل حل است.

خرابی حسگر اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

طبیعتاً زمانی که از وسایلی که قطعات الکترونیکی در آنها وجود دارد برای مدت طولانی استفاده می کنید، عملکرد آنها با مشکلات جزئی یا کامل مواجه می شود و باعث فرسودگی این دستگاه ها می شود. استهلاک دستگاه های حضور و غیاب نیز به دلیل وجود قطعات الکترونیکی در آنها محسوس بوده و باعث اختلال در عملکرد آنها می شود.

این امر در مورد دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشت بیشتر از سایر دستگاه های حضور و غیاب صدق می کند. زیرا در این نوع سیستم حضور کاربر با سنسور دستگاه در تماس مستقیم بوده و هر کاربری حداقل یک بار آن را لمس می کند.

حتما بخوانید:راهنمای خرید بهترین دستگاه های حضور و غیاب

این مشکل باعث می شود عملکرد سنسور در بلند مدت ضعیف و مشکل ساز شود. استهلاک حسگر اثر انگشت در دستگاه های حضور و غیاب به معنای پایان عمر این دستگاه ها نیست، سرویس و تجهیز آنها این مشکل را برطرف می کند. اما از آنجایی که حسگر اثر انگشت مهم ترین قسمت این دستگاه ها است، پس از آسیب دیدن، بهتر است دستگاه حضور و غیاب را سرویس کرده و یا در صورت امکان آن را تعویض و با دستگاه جدید تعویض کنید.

راه حل دیگری که از این مشکل جلوگیری می کند، استفاده از دستگاه هایی است که علاوه بر عملکرد تشخیص اثر انگشت، از سایر روش های شناسایی مانند کد یا کارت پشتیبانی می کنند.

کثیف شدن سنسور اسکن دستگاه حضور و غیاب

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشت رخ دهد، عدم شناسایی کاربر به دلیل کثیف شدن حسگر اسکن اثر انگشت است. این مشکل ممکن است به دلیل وجود گرد و غبار یا رطوبت در سطح سنسور باشد. دستگاه تشخیص چهره این مشکل را ندارد بنابراین نیازی به تمیز کردن مداوم آن نیست.

آلودگی و مشکلات مربوط به انگشت

علاوه بر موارد ذکر شده، گاهی اوقات سطح انگشت انسان آلوده می شود. این آلودگی از تماس کامل انگشت یا سطح لمسی دستگاه حضور و غیاب جلوگیری می کند و باعث انجام نادرست عملیات شناسایی فرد میشود. وجود حتی یک زخم یا خراش روی سطح انگشت فرد نیز باعث اختلال در شناسایی او می شود.

مشکل اسکن اثر انگشت در محیط های گرم و خشک

شاید برای شما هم در فصول سرد سال پیش آمده باشد که هنگام ثبت تردد با خطای عدم تشخیص اثر انگشت مواجه شوید. اصولاً به دلیل رطوبت کم و هوای سرد، پوست انگشتان رطوبت خود را از دست می دهد و اسکنر در تشخیص اثر انگشت مشکل پیدا می کند. در واقع به دلیل عدم وجود رطوبت کافی در سطح انگشت هنگام قرار دادن انگشت روی شیشه، حسگر دستگاه نمی تواند اثر انگشت را تشخیص دهد و تردد برای فرد ثبت نمی شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه های حضور و غیاب

تشخیص اثر انگشت شکسته

در بسیاری از محیط های کاری افراد دائماً در حال دست زدن به ابزار و وسایل هستند و در صورت عدم استفاده از دستکش و رعایت نکات ایمنی سطح انگشتانشان آسیب دیده و فرسوده می شود. این مسئله حتی برای افرادی که در طول روز زیاد با کیبورد کار می کنند نیز صادق است. در چنین مواقعی ثبت اثر انگشت چنین افرادی مشکل است. اگرچه استفاده از دستگاه های حضور و غیاب با اسکنر قوی تر می تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند، اما می توان گفت که خرید دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی گزینه مناسبی برای این مشاغل نیست.

امکان تقلب ثبت با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

اگرچه دستگاه های کنترل بیومتریک دارای سطح بالایی از امنیت احراز هویت هستند، اما میزان تقلب و دور زدن آن بسیار پایین است. اما همیشه راه حل هایی برای افراد سودجو وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌های تقلب در این مدل از دستگاه‌ها، تعریف اثر انگشت چندگانه برای یک فرد است، بنابراین شخص دیگری می‌تواند اثر انگشت خود را به جای شخص دیگر ثبت کند.

راه دیگری که می تواند منجر به هک دستگاه حضورو غیاب اثر انگشت شود، تهیه اثر انگشت فرد با استفاده از مواد سیلیکونی است. بنابراین حتی اگر فرد در محل کار خود حضور نداشته باشد، به راحتی می توان با استفاده از اثر انگشت جعلی، تردد وی را ثبت کرد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از جدیدترین انواع دستگاه های حضور و غیاب هستند که فناوری پیشرفته تری نسبت به دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی دارند. این سیستم برای هر شرکت یا اداره ای مناسب نیست و بهتر است توسط سازمان هایی استفاده شود که امنیت برای آنها اهمیت زیادی دارد.

مزایای دستگاه حاضر با تشخیص چهره

سطح امنیتی پیشرفته دستگاه های حضور و غیاب تصویری
سیستم های بیومتریک به طور کلی در افزایش سطح امنیت یک شرکت یا سازمان موثر هستند و دستگاه تشخیص چهره با توجه به اینکه امکان شناسایی و کنترل تردد کارکنان و مشتریان را می دهد از این نظر بسیار عالی است

ادغام و سازگاری آسان با سایر دستگاه ها

در بیشتر موارد دستگاه های تشخیص چهره قابلیت ادغام با سیستم های مختلف کامپیوتری و شناسایی مانند دوربین های مدار بسته را دارند. این بدان معناست که شما می توانید از چندین سیستم احراز هویت و کنترل تردد به طور همزمان استفاده کنید و نیازی به صرف هزینه و زمان اضافی برای بازسازی سیستم نیست.

سرعت و دقت عملکرد بالا

خوشبختانه امروزه به لطف استفاده از فناوری های تشخیص چهره سه بعدی و دوربین های مادون قرمز، امکان شناسایی دقیق چهره و نظارت دقیق کارکنان وجود دارد. اگرچه خرید دستگاه تشخیص چهره با چنین قابلیت هایی دشوار و پرهزینه است، اما امنیت آن بسیار چشمگیر و قابل اعتماد است. با وجود اینکه تقلب در چنین سیستم هایی غیرممکن نیست، اما به دلیل فناوری های به کار رفته در این دستگاه ها، این کار بسیار دشوار است. علاوه بر این، همه کارکنان ملزم به ثبت نام هستند، بنابراین تقلب توسط کارمندان انجام نمی شود.

تمام اتوماتیک

فرآیندهای دستی یا روش‌های مختلف را می‌توان برای روش‌های مختلف شناسایی و تشخیص استفاده کرد، در حالی که در صورت وجود و عدم وجود دستگاه تشخیص چهره، فرآیند دستی عملاً وجود ندارد و تمام فرآیندهای آن به صورت خودکار انجام می‌شود. این امر موجب می شود این دستگاه ها کاربر پسند بوده و هزینه ها را کاهش دهد که می تواند به کارآفرین ها کمک زیادی کند.

به حداقل رساندن امکان تقلب

اگر کارمندی هستید که معمولاً با حراست هماهنگ می‌کنید تا زودتر از اداره خارج می‌شود یا تاخیر شما ثبت نمیشود، استفاده از این دستگاه برای شما خبر بدی است و عملاً امکان تقلب در آنها وجود ندارد. اگر می خواهید سیستم حقوق و دستمزد شما در پایان ماه فعال باشد باید زمان ورود و خروج خود را ثبت کنید و عملا از تخلف جلوگیری می شود.

مناسب برای محیط های خاص

در برخی سازمان ها مانند کارخانه ها حتی گاهی کارکنان بخش های مختلف بیمارستان ها، آشپزخانه ها و رستوران ها محدودیت هایی در استفاده از دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشت دارند. با توجه به اینکه هیچ تماس فیزیکی بین کاربر و دستگاه در دستگاه تشخیص چهره وجود ندارد، این دستگاه را به گزینه ای منساب برای این موارد تبدیل میکند. در محیط های کاری سخت مانند کارخانه ها و کارگاه ها به راحتی می توانید از دستگاه های تشخیص چهره استفاده کنید. در محل هایی که اثر انگشت پرسنل خیلی سریع از بین می رود یا به دلیل آلودگی محیطی مثلاً وجود روغن، وجود تراشه، امکان آسیب رساندن به اثر انگشت پرسنل وجود دارد. آنها دیگر مشکلی در ثبت تردد خود نخواهند داشت.

جلوگیری از انتشار آلودگی

نکته دیگر اینکه از نظر بهداشتی به دلیل عدم تماس فیزیکی کاربر و دستگاه، امکان انتقال باکتری، میکروب یا بیماری با لمس سنسور وجود ندارد و این کمک زیادی به این امر می کند.

مناسب برای تمام فصول

نکته دیگر اینکه محدودیتی برای دما و رطوبت محیط وجود ندارد. اگر رطوبت مجاز دستگاه رعایت شود ، دستگاه به خوبی کار خواهد کرد و به عنوان مثال در فصول سرد و خشک سال مانند پاییز و زمستان یا مشکلات ناشی از اثر انگشت و غیره در این دستگاه ها وجود نداشته و به راحتی کار می کنند.

سخن آخر

شرکت طرح و پردازش غدیر نماینده ی رسمی دستگاه های حضور و غیاب برند سوپریمای کره جنوبی، در ایران است. شما با مراجعه به بخش محصولات سایت می توانید از انواع مدل های دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره به همراه مشخصات هر یک به طور جداگانه آگاه شوید و دستگاه حضور و غیاب مورد نظر خود را، با توجه به نیاز خود خریداری فرمایید.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم