فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

صفر تا صد نرم‌افزار هوش تجاری

KPI

صفر تا صد هوش تجاری

هر کسب و کاری برای دانستن سود و زیان خود به اطلاعات دقیق نیاز دارد. داشتن این اطلاعات به ما یک دید کلی می دهد و باعث می شود نگاه دقیق تری به کسب و کار خود بیندازیم. برای به دست آوردن این گزارش های آماری، باید بتوانیم اطلاعات موجود را به صورت جامع بررسی کنیم تا در یک زمان معین به یک نمای کلی دست یابیم Business Intelligence یا BI دقیقاً این کار را انجام می دهد. اما هوش تجاری چیست و چه کاربردی برای سازمان ها دارد؟ برای بررسی این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری دانشی است که از تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان حاصل می شود. این فرآیند اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران و صاحبان مشاغل قرار می دهد. هوش تجاری به کمک این داده ها اطلاعات منسجم و ارزشمندی در مورد عملکرد بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت، تعداد خرید و فروش، عوامل موثر بر فعالیت های سازمان و راهکارهایی برای تغییر وضعیت موجود و بازگشت سریعتر سرمایه ارائه می کند که می تواند به مدیران کسب و کار کمک کند.

حتما بخوانید: چرا هوش تجاری؟

ابزارهای برتر هوش تجاری 2022

1- نرم‌افزار هوش تجاری مایکروسافت Microsoft Power BI

یکی از بهترین ابزارهای هوش تجاری که توسط شرکت نرم‌افزاری برجستۀ مایکروسافت عرضه‌شده و ابزاری قدرتمند و مشهور از دیدگاه کاربران هوش تجاری است.

2- نرم‌افزار هوش تجاری Tableau

به خاطر قابلیت‌های ویژه و کاربرپسندی که در زمینۀ داده‌نمایی دارد بسیار معروف است. خدمات این ابزار شامل تجزیه‌وتحلیل بصری و سریع داده هاست.

3-نرم‌افزار هوش تجاری  QlikSense

یکی از بهترین ابزارهای هوش تجاری که از طیف گسترده­ای از فرایندهای تجزیه‌وتحلیل، برنامه‌های هدفمند و داشبوردها، تجزیه‌وتحلیل‌های سفارشی و تعبیه‌شده پشتیبانی می­کند.

4- نرم‌افزار هوش تجاری Dundas BI

­­­یکی از بهترین ابزار هوش تجاری مبتنی بر مرورگر که 25 سال سابقه داشته و به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را خودشان تجزیه‌وتحلیل کنند.

5- نرم‌افزار هوش تجاری  Sisense

یک ابزار کاربرپسند در حوزۀ هوش تجاری که بر روی ساده­سازی محیط کاربری تمرکز داشته و با استفاده از این ابزار، قادر خواهید بود از داده‌های منابعی مانند گوگل آنالیتیکس و غیره خروجی بگیرید.

6-ابزار هوش تجاری اوراکل  Oracle BI

طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های اطلاعات کسب‌وکار را از جمله داشبوردها و نمودارها، گردآوری و بصری سازی داده‌ها، ویراش کوئری ها و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد.

7- نرم‌افزار هوش تجاری کلیک ویو  Qlikview

یکی از بهترین نرم‌افزارهای هوش تجاری که به کاربران کمک میکند تا داده‌های خود را بدون هیچ محدودیتی گردآوری و تجزیه‌وتحلیل کرده و تصمیمات مؤثر و آگاهانه‌تری را در مورد مسائل سازمانی بگیرید.

حتما بخوانید:  ابزارهای هوش تجاری

اجزای داشبورد هوش تجاری

استخراج دقیق داده‌ها

کاربران از این طریق می‌توانند به داده‌ها و جداول بیشتری دسترسی داشته و در صورت تمایل سطوح عمیق‌تری از داده‌ها را موردبررسی قرار دهند.

دسترسی به انبار داده‌ها

داشبوردهای هوش تجاری را می‌توان بسته به نوع داده‌های مورد استفادۀ کاربران، به رایج‌ترین انبارهای داده‌های تحلیلی نظیر انبارهای داده یا پایگاه­های­داده متصل کرد.

بصری سازی داده

داشبوردها را می‌توان با انواع مختلف داده‌های بصری­سازی شده تنظیم کرد تا معیارهای عملکردی، آمار و اطلاعات دیگر را نمایش دهند.

جداول داده‌ها

داشبوردهای هوش تجاری شامل جداولی از داده‌ هستند که دیدگاه کلی نسبت به مقادیر داده­های موردنیاز مثل کاهش فروش یا زیان مالی را ارائه می‌دهند.

فیلتر داده‌ها

فیلترها کاربران را قادر می‌سازند تا محدوده‌های زمانی، تنظیمات جغرافیایی و سایر پارامترها را در بصری سازی داده‌ها سفارشی‌سازی کرده و دید متمرکزتری از اطلاعات ارائه‌شده داشته باشند.

انواع ابزارها و نرم‌افزارهای هوش تجاری

تحلیل  Ad hoc

یکی از اجزای اساسی در نرم‌افزارهای سلف‌سرویس هوش تجاری که فرآیند نوشتن و اجرای کوئری‌ها برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات کسب‌وکارها را انجام میدهد.

پردازش تحلیلی آنلاین  (OLAP)

به کاربران کمک میکند تا داده‌ها را در ابعاد چندگانه به‌ویژه در زمینۀ کوئری­ها و محاسبات پیچیده تجزیه‌وتحلیل کنند.

هوش تجاری در تلفن همراه  (Mobile BI)

از طریق هوش تجاری تلفن همراه می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به اپلیکیشن‌ها و داشبوردهای هوش تجاریBI  دسترسی پیدا کرد.

هوش تجاری در لحظه  (Real-time BI)

در این نرم‌افزار، درست هم‌زمان با ایجاد داده‌ها، فرایند تجزیه‌وتحلیل انجام می‌شود تا به کاربران بینش به‌روزی از عملیات تجاری و خدماتی، رفتار مشتری، بازارهای مالی و سایر حوزه‌های موردنظر را ارائه دهند.

ابزارهای  SaaS BI

این ابزار از سیستم‌های رایانش ابری برای تجزیه‌وتحلیل داده استفاده می‌کنند که معمولاً بر اساس اشتراک قیمت‌گذاری می‌شود.

هوش تجاری اپن سورس  (OSBI)

کاربران با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند به منبع کد دسترسی داشته و متناسب با نیازهایشان اقدام به توسعۀ کسب‌وکار نمایند.

هوش تجاری درون ریزی شده  Embedded

هوش تجاری و بصری سازی داده‌ها را مستقیماً در برنامه‌های تجاری راه‌اندازی کرده و به کاربران کسب‌وکار این امکان را می‌دهند تا تجزیه‌وتحلیل داده‌های موردنیازشان را در این نرم‌افزارها انجام دهند.

هوش تجاری مشارکتی  ( Collaborative BI )

 Collaborative BIیک فرآیند است که شامل ترکیبی از نرم‌افزارهای BI و ابزارهای مشارکتی است که کاربران مختلف را قادر می‌سازد تا روی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با هم کارکرده و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

هوش مکانی  (LI)

Location intelligence نوع خاصی از هوش تجاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های مکانی و جغرافیایی را تجزیه‌وتحلیل کرده و به قابلیت بصری سازی داده مبتنی بر نقشه دسترسی داشته باشند.

انواع داشبوردهای هوش تجاری

داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سیستم هوش تجاری و یک رابط کاربری، از روندهای جاری و گذشته کسب‌وکار شما، گزارش جامعی ارائه می‌دهد.

داشبورد فروش

داشبوردهای فروش داده‌هایی مانند فروش محصولات، هزینه‌های فروش و دیگر شاخص‌های کلیدی عملکرد فروش را در اختیار مدیران ارشد قرار می‌دهد.

داشبورد مشتری

داشبورد مشتریان به کاربران امکان بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مشتریان مثل نرخ بازگشت ROI و نرخ ریزش ، درآمد به ازای مشتری ، چرخه‌ی عمر و دیگر معیارها را می‌دهد.

داشبورد مالی

داشبوردهای مالی، به کمک نمودارهای متنوع، داده‌های ضروری کسب‌وکار (شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI) را به سرعت در اختیار مدیران ارشد قرار می‌دهند.

داشبورد عملیاتی

این داشبوردها فرایندهای کسب‌وکار را به‌طور مستمر جهت نظارت و کنترل در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌دهد.

داشبورد منابع انسانی

داشبورد منابع انسانی اطلاعات سودمندی در خصوص منابع انسانی سازمان در اختیار مدیران منابع انسانی قرار می‌دهد تا بتوانند به تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتریان خود بپردازند.

مزایای هوش تجاری

ارائه بینش مدیریتی کارآمد

امکان تصمیم‌گیری آگاهانه و برنامه‌ریزی استراتژیک توسط مدیران کسب‌وکار را فراهم می‌آورد.

کاربری آسان

داده‌های فشرده و معیارهای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار را برای کاربرانی که تحلیلگران ماهری نیستند قابل‌درک می­کند.

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری

به شناسایی روندهای تجاری کمک می‌کند تا سازمان­ها بتوانند به‌خوبی روی فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به مشکلات رسیدگی کنند.

تسهیل فرآیندهای هوش تجاری

تسهیل راه‌اندازی و استفاده از برنامه‌های کاربردی خودمختار هوش تجاری توسط تحلیلگران تجاری، مدیران و کارمندان

قابلیت اشتراک گذاری داده ها

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری مشترک را از طریق افزایش اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر فراهم می‌آورد.

بصری سازی داده ها

امکان بصری سازی داده‌های متعدد را برای فهم بهتر آنها فراهم می‌کند.

خودکفایی درزمینۀ مدیریت

 با استفاده از تکنیک­های هوش تجاری، شما می‌توانید به داده­های موردنیاز خود دسترسی داشته و با تجزیه‌وتحلیل آنها و روند بهتری را در مواجه با چالش‌های سازمان در پیش بگیرید.

کمک به پیش­بینی بهتر

 مدیران ارشد با دسترسی به طیف وسیعی از داده­ها در زمان گذشته و حال قادر خواهند بود تصمیمات آگاهانه­تری را بگیرند.

گزارش‌های متنوع

 با استفاده از ابزارهایBI، شما میتوانید اطلاعات مهم را به کارکنان ارائه داده و با استفاده از یک داشبورد تعاملی هر نموداری که به آن نیاز داشتید را دانلود کنید.

کاهش هزینه‌های کسب‌وکار

بیش از نیمی از کاربران ابزارهای هوش تجاری ادعا میکنند که این قابلیت­ها به آن­ها در کاهش هزینه­ها و افزایش درآمد کمک می­کند.

تهیۀ داشبوردهای مدیریتی پویا

مزیت داشبوردهای هوش تجاری این است که تجزیه ­و تحلیل داده­ها را آسان­تر و پویاتر کرده و به کاربران غیرفنی این امکان را می­دهد تا رویدادها را بدون نیاز به دانش فنی خاصی تعریف کنند.

افزایش اثربخشی سازمانی

هوش تجاری به­ کارفرمایان این امکان را می­دهد تا به داده­ها دسترسی داشته، دیدی همه­جانبه از عملکرد خود به دست آورده و فرصت­ها را شناسایی کنند.

بهبود تجربه مشتری

هوش تجاری می­تواند به‌طور مستقیم بر تجربۀ مشتری و رضایت مشتری تأثیر گذاشته و فرصت­هایی را جهت بهبود خدمات مشتری فراهم آورد.

افزایش مزیت رقابتی

به لطف ابزارهای هوش تجاری، کسب‌وکارها قادر خواهند بود با تغییرات صنعت همگام بوده، تغییرات فصلی در بازار را کنترل کرده و نیازهای مشتری را پیش‌بینی کنند.

کاربرد داشبوردهای منابع انسانی

بررسی مرخصی کارکنان

هوش تجاری مانده مرخصی‌های کارکنان را با حفظ امنیت اطلاعات آن‌ها بررسی کرده و ارائه میدهد.

 تجزیه‌وتحلیل کارکنان

داشبوردهای هوش تجاری اغلب برای تجزیه‌وتحلیل معیارهای منابع انسانی مانند نرخ گردش مالی، تعداد کارکنان و یافتن بهترین استراتژی استخدام استفاده می‌شوند.

گزارش‌های غیبت

به کمک داشبورد هوش تجاری میتوانید انواع مرخصی‌ها، غیبت‌ها، تردد کارکنان، مدت‌زمان حضور، جذب کارکنان، خروج آن‌ها از سازمان و… را بررسی کنید.  

مدیریت آسان­تر منابع انسانی

با داشبوردهای منابع انسانی میتوانید بر کلیه آمار مربوط به داده‌های کارکنان مثل تعطیلات رسمی نظارت داشته باشید.

مدیریت کارکنان دور کار

با کمک داشبوردهای هوش تجاری می‌توانید دید جامعی نسبت به سوابق کارمندان دورکار خود پیدا کنید.

حتما بخوانید: 7 مزیت هوش تجاری

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم