فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

عیدی سال 1400

عیدی سال 1400

 

میزان مبلغ عیدی یکی از موضوعاتی است که هر ساله برای کارفرمایان و کارکنان مورد بحث قرار می گیرد. سوالی که معمولا برای آن ها پیش می آید این است که مبلغ عیدی سال 1400 و عیدی سال آینده چقدر است؟ و اغلب نگران این هستند که آیا این مبلغ کفاف خرید شب عید را خواهد داد یا خیر؟ عیدی کارکنان و کارگران یکی از حقوق مسلم آن ها است و از جمله مزایای کاری محسوب می شود که دارای نرخ ثابتی است و وزارت کار هر ساله میزان آن را مشخص می کند.

اغلب در ابتدای هر سال میزان عیدی توسط کارفرمایان تعیین می شود بعد به کلیه کارمندان اطلاع رسانی می شود. اما میزان دقیق مبلغ عیدی سال 1400 و عیدی سال آینده برای کارگران معمولا در طی ماه های دی و بهمن هر سال مشخص می گردد. در این مطلب قصد داریم میزان عیدی و نحوه محاسبه آن را با هم مورد بحث قرار دهیم. جالب است بدانید که مبلغ عیدی شامل مالیات نیز می گردد. در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.

فهرست مطالب:

عیدی سال 1400

محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال 1400 و عیدی سال های آینده

کارکنان سخت کوشی که دائما برای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی خود در تلاش هستند قطعا شایسته مزایایی از قبیل دریافت سر وقت حقوق، عیدی، سنوات و سایز مزایا می باشند. به این ترتیب آن ها انگیزه خواهند داشت تا یک سال دیگر نیز با اشتیاق برای اهداف خود و سازمان خود تلاش کنند. ما هم به پاس زحمات کلیه کارکنان کشور عزیزمان به گردآوری این مطلب در خصوص میزان عیدی سال ۱۴۰۰ و نحوه محاسبه‌ی دقیق آن‌ پرداخته ایم.

محاسبه دقیق حداقل میزان عیدی سال 1400 و عیدی سال های آینده بر اساس میزان دستمزد روزانه کارکنان و به صورت زیر انجام می شود. به این منظور از فرمول زیر استفاده می کنند:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ = ۶۰ × حداقل دستمزد روزانه

همچنین محاسبه دقیق حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ و سال های آینده نیز بر اساس میزان دستمزد روزانه کارکنان و به صورت زیر انجام می شود. به این منظور از فرمول زیر استفاده می کنند:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ = ۹۰ × حداقل دستمزد روزانه

 عیدی سال ۱۳۹۹عیدی سال ۱۴۰۰افزایش به ریالافزایش به درصد
حداقل عیدی سال ۱۴۰۰۳۸.۲۰۸.۵۴۰۵۳.۱۰۹.۹۰۰۱۴.۹۰۱.۳۶۰۳۹%
حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰۵۷.۳۱۲.۸۱۰۷۹.۶۶۴.۸۵۰۲۲.۳۵۲.۰۴۰۳۹%
عیدی سال 1400

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

در بالا از دو فرمولی برای محاسبه حداقل و حداکثر مبلغ عیدی سال 1400 و عیدی سال های آینده استفاده کردیم. این فرمول برای کارکنان با حداقل کارکرد یک سال مورد استفاده قرار می گیرد. اما، برای کارکنان با سابقه کار کمتر از یک سال از فرمول دیگری برای محاسبه عیدی استفاده می شود. در زیر این فرمول نشان داده شده است:

عیدی هر ماه در سال ۱۴۰۰ = حقوق ماهیانه ضرب در ۲ نتیجه تقسیم بر ۱۲

نحوه محاسبه آنلاین عیدی

ما فرمول های فوق را برای آن دسته از افرادی ارائه دادیم که قصد دارند از فرمول های استاندارد برای محاسبه میزان عیدی خود یا کارکنان خود استفاده کنند. اما امروزه به منظور راحتی کار افراد قابلیت محاسبه آنلاین عیدی در بسیاری از سایت ها فراهم شده است. برای محاسبه آنلاین فقط کافی است نوع کار خود را از این نظر که پاره وقت، تمام وقت و یا ساعتی است، مشخص کنید. این نرم افزارها قادرند بر پایه میزان حداقل دستمزد روزانه فرد، مبلغ عیدی، سنوات و سایر مبالغی که نیاز به محاسبه دارند را بسیار فوری و دقیق تعیین کنند.

در این نرم افزار ها محاسبه عیدی سال 1400 و عیدی سال های آینده بر اساس دو برابر پایه حقوق پرسنل محاسبه می شود. همچنین این مبلغ نباید از ۳ برابر پایه حقوق وزارت کار در هر سال بیشتر شود. شایان ذکر است که به تمامی افراد مشمول قانون کار، با کارکرد قرارداد دائمی یا موقت، عیدی پرداخت خواهد شد.

معمولا مبلغ عیدی کارکنان به فاکتورهای زیر بستگی دارد:
  • حقوق پایه در همان سال: حقوق پایه یک مبلغ ثابت می باشد که بدون در نظر گرفتن کسورات و مزایا به ازای کار انجام شده در نظر گرفته می شود.
  • تاریخ شروع کار
  • تاریخ پایان کار: به تاریخ آخرین روزی که پرسنل در شرکت حضور فعال دارند گفته می شود.
  • نوع کار: شاغل تمام وقت به فردی گفته می شود که به میزان ساعت کار تعیین شده یا بیشتر از آن به کار اشتغال داشته باشد. در حالی که فردی که کمتر از ساعات قانونی و یا به صورت نیمه وقت کار می کند، پاره وقت محسوب می شود. در صورت استفاده بیش از حد مجاز از مرخصی یا غیبت افراد، تعجیل یا تاخیر در خروج و ورود، کسر از کار محسوب می گردد.
  • تعداد روزهای کاری در هر ماه: حداکثر ساعت کاری، روزانه ۸ ساعت و حداکثر ساعت کار هفتگی، ۴۴ ساعت مشخص شده است.

مالیات بر عیدی و سنوات

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که آیا عیدی هم مشمول مالیات می گردد؟ افرادی که در پایان سال عیدی دریافت می کنند مطابق با مقررات مربوط به پرداخت عیدی و سنوات، موظف هستند بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند. مطابق با مقررات معافیت از مالیات عیدی سال ۱۴۰۰، کارگران و کارمندان با حداکثر میزان عیدی تا ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معاف از مالیات هستند.

عیدی کارکنان در سال آینده

در بخشنامه ابلاغ شده برای بودجه، رقم مشخصی از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی برای عیدی کارکنان اعلام نشده و تعیین آن مشروط به قانون مدیریت خدمات کشوری تلقی شده است، ولی پیش بینی می شود که میزان آن به طور علی الحساب تقریبا معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان که برای شرکت‌های دولتی پیش بینی شده بود باشد.

بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده، با ضوابط مالی و اعتبارات هزینه‌ای نا مشخص به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. با این حال طبق بند (ج) این ضوابط، دستگاه‌های اجرایی موظفند مبلغ عیدی را طبق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در برنامه های بودجه خود لحاظ نمایند. همچنین به تصویب هیأت وزیران برای مبلغ قطعی پاداش پایان سال تاکید شده است.

اما برای کارمندان و بازنشستگان و موظفین، امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال طبق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برابر با ۵۰۰۰ تخمین زده شده است. با وجود این امتیاز مربوطه در ضریب ریالی سالانه حقوق برای عیدی، نقش تعیین کننده دارد.

با این حال مدتی پیش از ابلاغ بخشنامه مربوط به مؤسسات انتفاعی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و ارگان های وابسته به دولت، مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب مبلغی معادل با یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تخمین زده شد که پیش بینی می شود میزان عیدی کارکنان دولتی نیز برابر با این مبلغ باشد. در هر صورت طبق مصوبه دولت، میزان عیدی می‌تواند با تغییر ضریب ریالی حقوق، دستخوش تغییراتی گردد.

عیدی سال 1400
 
عیدی سال 1400 کارمندان

پاداش کارکنان در بودجه سال گذشته معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان لحاظ شد، ولی در نهایت هیأت دولت در پایان سال به دلیل تغییرات ضریب، میزان عیدی را به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد. برآورد عیدی کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ نیز با مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخمین زده شده که احتمال دارد با تغییرات اعمالی توسط هیئت دولت به رقم بالاتر افزایش یاید.

کلیه فرمول‌های ارائه شده در این مطلب، فرمول‌های ثابتی هستند که هر سال جهت محاسبه میزان عیدی سال 1400 و عیدی سال آینده کارمندان توسط شرکت‌ها استفاده می شوند. پیش بینی می شود میزان عیدی امسال نیز افزایش یابد اما این موضوع هنوز مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است. با این وجود به زمان اعلام رسمی آن نزدیک هستیم. برای پیش بینی مبلغ عیدی امسال می‌توانید از فرمول‌های ارائه شده در این مطلب نیز استفاده نمائید. همچنین می توانید در برخی سایت های بصورت آنلاین از مبلغ تقریبی آن مطلع شوید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم