فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی

رفتار سازمانی چیست؟ (تاثیر و اهمیت رفتار سازمانی)

آیا از اهمیت مدیریت رفتار سازمانی در شرکت آگاه هستید؟ همه کسب و کارها دارای فرهنگ داخلی هستند که مختص شرکت آنهاست. هر یک از کارکنان غیر از مهارت هایی که دارند، دارای شخصیتی با ارزش ها و باورهای ذاتی هستند و این ارزش ها و باورها کیفیت کار آنها را در گروه های کاری با سایر کارکنان و مدیریت تعیین می کند. رفتار سازمانی مطالعه چند رشته‌ای فرآیندهای تجاری و سازمانی است که به ایجاد سازمان‌های مؤثرتر و منسجم‌تر کمک می‌کند.

حتما بخوانید: اهمیت حضور و غیاب کارکنان

اساس رفتار سازمانی چیست؟

چرا افراد در یک محیط سازمانی به شیوه های خاصی رفتار می کنند؟ چه عواملی بر عملکرد شغلی، مشارکت کارکنان، تعهد شغلی، رهبری و سبک های مدیریتی تأثیر می گذارد؟ محققان این موضوع را برای دهه ها مطالعه کرده اند تا راه هایی برای افزایش اثربخشی سازمانی بیابند. رفتار سازمانی زیرمجموعه ای از فعالیت های مدیریتی است که با درک، پیش بینی و تأثیرگذاری بر رفتار فردی در محیط سازمانی سروکار دارد.

رفتار سازمانی شاخه ای از علوم اجتماعی است که به دنبال توسعه نظریه هایی است که می تواند برای پیش بینی، درک و کنترل رفتار در سازمان های کاری مورد استفاده قرار گیرد. رفتار سازمانی مطالعه و به کارگیری دانش در مورد چگونگی ارزیابی عملکرد کارکنان در یک سازمان است، این یک ابزار منافع انسانی است که به طور گسترده در رفتار افراد در انواع سازمان ها به کار می رود. همچنین رفتار سازمانی مطالعه عملکرد و فعالیت های گروهی و فردی در یک سازمان است. رفتار سازمانی پویایی رفتاری را توصیف می کند که بین گروه ها و افراد در یک محیط سازمانی رخ می دهد.
پنج فاکتور زیر برای مطالعه رفتار سازمانی کلیدی هستند:

• مردم
• ساختار
• فن آوری
• سیستم اجتماعی
• محیط

درک این عناصر و روابط متقابل پویا آن‌ها می‌تواند به مدیران کسب‌وکار کمک کند تا با اطلاع‌رسانی استراتژی‌هایی پیرامون یادگیری، توسعه مستمر، همکاری و فرآیندهای نیروی کار، به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهبود بهره‌وری و موفقیت کارکنان دست یابند.

ویژگی های رفتار سازمانی

رفتار سازمانی مطالعه رفتار انسان در سازمان است. هر زمان که فردی به سازمانی می پیوندد، مجموعه ای از ویژگی های فردی منحصر به فرد، تجربیات سایر سازمان ها و تجربیات شخصی را با خود به همراه می آورد. رفتار سازمانی ابتدا باید دیدگاه منحصر به فردی را که هر فرد به محیط کار ارائه می دهد در نظر بگیرد.


مرحله دوم رفتار سازمانی مطالعه پویایی نحوه تعامل افراد ورودی با سازمان گسترده تر است. هیچ کس نمی تواند در انزوا کار کند. او به طرق مختلف با افراد دیگر و سازمان در ارتباط است. فردی که به یک سازمان جدید می پیوندد باید با همکاران، مدیران، خط مشی ها و رویه های رسمی سازمان و … در ارتباط باشد و حتی در شرکت هایی که افراد از راه دور کار می کنند حضور فعال داشته باشد. این می تواند منجر به ارتباط بیشتر افراد و بهبود رفتار سازمانی شود.


بنابراین می توان گفت که ما نمی توانیم به طور کامل رفتار فردی را بدون یادگیری چیزی در مورد سازمان مطالعه کنیم. از سوی دیگر، سازمان ها را نمی توان بدون مطالعه رفتار افراد شاغل در آنها مطالعه کرد. زیرا سازمان بر افرادی که در آن کار می کنند تأثیر می گذارد و تحت تأثیر آنها قرار می گیرد. علاوه بر این، هم افراد و هم سازمان ها تحت تأثیر محیط بیرونی هستند. بنابراین، حوزه رفتار سازمانی یک حوزه پیچیده است و به دنبال روشن کردن کل اکوسیستم عوامل انسانی در سازمان‌ها است که شامل علل و پیامدهای چنین رفتاری است.

حتما بخوانید: فرسودگی شغلی

اهمیت رفتار سازمانی

مطالعه رفتار سازمانی در یک شرکت بینشی از نحوه رفتار و عملکرد ما در محل کار است. مدیریت رفتار سازمانی به درک جنبه هایی که می توانید روی آنها کار کنید و اثربخشی آنها را افزایش می دهد کمک می کند و به سازمان ها کمک می کند تا با کمک آنها یک رابطه قوی و قابل اعتماد ایجاد کنند.

اکثر مردم در طول حرفه خود برای شرکتی کار کرده اند که در آن افراد همسو نبودند، هیچ کس دقیقاً نمی دانست چه انتظاری از آنها می رود، یا جایی که رئیس در تشویق کار گروهی شکست خورده است. عدم رعایت رفتار سازمانی در شرکت باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. رفتار سازمانی می تواند به هدایت فرهنگ کسب و کار شما کمک کند و همچنین به مدیران کمک می کند تا درک بهتری از نحوه کمک آن فرهنگ به عملکرد و پایداری شرکتشان داشته باشند.
یکی از اهداف اصلی رفتار سازمانی این است که بفهمیم چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می شود. نحوه اندازه‌گیری رضایت شغلی سازمان‌ها متفاوت است، اما ویژگی‌های مشترک شامل سیستم‌های منصفانه و عادلانه، کار رضایت‌بخش، شرایط کاری مطلوب و سرپرستان خوب است. با درک اینکه چه چیزی باعث انگیزه می شود، مدیران می توانند سیاست های خود را برای افزایش رضایت شغلی و در نتیجه بهره وری تنظیم کنند.

اثرات رفتار سازمانی در یک شرکت

یکی از مزایای اصلی تحلیل رفتار سازمانی ایجاد محیط کاری مناسب برای کارکنان است. با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان اکنون از خانه کار می کنند، برای رهبران کسب و کار مهم است که یک محیط کاری مثبت و توانمند ایجاد کنند تا ارتباط و همکاری یکپارچه تیم را تسهیل کنند. به این ترتیب، مطالعه رفتار سازمانی برای کسب‌وکارهایی که به دنبال سازگاری با اختلالات و چالش‌های ناشی از مواردی مانند بیماری‌های همه‌گیر یا تغییرات در نیروهای بازار هستند، ضروری است.
با مشاهده این روند از طریق تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی، بسیاری از شرکت ها ساختار مسطح تر و غیر سلسله مراتبی تری را اتخاذ می کنند تا به کارکنان آزادی بیشتری در نحوه انجام وظایف خود یا همکاری با آنها بدهند. چنین ساختاری تفاوت‌های منحصربه‌فرد میان کارکنان را تشخیص می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌هایی که بر آنها، تیم‌هایشان و سازمان بزرگ‌تر تأثیر می‌گذارد، صدای و ورودی بیشتری داشته باشند. همچنین رهبران کسب و کار را قادر می سازد تا رابطه قوی تری بر اساس ارتباط، اعتماد و شفافیت با کارکنان خود ایجاد کنند.

انگیزه

هر فردی بر اساس تجربه و دانش خود منحصر به فرد است. رفتار سازمانی مثبت می تواند به رهبران در درک ابزارهای انگیزشی مورد نیاز برای یافتن بهترین راه برای دستیابی به پتانسیل خود کمک کند. برای رهبران مهم است که ساختار سازمانی را تجزیه و تحلیل کنند که می تواند به نفع کارکنان آنها باشد. در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل به ساختار سازمانی کارآمدتری رفته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد مستقل کار کنند و یافته‌های خود را برای کسب دانش و مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری به اشتراک بگذارند.

بهره وری

عوامل متعددی وجود دارد که رفتار می تواند بر عملکرد یک فرد تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات جدید، کسانی که با نگرش مثبت به محل کار می آیند خلاقیت بیشتری دارند و سطح استرس کمتری دارند. از طرفی شایعات و بی ادبی باعث کاهش کارایی، کاهش بهره وری و کاهش رضایت شغلی کارکنان می شود. درگیری های بینکارکنان شرکت باعث سوء تفاهم می شوند که منجر به کاهش روحیه می شود.

مدیریت رفتار سازمانی

یک سازمان خوب طراحی شده، فرآیند تصمیم گیری را تسهیل می کند. این بدان معنی است که هر یک از اعضای تیم یا سازمان به خوبی از نقش ها و مسئولیت های خود آگاه هستند. برای آنها راحت تر است که مستقل عمل کنند، فعال و فعال باشند. مدیران می توانند به سرعت وظایف خود را تعیین کنند و آنها را با توجه به مهارت ها و عوامل تعیین کننده مختلف دنبال کنند.

درک بهتر

رفتار سازمانی در شرکت به مدیریت کمک می کند تا انگیزه و مهارت ها و توانایی های افراد را بسنجد. اگر مدیریت می خواهد با یک تیم کاری همکاری کند، باید از تفاوت های ظریف در سبک های کاری نیز آگاه باشد. با ساختار دقیق رفتار سازمانی، پیگیری پیشرفت و شناسایی نیازها برای دستیابی به بهترین نتایج آسان تر است.

بهبود عملکرد کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان، ارائه خط مشی ها و قدردانی از زحمات آنها از ارکان رفتار سازمانی است. این به بهبود عملکرد کمک می کند زیرا کارمندان برای ارائه بهترین کار خود الهام می گیرند. اگر بتوانید برای سازمان ارزشمند باشید، احتمالا بهتر عمل خواهید کرد. مدیریت باید اطمینان حاصل کند که کارکنان احساس می کنند بخشی از سازمان هستند تا آنها را برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ترغیب کند.

محیط کار سالم

اهمیت رفتار سازمانی را می توان در زمینه یک محیط کار سالم درک کرد. محیطی که اعضای تیم به یکدیگر اعتماد دارند و با هم کار می کنند. داشتن رابطه خوب با شریک زندگی به این معنی است که با همکاری خود می توانید به اهداف خود برسید. احترام متقابل بین بخش ها استراتژی رفتار سازمانی را شکل می دهد.

رفتار سازمانی به عملکرد محدود نمی شود، بلکه فعالیت های روزمره را در یک سازمان تعریف می کند. بنابراین مدیریت باید برای ایجاد یک محیط کاری هماهنگ، منعطف و در دسترس تلاش کند. شما می توانید انتخاب کنید که در یک محیط کاری مستقل کار کنید یا بخشی از یک تیم سلسله مراتبی سنتی باشید.

مهم است که قبل از پیوستن به یک سازمان، نقاط قوت، ارزش ها و باورهای خود را شناسایی کنید. درباره ارزیابی تناسب فرهنگ محل کار خود بیشتر بیاموزید. ذینفعان را شناسایی کنید، تصمیمات بهتری بگیرید و ساختارهای قدرت را برای به دست آوردن بینش نسبت به رفتار سازمانی درک کنید. رفتار سازمانی به شما کمک می کند این کار را به طور موثر انجام دهید.

کلام آخر

مفهوم اساسی و کاربرد رفتار سازمانی این است که نیروی کار شاد و مولد منجر به پیشرفت سازمان می شود. رفتار سازمانی، بر اساس علوم رفتاری و روانشناسی، رویکردی فرد محور برای تسهیل نیروی کار مبتنی بر عملکرد است. بنابراین، درک عمیق رفتار سازمانی و چرایی اهمیت آن می تواند به مدیران کسب و کار کمک کند تا اثربخشی نیروی کار خود را افزایش دهند.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم