فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

ابزارهای هوش تجاری

بهترین ابزار های هوش تجاری 2023

افراد فعال در زمینۀ هوش تجاری BI، درست مثل یک تعمیرکار همه­کاره که به جعبه‌ابزار مجهز نیاز دارند، باید با ابزار های هوش تجاری آشنا باشند. هوش تجاری شامل کارکردها، استراتژی­ها و ابزارهایی است که سازمان­ها برای جمع­آوری، پردازش و تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آن­ها استفاده می­کنند. در این مقاله قصد داریم به مفاهیم هوش تجاری ومزایای ابزارهای BI و همچنین هفت مورد از بهترین ابزار های هوش تجاری بپردازیم.

بهترین ابزار هوش تجاری 2023

  • نرم‌افزار هوش تجاری Tableau
  • نرم‌افزار هوش تجاری QlikSense
  • نرم‌افزار هوش تجاری Sisense
  • نرم‌افزار هوش تجاری اوراکل Oracle
  • نرم‌افزار هوش تجاری کلیک ویو Qlikview

هوش تجاری BI  چیست؟

همان‌طور که در مقاله چرا هوش تجاری پرداختیم، هوش تجاری BI با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات به مدیران کسب‌وکار یا افراد تصمیم‌گیرنده کمک می‌کند تا در کسب‌وکار تصمیمات آگاهانه‌تری را بگیرند. سازمان‌ها با استفاده از هوش تجاری، داده‌ها را از سیستم‌های فناوری اطلاعات داخلی و منابع خارجی جمع‌آوری می‌کنند، آن‌ها را برای تجزیه‌وتحلیل آماده می‌کنند و بعد از ایجاد بصری سازی داده‌ها، داشبوردهای BI و گزارش‌ها، نتایج تجزیه‌وتحلیل را برای تصمیم‌گیری کاربردی در دسترس کاربران قرار می دهند.

اهداف هوش تجاری

هدف نهایی هوش تجاری  BI، بهینه‌سازی تصمیمات تجاری است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد درآمد خود را افزایش داده، کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند و مزیت‌های رقابتی را نسبت به رقبای تجاری به دست آورند. ابزار های هوش تجاری می‌توانند فرصت­های جدیدی در کسب­و­کار برای بهبود بازگشت سرمایه (ROI) و مزیت رقابتی بر اساس شواهد یافت شده را به شما ارائه دهند. این ابزارها در تمامی بخش‌ها و صنایع مورداستفاده قرار می­گیرند، بنابراین توصیه می‌کنیم جهت سرعت بخشیدن به کسب­و­کار خود، ابزارهای پیشنهادی هوش تجاری در این مقاله را موردبررسی قرار دهید.

مزایای ابزار های هوش تجاری  BI

همان‌طور که در مقالۀ 7 مزیت هوش تجاری اشاره کردیم، ابزارهای هوش تجاری مزیت‌های بی‌شماری را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کنند که ازجملۀ می‌توان به تهیۀ داشبوردهای مدیریتی پویا، افزایش اثربخشی سازمانی، بهبود در تصمیمات استراتژیک سازمانی، بهبود تجربه مشتری، بهبود رضایت شغلی کارکنان، بهبود در تجزیه و تحلیل داده‌های سازمان و افزایش مزیت رقابتی اشاره کرد. درواقع، ابزارهای هوش تجاری می‌توانند به کسب­و­کار شما کمک کنند تا گام‌های هوشمندانه و چابکی را در جهت دستیابی به اهداف بزرگ‌تر بردارید. در ادامه به برخی از دیگر مزایای مهم‌ ابزارهای هوش تجاری می­پردازیم:

نمایش داده‌های متمرکز

با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، شما قادر خواهید بود کلیۀ داده­ها را در یک مکان گردآوری کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید داده­ها را از پایگاه‌های اطلاعاتی متعدد، درگاه­ها، سیستم­های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و غیره جمع‌آوری کنید و  برای درک بهتر این مسائل، به نرم افزار هوش تجاری احتیاج پیدا خواهید کرد تا داده­ها را باهم ادغام کرده و انواع خاصی از چشم‌اندازها (مسائل، روند­ها، تجزیه‌وتحلیل‌ها) را بر اساس کوئری­های خود ارائه دهید.

خودکفایی درزمینۀ مدیریت

با استفاده از تکنیک­های ابزارهای BI، شما می‌توانید به داده­های موردنیاز خود دسترسی داشته و آن­ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و روند بهتری را در مواجه با مشکلات و چالش‌های سازمان پیش بگیرید.

کمک به پیش­بینی بهتر

مدیران سازمان‌های شما با دسترسی به طیف وسیعی از داده­ها در زمان گذشته و حال قادر خواهند بود تصمیمات را مبتنی بر بینش مدیریتی بگیرند. تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی­ها، کاربران سازمان‌های شما را قادر می‌سازند تا دانشی را بر اساس سابقۀ عملکرد محصول یا خدمات کسب کنند. اگر شرایط کسب‌وکار تغییر کند، ابزارهای هوشمند می‌توانند به‌طور خودکار ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند و مدیران شما قادر خواهند بود به‌محض بروز اختلالات جهت رفع آن­ها اقدام نمایند.

گزارش‌های متنوع

اگر به گزارشی از یک محصول در یک دوره زمانی خاص نیاز داشته باشید، ابزارهایBI، آن را برای شما تهیه می­کنند. اگر شما مایل باشید این اطلاعات مهم را به کارکنان ارائه دهید، می‌توانید یک داشبورد تعاملی ایجاد کرده و هر نموداری که به آن نیاز داشتید را دانلود نمائید.

کاهش هزینه‌های کسب‌وکار

ابزارهای هوش تجاری قادرند کارهای زیادی را از تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتری و پیش‌بینی فروش گرفته تا نظارت بر پردازش داده‌ها را برای شما انجام دهند که باعث می­شود فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل، برنامه‌ریزی و گزارش دهی بسیار کارآمدتر و دقیق‌تر از هر زمان دیگری صورت گیرد. درواقع، بیش از 50 درصد از کاربران ابزارهای هوش تجاری گزارش دادند که این قابلیت­ها به آن­ها در کاهش هزینه­ ها و افزایش درآمد کمک می­کند.

5 ابزار برتر هوش تجاری

ابزار های هوش تجاری مقادیر زیادی از داده­های ساختاریافته و بدون ساختار را از سیستم‌های داخلی و خارجی جمع‌آوری، پردازش و تجزیه‌وتحلیل می­کنند. پایگاه داده ممکن است شامل اسناد، تصاویر، ایمیل، فیلم­ها، مجلات، کتاب­ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، فایل­ها و موارد دیگر ­باشد  ابزارهای BI این اطلاعات را از طریق کوئری­ها پیداکرده و می‌توانند داده­ها را در قالب­های کاربرپسند با استفاده از جدول­ها و نمودارها ارائه دهند.

این ابزارها می‌توانند عملکردهایی مانند داده­کاوی، مدیریت عملکرد، تجزیه‌وتحلیل، گزارش دهی، متن‌کاوی، پیش­بینی بهتر و موارد دیگر را انجام دهند. درنتیجه، کارکنان می­توانند از این اطلاعات برای تصمیم­گیری بهتر بر اساس پیش‌بینی‌ها، روندهای بازار و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده نمایند.

ابزار هوش تجاری Microsoft Power BI

یکی از محبوب ترین ابزارهای  BI، Power BI  است که توسط شرکت نرم افزاری برجسته مایکروسافت عرضه شده است. این ابزار نرم‌افزاری قابل دانلود است، بنابراین می‌توانید آنالیز را بر روی فضای ابری یا در سرور گزارش‌دهی راه اندازی کنید. این ابزارتعاملی بعد از همگام سازی با منابعی مانند فیس بوک، اوراکل و غیره، در عرض چند دقیقه گزارش ها و داشبوردها را تهیه می کند. این ابزار همچنین دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی داخلی، ادغام اکسل و اتصال دهنده‌های داده است که رمزگذاری سرتاسر داده‌ها و نظارت بر دسترسی بلادرنگ را فراهم می آورد.

Tableau

Tableauبه خاطر قابلیت‌های کاربرپسند داده نمایی که ارائه میدهد معروف است، اما قابلیت های آن فراتر از ایجاد نمودارهای زنده صرف است. خدمات این ابزار شامل تجزیه و تحلیل بصری زنده است که بعنوان رابطی به کاربران این امکان می دهد تا روند داده ها را به سرعت تشخیص دهند. این ابزار از پایگاه های داده مانندMicrosoft Excel ، Box،PDF files، گوگل آنالیتیکس و غیره پشتیبانی می کند و چندمنظوره بودن آن توانایی اتصال به اکثر پایگاه های داده را فراهم آورده است.

QlikSense

QlikSense یک ابزار BI است که بر رویکرد خودکفایی تأکید دارد، به این معنی که از طیف گسترده ای از موارد تجزیه و تحلیل، از برنامه های هدفمند و داشبورد گرفته تا تجزیه و تحلیل سفارشی و تعبیه شده پشتیبانی می کند. این ابزار یک رابط کاربر پسند ارائه می دهد که برای صفحات لمسی، هوش مصنوعی پیشرفته و پلتفرم های ابری با کارایی بالا بهینه شده است. قابلیت کاوش مشارکتی آن، جستجو و تجزیه و تحلیل گفتگومحور به کاربران این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم سؤال بپرسند و شواهد‌ خود را ارائه کنند، که همین موضوع به افزایش سواد داده‌ای برای کسانی که تازه از ابزارهای BI استفاده می‌کنند کمک می‌کند.

ابزار هوش تجاری Dundas BI

Dundas BI یک ابزار BI مبتنی بر مرورگر است که 25 سال سابقه دارد. این ابزار مانند Tableauبه کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون دخالت تیم IT خود، داده‌ها را خودشان تجزیه و تحلیل کنند. این ابزار به دلیل سادگی و انعطاف پذیری خود از طریق داشبوردهای تعاملی، گزارش ها و تجزیه و تحلیل بصری معروف است. این ابزار داده نما از زمان آغاز به کار خود در سال 1992، به یک پلتفرم تجزیه و تحلیل سرتاسر تبدیل شده است که می تواند با ابزارهای جدید BI امروز رقابت کند.

Sisense

Sisense  یک ابزار BI کاربرپسند است که بر ساده سازی تمرکز دارد. با استفاده از این ابزار، می توانید از داده های منابعی مانند  Google Analytics،Salesforce  و غیره خروجی بگیرید. همچنین فناوری درون تراشه آن امکان پردازش سریعتر داده ها را در مقایسه با سایر ابزارها فراهم می کند. از ویژگی های اصلی این ابزار میتوان به قابلیت تثبیت تجزیه و تحلیل برچسب سفید اشاره کرد، به این معنی که یک شرکت می تواند خدمات را به طور کامل مطابق با نیازهای خود سفارشی سازی کند. همچنین Sisense به شما  این امکان را می دهد که گزارش ها و داشبوردها را با اعضای تیم خود و همچنین به صورت خارجی به اشتراک بگذارید.

ابزار هوش تجاری اوراکل Oracle BI

ابزار هوش تجاری اوراکل ، طیف گستردهای از قابلیتهای اطلاعات کسبوکار را از جمله داشبوردها و نمودارها،گردآوری و بصری سازی دادهها، ویراش کوئری ها، تجزیهوتحلیل دادهها به کاربران شماارائه میدهد.

به طورمعمول، سازمانها حجم زیادی از دادههای مربوط به محصولات، مشتریان، قیمتها، فعالیتها، فرصتها، کارکنان و غیره را در پایگاه دادههای مختلف با نسخههای مختلف نرمافزاری جمعآوری میکنند و پس از تجزیه وتحلیل دادهها توسط ابزار هوش تجاری اوراکل، سازمان شما توان تشخیص جایگاه خود را با استفاده از معیارها و شاخصهای تغییرات در بازار پیدا میکند.

نرم افزار هوش تجاری کلیک ویو Qlikview

نرمافزار کلیک ویو یکی از بهترین نرمافزارهای هوش تجاری است که کسبوکارهای شما را قادر میسازد تا داده های خود را بدون هیچ محدودیتی گردآوری و تجزیهوتحلیل کرده و به شما کمک میکند تصمیمات مؤثر و آگاهانه تری را در مورد مسائل سازمانی بگیرید. کلیک ویو qlikView نرمافزاری است که امکان بازیابی و انطباق داده ها را از منابع گوناگون، فراهم و میتواند حجم بالایی از اطلاعات را با سرعت بسیار زیادی بارگذاری کرده تا کاربران شما بتوانند در هرزمانی آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای سازمانی خود بررسی کرده و بر اساس آن تصمیمات آگاهانه تری را بگیرند .

سایر ابزارهای پرطرفدار BI عبارتند از: Zoho Analytics، Oracle BI، SAS Visual Analytics، Domo، Datapine، Yellowfin BI، Looker، SAP Business Objects، Clear Analytics، Board، MicroStrategy، IBM Cognos Analytics، Tibco Spotfire، BIRT، Intercom، Google Data Studio. و HubSpot.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم