فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

مقایسه کارت های MIFARE و RFID مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد

در این مقاله کارت های MIFARE و RFID را معرفی خواهیم کرد. همچنین از موارد استفاده از این کارت ها در دستگاه حضورغیاب، دستگاه کنترل تردد، دستگاه ورود و خروج و اینگونه موارد است که در ادامه خواهید دید. و در پایان مقایسه ای بین این دو نوع کارت انجام خواهد شد.

کارت MIFARE چیست؟

MIFARE (مشتق شده از اصطلاح MIkron FARE Collection System) مارک معروف NXP از تراشه غیرفعال RFID است که در کارت ها و برچسبهای RFID با خوانش معمول استفاده می شود. MIFARE یک فناوری کارت بدون تماس است که در سال 1994 معرفی شد. این فناوری در درجه اول برای گذرگاه های حمل و نقل مورد استفاده قرار می گرفت. اما قابلیت های فناوری آن به سرعت این نوع کارت را به یکی از محبوب ترین کارت های هوشمند برای ذخیره داده ها و ارائه کنترل دسترسی تبدیل کرد.

MIFARE به اندازه کافی کوچک است و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. که می تواند در کارت های پلاستیکی و مچبندهای RFID گرفته تا کلیدهای مهم و حتی تلفنهای هوشمند قرار گیرد. و این بدان معنی است که می تواند در انجام هر کاری به افراد کمک کند. این موارد قبلاً در مواردی مانند کارت های اتوبوس، نشان های کارمندان، کارت های کتابخانه، کارت های مترو، شناسه های دانشجویی، کارت های وفاداری، کارت های عوارض، کارت های دسترسی به استادیوم و تعداد بیشتری از تلفنهای هوشمند وجود دارد.

تمام کارت های MIFARE مطابق با استاندارد استاندارد ISO14443A بوده و مانند سایر کارت های بدون تماس از آنتن و تراشه داخلی استفاده می کنند که وقتی کارت در میدان مغناطیسی خواننده قرار می گیرد، واکنش نشان می دهد. تمام کارت های MIFARE  با فرکانس 13.56 مگاهرتز کار می کنند و توسط NXP Semiconductors بخشی از Phillips Electronics ساخته شده اند.

در کل، بیش از 1.2 میلیارد نفر در بیش از 70 کشور جهان به سیستم های مبتنی بر MIFARE دسترسی دارند. محصولات MIFARE بیش از سایر فناوری های رابط در بازار اثبات شده و قابل اطمینان هستند و بدون شک به عنوان رهبر بازار شناخته می شوند. آنها با استاندارد بین المللی ISO مطابقت دارند

مزایای اصلی کارت MIFARE چیست؟

کارت های MIFARE مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد
کارت های MIFARE مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد

زیبایی فناوری MIFARE این است که امکان استفاده چندگانه را فراهم می کند که کارت های دیگر از آن بی بهره اند. مزایا عبارتند از:

  • دارای چندین برنامه کاربردی
  • رمزگذاری امنیتی پیشرفته که شبیه سازی آن دشوار است.
  •   این فناوری فقط به کارت ها محدود نمی شود و در فرم های اصلی و فرم برنامه تلفن های هوشمند نیز در دسترس است.
  • کارت ها نیازی به درج خوان ندارند. فقط باید در محدوده کارتخوان دیده شوند.
  • برای هر محصول MIFARE یک شماره سریال منحصر به فرد ارائه می شود.
  • با استفاده از کارت های فناوری MIFARE  در دستگاه کنترل تردد می توان از این مزایا بهره مند شد.

MIFARE کجا استفاده می شود؟

  •   سیستم خودکار جمع آوری کرایه
  • شناسایی کارکنان با دستگاه کنترل تردد و دستگاه حضور و غیاب
  •  مدیریت کنترل دسترسی بدون تماس
  • پرداخت بدون تماس / بدون نقد
  • پرداخت پارکینگ
  • کارت دانشجویی موقع عبور از دستگاه ورود و خروج
  • کارت های گردشگری
  • بلیط حمل و نقل مثل عبور از دستگاه کنترل تردد ایستگاه مترو
  • بلیط رویداد ها و مراسمات
  • کارت های کتابخانه
  • کارت سوخت
  • کارت های کلید هتل
  • کارت تاکسی
  • احراز هویت محصول
  • کنترل تولید
  • کارت های اجاره اتومبیل
  • مدیریت ناوگان اتومبیل
  • کارت های قرعه کشی تعاملی
  • کارت های رفاه اجتماعی
  • مدیریت پسماند

همچنین در قلب بهترین پروژه های دنیا نیز، از کارت هوشمند بدون تماس Mifare استفاده شده است که برخی از آن ها به شرح زیر است:

– بلیط حمل و نقل توسط کارت های Mifare برای سفر هوشمند و پرداخت بدون پول نقد پشتیبانی می شود. مانند:Oyster  کارت لندن، TROIKA  کارت مسکو، Clipper  کارت سانفرانسیسکو

– پردیس های دانشگاهی مانند: دانشگاه فنی دلفت، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه سانفرانسیسکو، دانشگاه کمبریج

– ساختمانهای شرکتهای بزرگ مانند: جنرال موتورز، نستله، دایملر بنز، کمیسیون اتحادیه اروپا

– استادیوم هایی با استفاده از امنیت Mifare مثل: استانبول ، منچستر ، مونیخ ، سائو پائولو

کارت RFID

کارت های RFID مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد
کارت های RFID مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد

RFID مخفف شناسایی فرکانس رادیویی است. کارت های RFID برای برنامه هایی که ردیابی یا شناسایی پرسنل در آنها مهم است و یا کنترل دسترسی لازم است مانند عبور از دستگاه کنترل تردد و دستگاه حضور و غیاب، استفاده می شوند. امروزه از باندهای فرکانس RFID مختلفی در کارت ها استفاده می شود، از جمله نزدیکی فرکانس پایین 125 کیلوهرتز، کارت هوشمند فرکانس بالا 13.56 مگاهرتز و فرکانس فوق العاده بالا (UHF) 860-960 مگاهرتز.

از کارت های مجاورتی و کارت های هوشمند اغلب به سادگی “کارت های RFID” یاد می شود. نوع باند فرکانس RFID مورد استفاده به برنامه، فاکتورگیری در سطح امنیتی، محدوده خواندن و سرعت انتقال داده بستگی دارد.

125 کیلوهرتز (LF) – قالب کارت مجاورت مشترک که برای ورود کارمندان و کنترل دسترسی درب استفاده می شود.

 13.56 مگاهرتز (HF) – فرمت امنیتی بالاتر که برای کارت های اعتباری و برای کنترل دسترسی فیزیکی و منطقی کارمندان استفاده می شود.

  860-960 مگاهرتز (UHF) – کارت های UHF دارای محدوده خواندن حداکثر 50 فوت هستند که برای شناسایی، کنترل دسترسی و فرایندهای تراکنش استفاده می شود.

چه تفاوتی بین کارت MIFARE و کارت RFID وجود دارد؟

کارت های MIFARE و RFID مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد
کارت های MIFARE و RFID مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد

                                   

Mifare علامت تجاری NXP نیمه هادی ها برای مدارهای مجتمع و ماژول های خواننده است. آی سی های Mifare در بیش از 1 میلیارد فرستنده RFID استفاده می شود. این تراشه ها با استاندارد بین المللی ISO / IEC 14443 Type A مطابقت دارند که به طور گسترده ای در کارت های هوشمند بدون تماس استفاده می شود. به عبارت دیگر، Mifare برند RFID است.

دستگاه شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) با همان بارکد یا نوار مغناطیسی پشت کارت اعتباری یا کارت خودپرداز کار می کند. این برای شناسایی اشیا یا افراد و مدیریت موجودی استفاده می شود. معمولاً از کارت RFID در خانه ها و ادارات استفاده می شود.

فناوری MIFARE مخصوص کارت های هوشمند است. دو معیار برای تعریف کارت های هوشمند وجود دارد. یکی روش نوشتن و خواندن اطلاعات کارت و دوم نوع تراشه درون کارت و قابلیت های آن. سه نوع کارت وجود دارد:

  1. کارت های تماس
  2. کارت های بدون تماس
  3. کارت های چند جزئی

کارت های تماس

 کارت های تماس رایج ترین نوع این سه دسته از کارت ها هستند. مساحت این ها تقریباً یک سانتی متر مربع است و تعداد زیادی لنت تماسی روکش طلا دارند. این پدها هنگام قرار دادن کارت به یک ریدر، اتصال الکتریکی را فراهم می کنند.

کارت های بدون تماس

کارت های بدون تماس کارت مجاورت هستند (اینها لمس نمی کنند). که در این نوع، ارتباطات با خواننده و از طریق القای RF برقرار می شود. کارت های RFID، کارت مدار مجتمع فرکانس رادیویی (RFIC) و کارت های MIFARE همگی کارت های بدون تماس هستند. اینها دارای یک RFID بین کارت و ریدر هستند و بنابراین نیازی به درج کارت نیست. در عوض، کارت از قسمت خارجی ریدر عبور می کند.

یک دستگاه مبتنی بر تراشه هوشمند بدون تماس شامل یک میکروکنترلر ایمن تعبیه شده، حافظه داخلی و یک آنتن کوچک است. و از طریق رابط RF بدون تماس با خواننده ارتباط برقرار می کند. رابط بدون تماس این امکان را برای کاربران فراهم می کند که دستگاه بدون تماس در فواصل کوتاه با انتقال سریع داده ها را بخواند. کارت MIFARE دارای حافظه بسیار بزرگتری نسبت به کارت RFID است و به طور گسترده در هتل ها به عنوان کارت پرداخت و برای اهداف شناسایی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور خلاصه، فناوری MIFARE، علامت تجاری NXP Semiconductors، برای کارت های هوشمند بدون تماس استفاده می شود و RF نیز فعال است. در حالی که، RFID همچنین دارای RF است اما برای اهداف شناسایی  استفاده می شود. به طور مثال هنگام عبور از دستگاه کنترل تردد یک سازمان.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم