فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

پورت GPIO در دستگاه حضور و غیاب

یکی از بخش های سخت افزاری موجود در دستگاه حضور غیاب یا ورود و خروج، پورت GPIO می باشد. در این مقاله قصد داریم تا این پورت را معرفی کرده و نحوه استفاده از پورت GPIO در دستگاه حضور و غیاب را توضیح دهیم. در ادامه نیز برخی از ویژگی های دستگاه کنترل تردد را برخواهیم شمرد. و در پایان با توجه به این ویژگی ها به این نتیجه میرسیم که چرا باید از دستگاه حضور و غیاب استفاده کرد. با ما همراه باشید.

GPIO چیست؟

پورت GPIO
پورت GPIO

GPIO مخفف General Purpose Input / Output است. این یک رابط استاندارد است که برای اتصال میکروکنترلرها به سایر دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. به عنوان مثال، می توان از آن با سنسورها، دیودها، نمایشگرها و ماژول های System-on-Chip استفاده کرد. چراغهای محل تخمین (Hardware Revision F2.3 و جدیدتر) به GPIO مجهز هستند. این امکان را فراهم می کند تا منبع تغذیه خارجی، کنترل از راه دور دستگاه های متصل، پخش داده های زمینه ای بیشتر یا تعریف محتوای بسته های داده بلوتوث سفارشی را فراهم کنید. پشتیبانی از GPIO در جدیدترین نسخه های برنامه Estimote و SDK در دسترس است.

GPIO را می توان در سه حالت استفاده کرد:

  • ورودی
  • خروجی
  • رابط UART

ورودی GPIO

 این حالت پیش فرض است، که در آن چراغ، ورودی را از دستگاه متصل شده از طریق GPIO دریافت می کند. می توانید یک دکمه را تصور کنید که وضعیت آن را روشن می کند.

خروجی GPIO

در حالت خروجی، beacon از طریق GPIO داده ها را به دستگاه متصل تحویل می دهد. به عنوان مثال می توانید یک لامپ LED را با چراغ کنترل شده از یک برنامه تلفن همراه روشن یا خاموش کنید. در این پیکربندی، چراغ راهنما داده هایی را از دو پایه در مورد حالت های باینری آنها به دستگاه متصل ارائه می دهد.

UART

اگر GPIO را به عنوان رابط UART پیکربندی کنید، می توانید بسته های تبلیغاتی سفارشی را برای Estimote Beacon تعریف کنید. این ویژگی به زودی در SDK فعال می شود.

چگونه می توانم به GPIO دسترسی پیدا کنم؟

   Estimote Beacons به کانکتور GPIO 4 پین مجهز شده است. موقعیت پین ها با چهار نقطه در کنار محفظه یک چراغ مشخص شده است. برای اتصال، باید محفظه را با اتصال کابل سوراخ کنید. اگر نمی خواهید محفظه را سوراخ کنید، می توانید PCB را از طریق دهانه Y شکل در پایه چراغ جدا کنید.

استفاده از  پورت GPIO در دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب
دستگاه حضور و غیاب

 

همانطور که در معرفی پورت GPIO دیدید، می توان از آن با سنسور های مختلف استفاده کرد. دستگاه حضور و غیاب، کنترل تردد، دستگاه ورود و خروج و به طور کلی دستگاه هایی که سنسور اثر انگشت و … دارند، از  پورت GPIO استفاده می کنند. استفاده از این پورت به این شکل است که به طور مثال می تواند چراغ های رنگی پس از اسکن اثر انگشت نمایش دهد. به این شکل که اگر اثر انگشت فرد شناسایی شد، چراغ سبز و اگر تایید نشد، چراغ قرمز را روشن کند.

استفاده دستگاه حضور و غیاب از این پورت، فقط به سنسور ها مربوط نمی شود. دیودها، نمایشگرها و ماژول های System-on-Chip دستگاه نیز از این پورت استفاده می کنند. نمایشگر های دستگاه حضور و غیاب بیومتریک مثال خوبی برای استفاده از این پورت است. مانند اسکن اثر انگشت، با اسکن چهره شخص و تایید یا عدم تایید هویت فرد، ال ای دی هایی معمولا به رنگ سبز و قرمز روشن می شوند.

سیستم مدیریت حضور و غیاب چیست؟

سیستم های مدیریت حضور و غیاب    
سیستم های مدیریت حضور و غیاب    

هنگام ایجاد یک محیط کار با قابلیت دیجیتال، یک بستر دیجیتالی نیز، برای مدیریت حضور و غیاب ضروری است. سیستم های مدیریت حضور و غیاب می توانند رعایت قوانین را ساده کنند.

کشورها، استان ها یا مناطق مختلف همه در حدود ساعت کاری و زمان مرخصی از دستورالعمل های مختلفی پیروی می کنند. یک سیستم مدیریت حضور و غیاب دیجیتال این جزئیات را ردیابی می کند. بنابراین، اگر به دنبال سیستم مدیریت حضور و غیاب هستید، چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیرید؟ بیایید یک نگاهی بیندازیم.

هر راه حلی که به نظارت بر زمان کارمندان در دفتر کار کمک کند، سیستم مدیریت حضور و غیاب نامیده می شود. جالب اینجاست که لزوماً لازم نیست که این یک ابزار دیجیتالی باشد – ثبت نام کاغذی، ساعتهای زمانی و صفحات گسترده مبتنی بر Excel برخی از مدل های قدیمی مدیریت حضور و غیاب هستند.

اما با پیشرفت فناوری با سرعت زیاد و افزایش شرکت هایی که به دنبال نیروی کار گسترده هستند، ابزارهای ثبت حضور باید همگام با تکنولوژی باشند. این شرایط باعث ایجاد یک برنامه اختصاصی برای کنترل و اندازه گیری ساعت کار، کارکنان شده است. استفاده از نرم افزار در دسترس تا ابزارهای مبتنی بر ابر با تجزیه و تحلیل پیشرفته و پیکربندی خودکار برنامه همگی در جهت  مدرن شدن سیستم حضور و غیاب می باشد. یک سیستم مدیریت حضور و غیاب مبتنی بر ابر مزایای انعطاف پذیری، بهینه سازی هزینه و سهولت دسترسی در دستگاه ها و سیستم عامل ها را ارائه می دهد.

یک سیستم حضور و غیاب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

این چهار قابلیت، پایه و اساس ردیابی زمان کارکنان در یک سیستم مدیریت حضور و غیاب را تشکیل می دهند. به همین دلیل شما باید ویژگی های زیر را در لیست چک خود داشته باشید:

  1. ورود و خروج به سیستم: این یک امر ضروری برای مدیریت حضور و غیاب است. کارمندان باید بتوانند با استفاده از کارت خوان های مغناطیسی یا شماره تلفن های شخصی شده، ساعت کار را در دستگاه حضور و غیاب ثبت کنند. همچنین بتوانند دوره های استراحت را نیز ثبت و مشخص کنند. دستگاه حضور و غیاب به این دلیل مفید هستند که خطر کلاهبرداری برخی کارمندان در اعلام ساعت کار را کاهش می دهند.
دستگاه حضور و غیاب
دستگاه حضور و غیاب

       

  1. مدیریت مرخصی: یکی دیگر از مواردی است که سیستم مدیریت حضور شما باید در آن نقش داشته باشد. روزی که کارمند به عنوان مرخصی در محل کار حاضر نشود، نباید به طور خودکار به عنوان “غایب” ثبت شود. در عوض، باید به کارمند هشدار داده شود تا برای مرخصی اقدام کند.
  2. ادغام حقوق و دستمزد: اگر سیستم مدیریت حضور و غیاب شما به لیست حقوق و دستمزد مرتبط باشد، دستمزد هر کارمند با توجه به ساعات کار و مرخصی و غیبت شخص، محاسبه می شود. به یاد داشته باشید، این فقط به معنی حقوق روزانه نیست. یک سیستم حضور و غیاب کاملاً مفید از پرداخت ساعتی و پرداخت انعطاف پذیر نیز پشتیبانی خواهد کرد.
  3. گزارش سازی: ایجاد و نگهداری سوابق حضور و غیاب کارکنان مسئولیت اصلی منابع انسانی در هر سازمانی است. تولید گزارش پایه، مانند ساعات کار، اضافه کاری، روزهای از دست رفته و غیره، باید در قالب گزارش قابل صدور موجود باشد.

اکنون که از موارد ضروری برای مدیریت حضور و غیاب آگاهی پیدا کردید، مشخص شد که دستگاه حضور و غیاب می تواند به کارکنان شما کمک کند تا بهره وری بیشتری داشته باشند و همچنین باعث صرفه جویی در وقت شما می شوند.

استفاده از سیستم های مدیریت حضور و غیاب دیجیتال میتواند نحوه مدیریت نیروی کار شما را تغییر دهد. ویژگی ها و عملکردهای تعبیه شده در این سیستم عامل ها در کارهای روزمره کارکنان شما ضروری است و سیستم های دیجیتال از خطاهایی که منجر به دردسرهای آخر ماه و چالش های انطباق می شوند جلوگیری می کنند.

نظرات

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم