فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

ایزو ۳۰۴۰۰ واژه نامه استاندارد مدیریت منابع انسانی

ایزو 30400 واژه نامه استاندارد مدیریت منابع انسانی

ایزو؛ اصطلاح نام آشنای صنایع مختلف

حتما تاکنون نامی از ایزو به گوش شما رسیده است یا آن را روی برخی محصولات مختلف دیده اید. ایزو به طور کلی به معنای استانداردسازی یک محصول می باشد. به این صورت که اگر روی یک محصول، یکی از انواع ایزو درج شده باشد. به معنای پشت سر گذاشتن مراحل کیفی محصول نامبرده شده می باشد. که در نهایت به مرحله استاندارد اولیه خود رسیده است. ایزو 9001، ایزو 2001، ایزو 30400 و… از جمله این استانداردها می باشند که هر یک از آن ها را در موقعیت های خاصی مورد استفاده قرار می دهند.

در این بخش به طور خاص می خواهیم تنها به معرفی ایزو 30400 به عنوان یکی از انواع ایزو بپردازیم. این ایزو به منظور مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. که در ادامه بیشتر در خصوص آن توضیح خواهیم داد. پس برای شناخت بیشتر با ایزو ۳۰۴۰۰ واژه نامه استاندارد مدیریت منابع انسانی با ما تا پایان همراه باشید.

فهرست مطالب:

  1. شناخت اجمالی نسبت به ایزو ۳۰۴۰۰
  2. هدف از ایجاد ایزو 30400
  3. انواع استانداردهای پیش رو در ایزو 30400
  4. طراحی چارت سازمانی با توجه به عوامل مختلف
ایزو 30400
شناخت اجمالی نسبت به ایزو ۳۰۴۰۰

شناخت اجمالی نسبت به ایزو ۳۰۴۰۰

ISO30400 یا ایزو 30400 به عنوان استاندارد مدیریت منابع انسانی شناخته شده است. چرا که به طور کلی ایزو 30400، شامل استانداردهایی می باشد. که در حوزه سیستم های مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. و در سطح بین اللملی این نوع از استانداردها تعریف شده است. ISO30400 در سال 2016 بود که توسط سازمان بین المللی استانداردها منتشر شد. و با موضوع مدیریت منابع انسانی در چندین استاندارد جداگانه به تفکیک برای خود نامی دست و پا کرد. با توجه به این موضوع که ایزو 30400 شامل استانداردهای مهمی در حوزه مدیریت منابع انسانی می باشد. مجموع این استانداردها، تبدیل به یک مرجع شامل و کاملی برای کلیه مدیران منابع انسانی موجود در سازمان ها و ارگان های مختلف شده است.

چرا که در صورت رعایت اصول و موازین لازم مطابق با استانداردهای تعریف شده در این نوع از استانداردها، هر یک از مدیران منابع انسانی می توانند با برنامه ریزی دقیق و منسجم تر، روند مدیریت منابع انسانی شرکت خود را به پیش ببرند. با استفاده از روشی که در این نوع از ایزو برای مدیران منابع انسانی مطرح شده است؛ اعطای ایزو 30400 به هر یک از مدیران منابع انسانی، برگ زرینی برای افتخارات شرکت مورد نظر به شمار می آید. که از وجود استانداردهای زیادی بهره مند بوده اند.

ایزو 30400
هدف از ایجاد ایزو 30400

هدف از ایجاد ایزو 30400

جامعه هدف گواهینامه یا ایزو 30400، به مدیران منابع انسانی بازمی گردد. چرا که وجود استانداردهای مختلف در این نوع ایزو، به سیستم مدیریتی کمک بسیار زیادی می کند .تا مدیران منابع انسانی هر یک از سازمان ها و شرکت های مختلف بتوانند چارچوب بندی و ساز و کار خاص و استانداردی را به منظور مدیریت منابع انسانی در شرکت خود به کار گیرند. و هدف از ایجاد این ایزو، به وجود آوردن چنین شرایطی است که سازمان ها بتوانند از این سیستم مدیریتی به خوبی در شرکت و سازمان خود استفاده بهینه ای ببرند. ساز و کارهایی که به آن ها در راستای رشد و توسعه کسب و کار خود کمک شایان توجهی می کند.

استفاده از روش های بسیار پیشرفته به منظور مدیریت منابع انسانی در هر یک از شرکت های مختلف، از جمله اهداف ایزو 30400 می باشد. به همین جهت است که در راستای مدیریت منابع انسانی، بر هر یک از مدیران منابع انسانی لازم و ضروری است؛ که از رویکردها و راهکارهای استانداردی در این زمینه استفاده کنند. که تمامی آن استانداردها در ایزو 30400 جمع شده است. بنابراین هدف نهایی ایزو نامبرده شده، به دست آوردن نتایج مطلوب و مورد قبولی است. که هر یک از مدیران منابع انسانی به جهت مدیریت در شرکت خود به دنبال آن دسته از مبانی و اصول و الزامات هستند.

انواع استانداردهای پیش رو در ایزو 30400

انواع استانداردهای پیش رو در ایزو 30400

اگر به فکر مدیریت منابع انسانی در شرکت مورد نظر خود هستید؛ بهترین راهکار پیش رو، ایزو 30400 می باشد. چرا که در این نوع از ایزو، انواع مختلفی از استانداردها وجود دارد که هر یک از آن ها به نوبه خود بخشی از منابع انسانی شرکت ها و ارگان ها را مدیریت کرده و توسعه می دهد. از جمله این استانداردها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درک مشترک از مفاهیم پایه

بخشی از استاندارد موجود در ایزو 30400، به این موضوع اختصاص می یابد. که به تعریف واژگان و اصطلاحات استانداردهای بین المللی در زمینه مدیریت منابع انسانی می پردازد. تا بدین ترتیب با ارائه مفهومی واضح و دقیق از این استانداردها در سطح بین المللی، یک درک صحیح و مشترکی در خصوص مفاهیم پایه و اساسی استانداردهای لازم در این زمینه به وجود آید.

  • راهنمای استخدام

استاندارد بعدی در دل ایزو 30400، در راستای رشد و توسعه منابع انسانی شرکت ها و سازمان های مختلف، به راهنمای استخدام نیروی انسانی برمی گردد. برای مدیریت منابع انسانی، هر مدیری نیاز دارد تا با روش های اجرایی، از بهترین راهکار لازم برای جذب و استخدام نیروی انسانی فعال و کارکشته استفاده کند. تا بتواند با بکارگیری نیروی متخصص و زبده، منابع انسانی خود را به خوبی مدیریت کند. که در این نوع از استانداردها، راهکارهای لازم ارائه می شود.

  • راهنمای حکمرانی انسانی

علاوه بر راهنماهای لازم برای جذب و استخدام نیروی انسانی، استاندارد دیگری در ایزو 30400 وجود دارد که به مدیران منابع انسانی کمک شایان توجهی می کند. تا با به وجود آوردن یک سیستم موثر در شرکت خود و ساختاردهی آن، از وجود راهنمایی هایی بهره ببرند. که در نهایت به رشد و تعالی شرکت آن ها در زمینه نیازهای عملیاتی و سازمانی کمک زیادی می کند. با بکارگیری این استانداردها، می توان ریسک های منابع انسانی را تا حد قابل توجهی مدیریت کرد. و همه سازمان و ارگان مورد نظر را تشویق به مدیریت بهینه منابع انسانی کرد. تا شرکت مورد نظر از همه جهات همسو و همگام با ارزش های خود گام های رو به جلو بردارد.

  • برنامه ریزی نیروی کار

از دیگر استانداردهای ایزو 30400 ذکر این مسئله است که مدیران منابع انسانی می توانند در راستای برنامه ریزی نیروی کار مربوط به شرکت خود، به گونه ای دست به این فرآیند به صورت اصولی بزنند. که هر یک از سازمان های مورد نظر بتوانند نیازمندی های فعلی و آتی خود را در زمینه نیروی کار و منابع انسانی به خوبی به پیش ببرند. تا همیشه از آن به عنوان یک شرکت نوپا و رو به جلویی یاد شود.

بنابراین به طور کلی ایزو 30400 دارای استانداردهای مختلف و متعددی بوده که تمامی آن ها به مدیران منابع انسانی کمک حائز اهمیتی می کنند. تا بتوانند هر یک از آن ها به منظور رشد و توسعه منابع انسانی شرکت و سازمان خود، گام های مثمر به ثمر و رو به جلویی بردارند. تا بتوانند با مدیریت منابع انسانی بر حسب نوع زمینه فعالیت و کسب و کار خویش، با استفاده از رویکردها و راهکارهای خاص، نتایج و بازخورد خوبی را در شرکت خویش عاید گردانند.

ایزو 30400
ایزو 30400
طراحی چارت سازمانی با توجه به عوامل مختلف

یکی از وظایف هر مدیر منابع انسانی، این مسئله است که بتواند چارت سازمانی خود را متشکل از افراد باتجربه و افراد تحصیل کرده. به گونه ای بچیند که بتواند از حضور و وجود آن ها و علم و آگاهی آن ها در راستای رشد و تعالی شرکت خویش به خوبی بهره ببرد. پس با این اوصاف، به چند مسئله از جمله: سطح سواد و تحصیلات، آموزش ها و مدارک موجود، مهارت ها و استعدادها و تجربه باید توجه داشته باشد. و ترکیبی از تمامی آن ها را در شرکت خود به کار گیرد. تا بتواند شرکت خویش را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرد. ایزو 30400 به شما در این زمینه کمک زیادی می کند.

نظرات

یک دیدگاه

  1. درود
    سازمانهای بزرگ وبنام و نه صاحب نام ازاستانداردهای مختلف درزمینه کارکمتراستفاده می گنند بیشتر ازروشهائی استفاده میشودکه شرکتهای دیگر درآن موفق بوده وخوب عمل کرده اند. چون برخلاف گفته های بیشر مدیران عالی سازمانها آنهاتوجه به کمترهزینه کردن بیشترسودحاصل کردن هستش .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم