فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

دستگاه اثر انگشت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیشرفت فناوری و هدیه های ارزشمند آن

پیشرفت تکنولوژی برای زندگی انسانها و ارتقای کیفیت آن بسیار ارزشمند بوده است؛ همه این را می‌دانیم. یکی از هدیه هایی که تکنولوژی و پیشرفت آن به انسانها تقدیم کرده اند.امنیت بیشتر با استفاده از بیومتریک است. همه ما تقریبا با بیومتریک و از طریق گوشی های هوشمند آشنا هستیم. در ادامه درباره دستگاه اثر انگشت و ویژگی های آن اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

فهرست مطالب:

به طور کلی بیومتریک، یعنی تشخیص و تایید هویت شما با آنچه به صورت یکتا متعلق به شما است. ویژگی هایی مانند اثر انگشتان، عنبیه چشم، صدا و یا عدسیه است. ویژگی هایی که فقط متعلق به شماست و برای هر فرد امضای خاص خود را دارند.

از ویژگی هایی که این دستگاه ها دارند این است که قادر هستند فشار خون انسان و گرمای بدن آن را احساس کنند. که باعث می‌شود فقط افراد زنده تایید هویت شوند. از بیومتریک در موارد بسیاری استفاده می‌شود برای مثال، اداره پلیس با نگهداری اثر انگشت افراد مختلف از آن برای تعیین هویت مجرم احتمالی استفاده می‌کند. 

در ضمن بیومتریک در اعطای دسترسی به فایل و یا تجهیزات و یا تنظیمات مهم و بسیار حساس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند اعطای مجوز دسترسی به اسناد محرمانه و مهم و یا آثار هنری خاص در موزه ها. در ضمن از اثر انگشت و یا سایر ویژگی های دیگر نیز در معامله های آنلاین به منظور تعیین هویت فرد استفاده می‌شود. نه هر معامله ای، بلکه معامله های بسیار بزرگ و تجاری.

دستگاه اثر انگشت چیست؟

دستگاه اثر انگشت چیست؟
دستگاه تشخیص انگشت چیست؟

 

همه می‌دانیم که دستگاه اثر انگشت چیست و چه کاری انجام می‌دهد؛ این دستگاه، اثر انگشت انسان را اسکن می‌کند و آن را به صورت الکترونیکی ذخیره می‌کند. همانطور که قبل تر گفته شد، اثر انگشت یکی از ویژگی های خاصی است که هر انسان دارد و حتی هر کدام از انگشتان نیز اثر متفاوتی دارند.

اما به عنوان تعریف خلاصه اجازه دهید که اینگونه بیان کنیم که این دستگاه یک سیستم امنیتی است که از اثر انگشت به عنوان عاملی برای احراز هویت بیومتریکی استفاده می‌کند. و دسترسی به اطلاعات را برای او امکان پذیر می‌کند.

انواع دستگاه اثر انگشت

شیوه کار دستگاه اثر انگشت و به صورت کلی اینگونه است. که یک کپی از برجستگی های انگشت برای ذخیره ایجاد می‌کنند. اما به صورت جزئی روش گرفتن اثر انگشت به دستگاه مورد استفاده نیز وابسته است. در ادامه انواع اسکنر های اثر انگشت و شیوه کار هر کدام توضیح داده می‌شود.

  1. حسگر نوری

این اسکنرها معمولا به کامپیوتر متصل می‌شوند. و شیوه کار آنها نیز اینگونه است که از اثر انگشت یه کپی ایجاد می‌کنند. این دستگاه ها به نور حساس هستند و به همین دلیل است. که هنگام استفاده، نوری را به سمت اثر انگشت بازتاب می‌دهند تا کیفیت مناسب و واضحی از برجستگی ها ارائه شود. اگر برای گرفتن گذرنامه و یا کارت ملی خود مراجعه کرده اید، حتما نمونه ای از اسکنر های نوری را از نزدیک دیده اید.

  1. سنسور خازنی

اسکنر خازنی به برخلاف نمونه قبلی خود از نور استفاده نمی‌کنند. برای اینکه بیشتر با این دستگاه ها آشنا شوید به صفحه های لمسی و یا گوشی های هوشمند خود نگاه کنید. چون بیشتر گوشی های هوشمند از این نمونه استفاده می‌کنند. 

این دستگاه ها با الکتریسیته کار می‌کنند و شیوه کار نیز اینگونه است که وقتی اثر انگشت بر روی صفحه مشخص شده خازنی قرار بگیرد. دستگاه شارژ را اندازه گیری می‌کند؛ و سپس تغییرات در ظرفیت خازن ها مشاهده می‌شود. در این روش فقط انرژی برآمدگی های اثر انگشت محاسبه می‌‌شود. و تورفتگی ها تاثیر خاصی ندارند و انرژی آنها محاسبه نمی‌شود.

انواع دستگاه اثر انگشت – اسکنر خازنی
انواع دستگاه تشخیص انگشت – اسکنر خازنی
  1. حسگر Ultrasonic

عنوان آخر از دستگاه اثر انگشت، اولتراسونیک نام دارد.  شیوه کار این حسگرها از طبیعت و از شیوه ردیابی و ارتباط دلفین ها و خفاش ها الهام گرفته است و این به این معنی است که حسگر اولتراسونیک از امواج صوتی برای ایجاد اثر انگشت استفاده می‌کند. شیوه کار نیز اینگونه است که امواج صوتی به سمت اثر انگشت فرستاده می‌شود و با توجه به اینکه برآمدگی ها و تورفتگی ها، هر کدام موج صوتی خاصی را منعکس می‌کنند

 یک نقشه سه بعدی دقیق از الگوی اثر انگشت ایجاد می‌شود. الگوی که بسیار ارزشمند است و دو نمونه قبلی قادر به تولید آن نبودند. این نوع سنسورها حساسیت و امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما در حال حاضر به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اند و فرآیند استفاده از آنها در گوشی های هوشمند در حال بررسی و آزمایش است.

انواع دستگاه اثر انگشت – حسگر اولتراسونیک
انواع دستگاه تشخیص انگشت – حسگر اولتراسونیک

با مشاهده تغییراتی که در دستگاه تشخیص انگشت و در طی چندین سال به وجود آمده است باید اضافه کرد که«به عصر تکنولوژی خوش آمدید» هدیه های آن را با کمال میل بپذیرید.

دستگاه اثر انگشت چگونه کار می‌کند؟

قبل تر اشاره شد که این دستگاه ها یک کپی از برجستگی های اثر انگشت ایجاد می‌کنند و از آن برای احراز هویت استفاده می‌کنند. اما این تعریف به صورت خلاصه بود؛ شیوه کلی کار این دستگاه ها را در زیر بخوانید.

حقیقتی که وجود دارد این است که چندین و چند سال تحقیق بر روی اثر انگشت ها باعث شده که اطلاعات جامعی درباره جزئیات هر اثر انگشت به دست بیایید. اطلاعاتی که باعث شده است افراد متخصص به این نتیجه برسند که، صد ویژگی مختلف و به اصطلاح تفاوت در اثر انگشت ها وجود دارد.

اما این سوال مطرح می‌شود که دستگاه اثر انگشت چگونه به سرعت می‌تواند یک کپی یا نمونه سه بعدی را از آن ایجاد کند. جواب این سوال این است که حسگرها از تمام جزئیات برای طبقه بندی استفاده نمی‌کنند و نقاط مهم و یا متفاوت را استفاده می‌کنند

 مانند نقاطی که به صورت ناگهانی پایان می‌یابند و دو برآمدگی را تشکیل می‌دهند و همچنین جهت آنها. اکنون این اطلاعات را با اطلاعات عمومی که درباره اثر انگشت وجود دارد ترکیب کنید. اطلاعاتی مانند حلقه‌ها، شکل کلی برآمدگی ها و یا سایر نقاط دیگر. چیزی که شما در اختیار دارید یک روش کاملا ایمن برای دسته بندی اثر انگشتان یک فرد و یا جامعه است.

در واقع و در احراز هویت با استفاده از اثر انگشت، همین نقاط جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ویژگی های کلی به منظور محاسبه میزان شباهت ها در یک مجموعه مبهم و ناقص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از دستگاه اثر انگشت در زندگی روزمره

تا قبل از سال 2011 ارتباط کمی با دستگاه اثر انگشت وجود داشت و استفاده از آن به صورت امروزی معمول نبود. اما در همان سال و با توجه به استفاده از اثر انگشت در گوشی های هوشمند، استفاده از آن در زندگی ما نیز بیشتر شد. امروزه کمتر گوشی هوشمندی پیدا می‌شود که از این ویژگی استفاده نکند.

مورد استفاده دیگر در فلش USB است که بعضی از فلش ها می‌توانند اثر انگشت فرد را در خود ذخیره کنند و اطلاعات را فقط برای صاحب آن اثر انگشت نشان دهد. ویژگی برتری که برای افرادی که به دنبال امنیت بیشتر اطلاعات خود هستند، فوق العاده است.

دستگاه اثر انگشت و استفاده از آن در فلش ها
دستگاه تشخیص انگشت و استفاده از آن در فلش ها

موردهای دیگری که می‌توان اشاره کرد زیاد هستند، مانند استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل خانه و همچنین گاو صندوق و یا استفاده از آن در اتومبیل ها برای اینکه فقط افراد مجاز بتوانند از اتومبیل استفاده کنند.

موارد استفاده از دستگاه اثر انگشت در زندگی ما روز به روز بیشتر می‌شود و همه اینها به لطف تکنولوژی و افرادی است که تمرکز خود را بر روی پیشرفت آن گذاشته اند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم