فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

اتوماسیون حضور و غیاب

ویژگی های داشبورد منابع انسانی

داشبورد هوش تجاری یا داشبورد BI یک ابزار بصری سازی و تجزیه‌ و تحلیل داده است که وضعیت شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)  و سایر معیارهای مهم تجاری یک سازمان را به‌صورت یکجا نمایش می‌دهد. داشبوردها جزء جدایی­ناپذیر اکثر پلتفرم‌های نرم‌افزار هوش تجاری هستند و به‌طور گسترده برای ارائه اطلاعات تحلیلی به مدیران ارشد استفاده می‌شوند.

داشبوردهای هوش تجاری معمولاً حاوی داده‌های بصری سازی شده متعددی هستند که به کاربران آن بینش جامعی از شاخص‌های کلیدی عملکرد و الگوها، برای تصمیم‌گیری کاربردی و برنامه‌ریزی استراتژیک ارائه میدهند. داشبوردهای ساخته شده توسط هوش تجاری ارتباط بسیار بهتری را با مشتری برقرار میکنند و معمولاً کاربران را قادر می‌سازند تا برای تجزیه‌وتحلیل بهتر به داده‌هایی که زیربنای نمودارها هستند دسترسی داشته باشند.

هوش تجاری اطلس

 

ویژگی‌ها و اجزای داشبورد هوش تجاری

داشبورد هوش تجاری رابط منعطف و تعامل‌پذیری را در اختیار کاربران قرار داده و با تسریع فرآیندها، امکان استخراج داده‌های تاریخی و درلحظه را فراهم آورده است. داشبوردها شامل منبعی از ابزار‌ها، نمادها و تصاویر است که می‌توانند برای خودکارسازی عملکردها و بهبود قابلیت استفاده و جذابیت بصری استفاده شوند.

اجزای اصلی داشبوردهای هوش تجاری شامل موارد زیر است:

دسترسی به انبار داده‌ها

داشبوردهای هوش تجاری را می‌توان بسته به نوع داده‌های مورد استفادۀ کاربران، به رایج‌ترین انبارهای داده‌های تحلیلی نظیر انبارهای داده، پایگاه­های­داده و یا به سیستم‌های عملیاتی برای دسترسی به اطلاعات بیشتر متصل کرد.

انبار داده های هوش تجاری

حتما بخوانید: آینده هوش تجاری Business Intelligence

بصری سازی داده

داشبوردها را می‌توان با انواع مختلف داده‌های بصری­سازی شده تنظیم کرد تا معیارهای عملکردی، آمار و اطلاعات دیگر را نمایش دهند. بصری­سازی داده‌های پشتیبانی شده از طریق نمودارهای خطی و میله‌ای ساده و یا نمودار‌های دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

جداول داده‌ها

داشبوردهای هوش تجاری شامل جداولی از داده‌ هستند که دیدگاه کلی نسبت به مقادیر داده­های موردنیاز را ارائه می‌دهند. داده‌های جداول در مواردی مثل کاهش فروش یا زیان مالی، اغلب به‌صورت رنگی یا با سایر روش‌های گرافیکی کدگذاری و برجسته می­شوند.

فیلتر داده‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های تعاملی داشبوردهای هوش تجاری فیلترها هستند که کاربران را قادر می‌سازند تا محدوده‌های زمانی، تنظیمات جغرافیایی و سایر پارامترها را در بصری سازی داده‌ها سفارشی‌سازی کرده و دید متمرکزتری از اطلاعات ارائه‌شده داشته باشند.

استخراج دقیق داده‌ها

 این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با انتخاب داده‌های بصری­سازی شده، اطلاعات بیشتری دریافت کنند و داده‌ها را دقیق‌تر تجزیه‌وتحلیل کنند. کاربران از این طریق می‌توانند به داده‌ها و جداول بیشتری دسترسی داشته و در صورت تمایل سطوح عمیق‌تری از داده‌ها را موردبررسی قرار دهند.

نرم افزار هوش تجاری

 

مزایای داشبورد هوش تجاری

داشبوردهای هوش تجاری به‌عنوان ابزارهای حیاتی به سازمان‌ها در به دست آوردن بینش‌های مدیریتی ارزشمند کمک می‌کنند و از پایگاه‌های گسترده داده خود که شامل داده‌های کلان متشکل از داده‌های ساختاریافته، غیرساختار یافته و نیمه ساختاریافته است، استفاده می­کنند.

مزایای تجاری داشبوردهایی که به‌خوبی طراحی‌شده‌اند عبارت‌اند از: 

  • امکان تصمیم‌گیری آگاهانه و برنامه‌ریزی استراتژیک توسط مدیران کسب‌وکار را فراهم می‌آورد.
  • داده‌های فشرده و معیارهای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار را برای کاربرانی که تحلیلگران ماهری نیستند
    قابل‌درک می­کند
    .
  • به شناسایی روندهای تجاری کمک می‌کند تا سازمان­ها بتوانند به‌خوبی روی فرصت‌ها سرمایه‌گذاری
    کرده و به مشکلات رسیدگی کنند
    .
  • تسهیل راه‌اندازی و استفاده از برنامه‌های کاربردی خودمختار هوش تجاری توسط تحلیلگران تجاری، مدیران و کارمندان
  • تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری مشترک را از طریق افزایش اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر فراهم می‌آورد.
  • امکان بصری سازی داده‌های متعدد را برای فهم بهتر فراهم می‌کند.

اما داشبوردها برای کاربران آن چالش‌هایی را نیز ایجاد می‌کنند. اشکالات احتمالی داشبوردهای هوش تجاری لزوماً ناشی از طراحی نرم‌افزار نیست، بلکه بیشتر از نحوه استفاده از داشبوردها و هزینه راه‌اندازی، پیاده‌سازی و نگهداری آن‌ها ناشی می‌شود.

انواع داشبوردهای هوش تجاری

داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی(management dashboard) به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سیستم هوش تجاری، بعنوان یک رابط کاربری، از روندهای جاری و گذشته کسب‌وکار شما، گزارش جامعی ارائه می‌دهد. این المان‌ها بااتصال به منابع مختلف می‌توانند داده‌ها را از پایگاه‌های داده­ی سازمان استخراج و یکپارچه کنند تا به‌سادگی قابل‌بررسی باشند.

داشبورد فروش

داشبوردهای فروش داده‌هایی مانند فروش محصولات، هزینه‌های فروش و دیگر شاخص‌های کلیدی عملکرد فروش را در اختیار مدیران ارشد و کارکنان واحد بازاریابی و فروش قرار می‌دهند تا امکان بررسی روند پیشرفت اهداف فروش و مشکلات احتمالی را داشته باشند.

داشبورد مشتری

داشبورد مشتریان به کاربران امکان بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مشتریان مثل نرخ بازگشت ROI و نرخ ریزش، درآمد به ازای مشتری، چرخه‌ی عمر و دیگر معیارهایی که می‌تواند به پیشرفت دپارتمان بازاریابی کمک کند را می‌دهد.

 

داشبورد مالی

داشبوردهای مالی، به کمک نمودارهای متنوع، داده‌های ضروری کسب‌وکار (شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI) را به سرعت در اختیار مدیران ارشد و سایر کارکنان واحد مالی قرار می‌دهند. شاخص‌های کلیدی مثل نسبت بدهی به دارایی، مدیریت نقدینگی، شاخص‌های مالی شامل درآمد، هزینه‌های عملیاتی، دارایی و بدهی، حاشیه سود، سرمایه در گردش و غیره برای بررسی عملکردهای مالی در قالب داشبوردهای مالی ارائه می‌شوند.

داشبورد عملیاتی

این داشبوردها فرایندهای کسب‌وکار را به‌طور مستمر جهت نظارت و کنترل در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌دهند و با نمایش بازدهی کارمندان به مدیران کمک می‌کنند تا از دستیابی به اهداف اجرایی اطمینان حاصل کرده و مشکلات را شناسایی و رفع کنند.

داشبورد منابع انسانی

داشبورد منابع انسانی به سازوکاری گفته می‌شود که اطلاعات سودمندی در خصوص منابع انسانی سازمان در اختیار مدیران منابع انسانی و کارکنان آن قرار می‌دهد تا بتوانند به تجزیه‌وتحلیل و شناسایی رفتار مشتریان خود بپردازند. این داشبوردها شامل اطلاعاتی مانند تعداد کارمندان، آمار حقوق و دستمزد، شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی (نرخ رضایت کارکنان، نرخ استخدام وحضور و غیاب، میزان اضافه کاری، تاخیر و تعجیل غیره) می‌باشد که منجر به افزایش بازدهی کارکنان و کاهش هزینه‌های سازمان می‌شود.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر داشبورد منابع انسانی پرداخته و مهم‌ترین ویژگی‌های داشبوردهای منابع انسانی و مزایای داشبورد منابع انسانی را بررسی می‌کنیم.

حتما بخوانید: صفر تا صد نرم‌افزار هوش تجاری

ویژگی‌های داشبورد منابع انسانی

داشبورد منابع انسانی یا HR ابزاری قدرتمند برای مدیریت کارکنان، رشد فرهنگ‌ سازمانی و ایجاد محیط کاری شاداب است. این ابزار نقش مهمی در تجزیه‌وتحلیل کارکنان و بخش‌های مختلف سازمان دارد.

داشبورد منابع انسانی چیست؟

داشبورد منابع انسانی ابزار دیجیتالی است که داده‌های کارکنان را سازمان‌دهی می‌کند و بینش مدیریتی ارزشمندی را در مورد نیروی کاری شما ارائه می‌دهد. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا دیدی کلی نسبت به کارکنان خود پیدا، پیشینۀ یک کارمند یا تیم را تجزیه‌وتحلیل و روندها را مشخص کنید و تصمیمات را آگاهانه‌تر بگیرید.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم