فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی و نکاتی در رابطه با آن

مدیریت منابع انسانی عبارتی است که برای اولین ‌بار در سال ۱۸۹۳ در سازمان ‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. منابع انسانی امروزه در هر بخش دپارتمانی جزو مهم‌ترین بخش ‌های تشکیل ‌دهنده آن سازمان می‌باشند. و به‌ عنوان قلب تپنده آن سازمان شناخته می‌شود. در واقع بدون منابع انسانی حتی ماشین‌ آلات پیشرفته نیز بدون استفاده خواهند بود و دیگر هیچ فایده‌ای برای یک ‌سازمان نخواهند داشت. توجه نمایید که مدیریت منابع انسانی فعالیتی است که افرادی که در یک سازمان کار می‌کنند را کنترل می‌کند و باعث نظم و سازماندهی میان آن‌ ها می‌شود.‌

وظایف بسیار زیادی در حیطه فعالیت مدیریت منابع انسانی وجود دارد که هر کدام از این وظایف می‌توانند به‌ نحوی روی نحوه‌ی کارکرد یک سازمان تاثیر گذار باشند. منابع انسانی سرمایه ‌های غیر قابل‌ بازگشت و مهم هر سازمانی می‌باشند که می‌توانند با تجربیات، هوش، قدرت یادگیری، و به ‌کارگیری تخصص‌ های خودشان یک سازمان را به موفقیت برسانند. فردی که وظیفه مدیریت کارمندان یا کارگران یک سازمان را برعهده دارد.باید تمام تلاش خودش را بکند تا از توانایی ‌ها و استعداد های منابع انسانی یک شرکت در جهت درست بهره ببرد. و با قرار دادن قدرت آن ‌ها در یک راستای مناسب، باعث شود که یک سازمان به موفقیت نهایی برسد. اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با منابع انسانی بدانید ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب:

مدیریت منابع انسانی

تعریف ساده‌ی مدیریت منابع انسانی 

اگر بخواهیم برای شما به‌ صورت ساده این عبارت را تعریف کنیم باید به شما بگوییم؛ که فردی که مدیریت منابع انسانی یک شرکت را برعهده دارد تمام پروسه ‌های تجزیه ‌و تحلیل شغل ‌های مورد نیاز در یک سازمان، استعدادیابی افراد، جذب افراد، بررسی پروژه استخدام آن ‌ها، گزینش، درک کارمندان، راهنمایی آن‌ ها، برنامه‌ریزی در دسترس قرار دادن آموزش‌ های مورد نیاز آن ‌ها، مدیریت عملکرد آن ‌ها، تشویق آن ‌ها، زیر نظر داشتن فعالیت کارمندان، بررسی بازدهی، انگیزه ‌بخشی، بررسی و نیاز های کارمندان و برطرف کردن این نیاز ها و موارد گوناگونی دیگر را زیر نظر دارد.

به ‌طور کلی هر فعالیتی که به کارمندان مرتبط می‌باشد. و می‌تواند باعث بهبود فعالیت آنان شود و آرامش و آسایش آن ‌ها را فراهم کند. و همچنین به آن ‌ها کمک کند تا از استعداد ها و توانایی ‌های خودشان در مسیر درست بهره ببرند؛ جزو وظایف و فعالیت ‌های این نوع مدیریت قرار می‌گیرد. توجه نمایید که فردی که این فعالیت را برعهده دارد باید تمام تلاش خودش را بکند. تا راه پیش روی یک سازمان را بشناسد و با استفاده از روش‌ های مدیریتی درست به هموارسازی این راه بپردازد تا کارمندان و مدیران بتوانند با ارتباط داشتن با یکدیگر و با استفاده از توانایی ‌های خودشان در این راه قدم بردارند و به هدف نهایی خود که موفقیت می‌باشد برسند.

بررسی اهمیت مدیریت منابع انسانی 

پیشتر برای شما گفتیم که بدون وجود انسان و ذهن متفکر کارمندان و کارگران یک مجموعه، حتی ماشین ‌های پیشرفته نیز نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند. به ‌همین دلیل وجود افراد گوناگون و مدیریت این افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. و هر سازمانی که قصد دارد به فعالیت خودش ادامه دهد؛ بدون کمک یک مدیر برای سازمان دهی به یک سازمان تمام فعالیت‌ ها و نیرو های انسانی و غیرانسانی هدر خواهند رفت. شاید شما نیز بدانید که به‌ طور کلی برای مدیریت در یک سازمان پنج اصل وجود دارد این اصول شامل کارکنان، ماشین‌ ها، پول، متریال ها، و متد ها می‌شود.

همان‌ طور که مشخص می‌باشد مدیریت منابع انسانی در رابطه با مدیریت کارکنان صحبت می‌کند. ماشین‌ ها، پول، متریال ها، و متد ها به دلیل این‌ که دارای حق انتخاب نیستند می‌توانند به‌ راحتی مدیریت شوند. اما منابع انسانی در صورت عدم مدیریت باعث ایجاد به ‌هم‌ ریختگی و آشفتگی بسیار زیادی در یک سازمان می‌شود. به ‌همین دلیل در کنار وجود هر مدیر برای اصل‌ های دیگر، وجود مدیریت منابع انسانی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. و بسیار مهم‌تر می‌باشد. یک فردی که مدیریت این بخش از یک اداره یا سازمان را برعهده دارد باید تمام تلاش خودش را بکند تا راه‌ حلی پیدا کند. تا هم کارمندان و منابع انسانی را راضی نگه دارد و هم از توانایی‌ ها و استعداد های آن ‌ها در جهت درست بهره ببرد. تا بتواند تمام نیازهای یک سازمان و همچنین منابع انسانی آن سازمان را برآورده سازد.

مدیریت منابع انسانی

وظایف و نقش ‌های یک مدیر منابع انسانی 

تا این ‌جای کار ما سعی کردیم برای شما به‌ طور کلی در رابطه با مدیریت منابع انسانی صحبت کنیم. حال ما می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا به مدیریت منابع انسانی نیاز داریم و نقش‌ های یک مدیر منابع انسانی در یک سازمان یا دپارتمان چگونه می‌باشد. منابع انسانی و یا کارکنان، امروز سرمایه اصلی یک شرکت و یا دپارتمان می‌باشند. و فردی که مدیریت این بخش از یک سازمان را برعهده دارد اثربخش‌ترین عنصر در یک سازمان شناخته می‌شود. حال بیایید با یکدیگر بررسی کنیم که نقش ‌های یک مدیر منابع انسانی چه می‌باشد. تا بتوانیم بیشتر اهمیت وجود این مدیر را در یک سازمان متوجه شویم.

شناسایی نیروی مورد نیاز 

مورد اولی که ما می‌توانیم آن را در دسته وظایف مدیریت منابع انسانی قرار دهیم شناسایی نیروی مورد نیاز می‌باشد. در هر بخش از یک سازمان تخصص‌ های گوناگونی مورد نیاز می‌باشند. یک مدیریت منابع انسانی باید متوجه شود که این تخصص‌ ها کدام‌ ها می‌باشند. و با مدیریت این تخصص ها متوجه شود چگونه می‌توانند با کمترین هزینه متخصص‌ترین افراد را استخدام کند و به آن‌ ها کمک کند. تا از توانایی‌ های خود برای بهبود شرایط یک سازمان بهره ببرند.

شناسایی استعداد 

در مرحله بعدی بعد از این ‌که یک مدیر منابع انسانی متوجه شد. که در کدام بخش‌ های یک سازمان نیروی انسانی مورد نیاز است باید با استفاده از آگهی ‌های گوناگون به جذب استعداد بپردازد. یک مدیر منابع انسانی باید بتواند با مصاحبه با افراد متوجه شود که آن ‌ها درچه زمینه‌ای استعداد دارند. و آیا برای تخصص مورد نیاز مناسب می‌باشند یا خیر. امروزه افراد بسیار زیادی در زمینه ‌های گوناگون متخصص می‌باشند؛ اما شاید تجربه کافی را نداشته باشند. فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد می‌تواند با جذب این‌ گونه افراد و آموزش به آن ها ، آن ها را درست در هدفی که یک سازمان به آن نیاز دارد تربیت کند و از آن‌ ها به ‌نحو احسن بهره ببرد.

آموزش منابع انسانی 

در مرحله بعد، بعد از این ‌که نیرو های مورد نیاز استخدام شدند فردی که مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارد باید تمام تلاش خودش را بکند. تا آموزش ‌های مورد نیاز افراد را به آن‌ ها بدهد. منظور از آموزش این است که فرد مدیر باید هدف استخدام را به آن ‌ها بگوید و به‌ طور واضح و مشخص این ‌موضوع را به افراد انتقال دهد که برای چه هدفی استخدام شده‌اند و در این شرکت چه نقشی دارند. در مرحله بعد می‌توانند با آموزش مهارت ‌های گوناگون به آن ‌ها راندمان کار آن‌ ها را افزایش دهد و باعث بهبود کیفیت کار آن‌ ها شود.

آموزش باعث هماهنگ کردن تخصص افراد می‌شود. همچنین برگزاری جلسات گوناگون و گفتگو با افراد باعث می‌شود. که تمام فعالیت ‌های یک شرکت و توانایی ‌های افراد گوناگون با یکدیگر همسو شود. و بهترین نتیجه و بیشترین راندمان را برای یک شرکت و یک سازمان داشته باشد و در نهایت باعث پیشرفت شرکت و یا سازمان شود.

برنامه ‌ریزی و پر کردن خلا های یک سازمان 

یکی دیگر از وظایف مدیریت منابع انسانی برنامه‌ریزی درست و پر کردن خلا های موجود در یک سازمان می‌باشد. یک مدیر منابع انسانی باید متوجه شود که در آینده نزدیک و یا حتی آینده‌ای دور کدام خلأ ها در یک سازمان ایجاد خواهند شد و چگونه و به کمک کدام نیروی انسانی می‌تواند این خلأ ها را پر کند. یک مدیر منابع انسانی علاوه‌ بر این که باید تلاش کند تا به استخدام نیرو های متخصص بپردازد باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند با جا به ‌جایی نیرو های انسانی در همان سازمان و بدون استفاده از نیروی خارجی راندمان و نحوه کارکرد افراد در یک شرکت و یا یک سازمان را بهبود ببخشد.

علاوه ‌بر این موارد یک فردی که در زمینه این منابع انسانی مدیر می‌باشد می‌تواند افرادی که تخصص بیشتری در یک سازمان را کسب کرده‌اند را ارتقا دهد و برای پست ‌های مبتدی و راحت‌تر به استخدام از بیرون بپردازد.

ایجاد هماهنگی 

ایجاد هماهنگی در بین اعضای یک شرکت و کارکنانی که در یک سازمان کار می‌کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.‌ سیاست ‌ها و روش ‌هایی که می‌توانند در نهایت باعث شوند که توانایی کارمندان یک اداره با هم در یک راستا هم ‌جهت شود می‌تواند در نهایت راندمان کاری را بالاتر ببرد. اتحاد و یگانگی در میان اعضا و منابع انسانی که در یک سازمان کار می‌کنند می‌تواند به افراد کمک کند تا با یک حس خوب و هماهنگی مشترک در جهت پیشرفت شخصی و پیشرفت سازمان قدم بردارند.

بهبود فرهنگ محیط کار و حل اختلافات احتمالی 

وظیفه دیگری که می‌تواند در حیطه نقش‌ های مدیریت منابع انسانی قرار بگیرد حل اختلافات احتمالی در محیط کار و بهبود شرایط رابطه کارمندان با یکدیگر می‌باشد. حفظ سلامت و امنیت روانی کارمندان و لذت ‌بخش بودن محیط کار تاثیر بسیار زیادی در بهبود راندمان کاری دارد. افراد با حس خوب و با انرژی مثبت بهتر کار می‌کنند و راندمان کاری مناسب‌تری دارند به‌ همین دلیل فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد می‌تواند با مدیریت شرایط و بهبود رابطه افراد با یکدیگر یک فضای مناسب و جو عالی را برای کارمندان ایجاد کند.

اختلافات ممکن است که در هر اداره و با هر تعداد کارمندی به وجود بیایند. حل اختلافات و داوری در میان افراد نیز یکی دیگر از نقش ‌های مدیریت منابع انسانی می‌باشد. یک شخص مدیر باید بدون هیچ ‌گونه پیش ‌داوری به حرف هر دو طرف و یا هر چند طرف دعوا گوش دهد و سعی کند که با صحبت به برطرف کردن اختلاف بپردازد.

بهبود فرهنگ محیط کار و حل اختلافات احتمالی 

وظیفه دیگری که می‌تواند در حیطه نقش‌ های مدیریت منابع انسانی قرار بگیرد حل اختلافات احتمالی در محیط کار و بهبود شرایط رابطه کارمندان با یکدیگر می‌باشد. حفظ سلامت و امنیت روانی کارمندان و لذت ‌بخش بودن محیط کار تاثیر بسیار زیادی در بهبود راندمان کاری دارد. افراد با حس خوب و با انرژی مثبت بهتر کار می‌کنند و راندمان کاری مناسب‌تری دارند به‌ همین دلیل فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد می‌تواند با مدیریت شرایط و بهبود رابطه افراد با یکدیگر یک فضای مناسب و جو عالی را برای کارمندان ایجاد کند.

اختلافات ممکن است که در هر اداره و با هر تعداد کارمندی به وجود بیایند. حل اختلافات و داوری در میان افراد نیز یکی دیگر از نقش ‌های مدیریت منابع انسانی می‌باشد. یک شخص مدیر باید بدون هیچ ‌گونه پیش ‌داوری به حرف هر دو طرف و یا هر چند طرف دعوا گوش دهد و سعی کند که با صحبت به برطرف کردن اختلاف بپردازد.

مدیریت دستمزد و پرداخت به موقع آن‌ ها 

هر گونه افزایش حقوق و موارد دیگر تحت حیطه مدیریت منابع انسانی می‌باشد. تشخیص این ‌که چه زمانی برای افراد باید افزایش حقوق اتفاق بیافتد و مدیریت حقوق باید چگونه انجام گیرد تماماً برعهده‌ی فرد مدیر می‌باشد. محاسبه درآمد ها، مدیریت دستمزد ها، بازپرداخت ‌ها و آماده‌ سازی فرم‌ ها و فیش‌ های حقوقی تماماً جزو وظایف فرد مدیری می‌باشند که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد.

مدیریت منابع انسانی

برقراری ارتباط سازنده با کارمندان 

این‌ مورد شاید به‌ صورت تئوری جزو وظایف مدیریت منابع انسانی نباشد اما همه ما  می‌دانیم که یک مدیر باید با زیردستان خود طوری رفتار کنند که آن ‌ها در صورت بروز مشکل، سؤال، و خواسته‌ های گوناگون بدون هیچ‌ گونه مشکل و ترسی با مدیریت خود ارتباط برقرار کنند. این وظیفه در حیطه هنر ارتباط با کارمندان جای می‌گیرد. مدیریت تیم منابع انسانی باید فردی بسیار فعال و پرانرژی باشد و با حرف ‌ها و رفتارش این انرژی را به کارمندان و خودش نیز انتقال دهد‌. این فرد باید در کنار منطقی بودن و بررسی صلاحدید یک سازمان، توانایی ارتباط برقرار کردن با کارمندانش را نیز داشته باشد و تلاش کند که به نیاز های آن ‌ها نیز پاسخ دهد و در صورت نیاز آن‌ ها را در موارد گوناگونی توجیه کند.

مدیریت پاداش‌ ها و جریمه‌ ها

مورد دیگری که در حیطه وظایف مدیریت منابع انسانی قرار می‌گیرد مدیریت پاداش‌ ها و جریمه ‌ها می‌باشد‌‌‌‌. همه ما می‌دانیم که پاداش ‌ها و جریمه‌ ها بخشی جدا نشدنی از یک سازمان می‌باشند. فردی که به‌ طور مناسب و قابل ‌قبولی وظیفه خودش را انجام ندهد، نه ‌تنها باعث ضرر  میشود بلکه می‌تواند فعالیت سایر کارمندان را نیز مختل کند این فرد باید برای جبران اشتباه خود تاوان بپردازد. در کنار این ‌موضوع، کارمندانی که با تلاش و زحمت فراوان در جهت بهبود شرایط کسب‌ و کار تلاش می‌کنند شایسته گرفتن پاداش می‌باشند. این پاداش‌ ها و جریمه‌ ها نیز زیر دسته مدیریت منابع انسانی قرار دارند و تحت سلطه این مدیر می‌باشد‌.

شغل مدیریت منابع انسانی چگونه شغلی است؟ 

به ‌طور کلی فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد باید فرد بسیار پرانرژی باشد. این فرد معمولاً تمام ‌وقت اداری را در یک دفتر کار می‌کند و ممکن است که برخی روز ها آنقدر سرش شلوغ باشد که حتی نتوانند به دفترش سری بزند. فرد برای برنامه‌ریزی‌ های گوناگون باید مدت ‌زمان طولانی را پشت میز بنشیند و نیاز دارد که از رایانه ‌ها، چاپگر ها وسایل تجهیزاتی که در دفتر وجود دارند به ‌صورت مداوم استفاده کند. این فرد باید جلسات گوناگونی را سازماندهی کند و با کارمندان خودش ارتباط سالمی را داشته باشد. وظیفه اصلی این فرد تسهیل ارتباط میان کارمندان می‌باشد و باید به بهبود شرایط بین کارمندان بپردازد.

حقوق میانگین این شغل حدود ده میلیون تومان می‌باشد اما بازه حقوقی این شغل بین سه تا بیست میلیون تومان می‌باشد. اگر مدیری سابقه کاری طولانی داشته باشد می‌تواند با حقوقی مناسب در این شغل شروع به کار کند و به بهبود شرایط یک سازمان بپردازد. به ‌طور کلی شغل منابع انسانی حس مدیریتی بسیار زیادی را می‌طلبد و نیاز به ذهن تحلیلگر قوی دارد‌. اگر شما حس می‌کنید که در این زمینه قدرتمند هستید و می‌توانید به ‌راحتی یک سازمان را مدیریت کنید و کاری کنید تا کارمندان بتوانند در کنار حساب بردن از شما حس خوبی به ارتباط با شما نیز داشته باشند می‌توانیم به شما بگوییم که در زمینه مدیریت منابع انسانی شما می‌توانید فعالیت متناسبی را ارائه دهید.

جمع‌ بندی 

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به‌ طور کامل و جامع برای شما در رابطه با مدیریت منابع انسانی صحبت کنیم و ویژگی ‌های این شغل را بگوییم و برای شما توضیح دهیم که فردی که مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد چه وظایفی را باید زیر نظر داشته باشد. به ‌طور کلی شغل منابع انسانی در کنار سختی‌ هایش شیرینی بسیار زیادی دارد. این‌ که شما پشتیبان کارمندان باشید و در لحظات حساس به آن ‌ها کمک کنید

و از طرف دیگر نیز آن ‌ها به پیشنهادات و دستورات شما گوش دهند شیرینی بسیار زیادی را برای شما خواهد داشت. از طرف دیگر این ‌که شما ببینید تلاش ‌های گروهی که شما آن ‌ها را ساخته‌اید به ثمر نشسته و در زمینه یک فعالیت و یا یک برنامه خاص گروهی که شما آن را چیده‌اید به موفقیت رسیده می‌تواند لذتی بسیار فراتر از حقوق که شما می‌گیرید داشته باشد.

شغل مدیریت منابع انسانی فعالیتی بسیار مهم و حیاتی می‌باشد و حساسیت بسیار بالایی دارد. یک مدیر منابع انسانی هیچ ‌چیزی کمتر از مدیر عامل ندارد. ما پیشتر برای شما گفتیم که پنج رکن اصلی برای مدیریت در هر سازمان و یا هر اداره‌ای وجود دارد. مهم‌ترین این مدیریت ‌ها مدیریت منابع انسانی می‌باشد. مدیریت قلب تپنده یک سازمان و یک دپارتمان را در دست دارد و همین موضوع نشان از پر اهمیت بودن این بخشی از مدیریت دارد.

جمع‌ بندی آخر

مدیر منابع انسانی اگر موفق شود تا ذهن و کارکرد و استعداد کارمندان را همسو کند می‌تواند بدون هیچ ‌گونه مشکلی و در سریع‌ترین زمان به بهبود شرایط یک دپارتمان کمک کند. از طرف دیگر شخص مدیر باید هوش سرشاری داشته باشد تا بتواند در لحظات حساس تصمیمات مناسبی را بگیرد که تصمیماتش به هیچ بخشی از ادارات دپارتمان آسیبی وارد نکند و با کمترین تلفات یک مشکل حل شود و یا یک هدف به نتیجه برسد.

نظرات

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم