فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب تصویری

بهترین دستگاه حضور و غیاب تصویری 2023

دستگاه حضور و غیاب تصویری به دو بخش اصلی تقسیم می شود. نوع اول دستگاهی است که از دوربین استفاده کرده است تا تردد افراد را به ثبت برساند اما به طور کلی دستگاه حضور و غیاب به واسطه کارت، رمز و یا اثر انگشت کار می کند و در کنار آن دوربین های تعبیه شده است که تصویر فرد را به ثبت می رساند. در مقابل دستگاهی وجود دارد که از چهره شخص برای کنترل تردد استفاده می کند به طوری که دوربین در سنسور چشمی دستگاه وجود دارد. معمولاً وقتی صحبت از دستگاه حضور و غیاب است، دستگاه های تشخیص چهره مطرح هستند.

دستگاه حضور و غیاب تصویری چگونه کار می کند؟

دستگاه حضور و غیاب تصویری که توسط ثبت تصویر اقدام به تطبیق هویت می کنند از یک الگوریتم مشخص پیروی می کنند. در این دستگاه شخص در ابتدا جلوی لنز دوربین داخلی دستگاه قرار می گیرد و تصویر فرد نقطه گذاری می شود. در واقع فاصله بین اجزای صورت او محاسبه شود و بخش هایی که به هم وصل هستند نقطه گذاری می شود، سپس نقطه ها به هم وصل شده و صورت در قالب یک نقشه مشخص نمایش داده می شود. در این راستا بسیار مهم است که دستگاه بتواند از روش های کدگذاری بهترین ایده را برای صورت در نظر داشته باشد. این دستگاه ها از نظر موقعیت قابل قبولی دارند و پروسه کدگذاری به دقت صورت می گیرد.

حال وقتی شخص روبروی لنز دوربین برای ثبت ورود یا خروج قرار می گیرد دستگاه نیاز به اعمال الگوریتم مخصوصی دارد تا کدگشایی صورت بگیرد. این تطبیق به واسطه جدیدترین مکانیزم های روز دنیا صورت می گیرد اما در عرض چند ثانیه نتیجه آن اعلام می شود.

دستگاه حضور و غیاب تصویری

دستگاه حضور و غیاب

عملکرد دستگاه حضور و غیاب تصویری

در صورتی که نیاز به دستگاه حضور و غیاب در اماکن شلوغ باشد دستگاه های تصویری گزینه بسیار بهتری به نسبت دستگاه های کارتی و رمزی هستند. دستگاه حضور و غیاب تصویری از روش های مختلفی برای شناسایی چهره افراد استفاده می کند:

کنترل بیومتریک

  • در این روش همانند دستگاه های تشخیص چهره، از ویژگی ها و مشخصات صورت هر فرد استفاده می شود تا میزان خطا کاهش یابد. از سوی دیگر این دستگاه ها به هیچ عنوان شرایط هک و تقلب ندارند. معمولاً سرعت این روش نیز بسیار بالا است. دستگاه های تشخیص چهره یکی از بهترین دستگاه های حضور و غیاب تصویری محسوب می شوند.

دوربین های IP

یک سری دستگاه حضور و غیاب  وجود دارد که از دوربین های آی پی استفاده می کنند. این دستگاه ها با هدف ثبت دقیق صورت افراد استفاده می شوند. یک سری الگوریتم های رایانه ای و ماشینی برای این دستگاه ها وجود دارد که ساختار قابل قبولی را اجرا کرده و اثر بخش هستند. این سیستم ها به نسبت سیستم های دیگر در موقعیت های شلوغ و پیچیده اثربخشی بهتری دارند اما مکانیزم به کار رفته در آنها بسیار خاص است.

روش کنترل چهره

نوع دیگری از دستگاه حضور و غیاب وجود دارد که مخصوص درب ادارات است. این دستگاه ثبت چهره را برای محیط های کنترل شده در نظر می گیرند. در واقع چهره افراد را ثبت کرده و داده های ثبت شده را در یک دیتابیس نگهداری می کنند در نهایت مقایسه در زمان ورود و خروج افراد صورت می گیرد. این سیستم ها مشهور به دستگاه حضور و غیاب تصویری مخصوص درب ادارات هستند.

دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب

چرا دستگاه حضور و غیاب تصویری بهترین انتخاب است؟

حقیقت اینکه بسیاری از افراد قیمت بالای دستگاه حضور و غیاب تصویری را مانعی برای خرید آن در نظر میگیرند اما مزایای این دستگاه ها به قدری زیاد است که ارزشش را دارد.

اول اینکه مکانیزم تصویری به کار رفته در دستگاه ورود و خروج سبب می شود که هیچ تماس مستقیمی به دستگاه نیاز نباشد. در واقع بیماری های عفونی و ویروسی و … گسترش نیافته و برای محیط های بیمارستانی و … که معمولاً آلوده هستند بهترین گزینه محسوب می شود. در خرید دستگاه های حضور و غیاب باید دقت کنید که دستگاه نیاز به هیچ تماس انسانی نداشته باشد.

دومین دلیل خرید دستگاه حضور و غیاب تصویری به نسبت مدل های رمزی و کارتی این است که امنیت این دستگاه ها بسیار بیشتر است. وقتی صحبت از تصویر یک شخص است یعنی هیچ تکراری وجود ندارد و تصاویر در وضعیت یکتا هستند اما در مورد کارت و رمز، تکرار و تقلب بسیار دیده می شود.

دقت دستگاه حضور و غیاب تصویری به نسبت مدل های دیگر بیشتر است و معمولاً در یک اداره دقت بالا یک پارامتر بسیار مهم محسوب می شود.

راهنمای خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب تصویری

در زمان خرید دستگاه حضور غیاب تصویری به خصوص دستگاه های تشخیص چهره باید در مورد لنز دوربین و دقت آن در ثبت تصاویر توجه کنید. این نوع دستگاه  باید از قوی ترین لنز برای تشخیص چهره استفاده نماید. در صورتی که لنز دوربین از کیفیت ضعیفی برخوردار باشد در تشخیص و تطبیق تصویر با مشکلات زیادی روبرو خواهید بود.

موضوع دیگری که در خصوص دستگاه های حضور و غیاب مطرح است اینکه، این دستگاه ها باید قدرت تشخیص عنبیه داشته باشند، معمولاً چشم ها مهمترین بخش از صورت هستند و دستگاه باید بر اساس حالت چشم و اجزای داخلی آن اقدام به تشخیص و تطبیق چهره نماید.

ظرفیت دستگاه موضوع دیگری است که معمولاً فراموش می شود. اگر قرار است که 2 هزار نفر از پرسنل یک کارخانه از دستگاه حضور و غیاب تصویری استفاده نمایند و برای هر شخص دو نمونه تصویر صورت در دو زاویه به ثبت برسد، نیاز به خرید دستگاهی با حداقل ظرفیت 4000 مورد است . این محاسبه باید دقت صورت بگیرد در غیر این صورت مدام با اطلاعیه ای تکمیل ظرفیت از سوی دستگاه روبرو خواهید بود و دچار مشکل می شوید.

اگر دستگاهی خریداری می کنید که دارای دو مکانیزم تشخیص چهره و اثر انگشت است باید دقت صورت بگیرد که ظرفیت هر بخش جداگانه محاسبه شود. در واقع ظرفیت مورد نیاز برای اثر انگشت باید دو الی سه برابر باشد چون گاه نیاز به ثبت دو الی سه انگشت برای هر شخص است.

درگاه های ارتباطی دستگاه حضور و غیاب بسیار مهم هستند. درگاه های ارتباطی باید به صورتی باشد که در هر زمان شرایط ثبت تصویر وجود داشته باشد.

نکته ای که در خصوص خرید دستگاه حضور و غیاب تصویری باید به آن دقت کنید، شناسایی تصویر در تاریکی و یا نور کم است. در صورتی که دستگاه نتواند در نور کم چهره را درست تشخیص دهد، مشکل ایجاد می شود.

معمولاً نوع لنز دستگاه حضور و غیاب تصویری و کیفیت لنز ها با هم فرق دارد و این موضوع روی قیمت نهایی محصول نیز اثر گذار است.

دستگاه های شناسایی کارتی دوربین دار ارزان ترین دستگاه حضور و غیاب بوده و دستگاه های تشخیص چهره و عنبیه معمولاً گرانترین دستگاه حضور و غیاب محسوب می شوند. اینطور که مشخص است هر یک از این دستگاه کیفیت ثبت بالایی داشته و موقعیت اجرای آن به صورت خاص ارزیابی می شوند.

نتیجه گیری

شما می توانید دستگاه حضور و غیاب مجهز به کارت یا رمز نیز خریداری کنید. این دستگاه های ترکیبی می توانند امنیت لازم را بهتر برقرار سازند. دستگاه های چند منظوره معمولاً گرانتر از مدل های یک کاره هستند و در این زمینه سطح انتظار شما مهمترین عامل تعیین کننده است. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم