فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره چه سیستم هایی هستند؟

سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره، سیستم هایی هستند که با استفاده از چهره فرد، هویت او را تایید و یا شناسایی می‌کنند. این سیستم ها به گونه ای ساخته می‌شوند که می‌توانند هویت فرد را از طریق فیلم، عکس و یا به صورت حضوری تایید و یا میزان شباهت را به صورت درصدی بیان کنند.

فهرست مطالب:

سیستم های بیومتریک
سیستم های بیومتریک

سیستم های بیومتریک

البته همانطور که می‌دانید سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره، تنها سیستم های بیومتریکی نیستند. و سیستم های بیومتریکی دیگری که با سایر ویژگی های خاص دیگر، مانند اثر انگشت، تشخیص صدا، عنبیه و شبکیه چشم و حتی شیوه راه رفتن کار می‌کنند، ساخته شده اند. از تشخیص چهره و به دلیل سرعت و همچنین درستی و امنیت آن بیشتر در سیستم های امنیتی و مسائل قانونی استفاده می‌شود. گرچه این سیستم و به طور گسترده در گوشی های هوشمند و سایر موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.

بیومتریک، ارائه دهنده سرعت و امنیت بیشتر است

سرعت و امنیت بیشتر و همچنین نیاز به اجرای سریعتر کارها، ما را به استفاده از ویژگی های بیومتریکی سوق داده است. ویژگی هایی مانند چهره و عنبیه چشم و چهره خود شخص. به روش سنتی برای شناسایی افرادی که اجازه استفاده از هواپیما و مسافرت خارج از کشور را ندارند فکر کنید؛ به چه میزان تعداد افراد و جستجو نیاز داشت. حتی با وجود اینکه اطمینانی از موفقیت آن نبود. در این مقاله درباره سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره مطالب بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد. و شما با این سیستم ها، شیوه کار آنها، مهمترین موارد استفاده و سایر مباحث مرتبط بیشتر آشنا خواهید شد.

سیستم های بیومتریک
سیستم های بیومتریک

فناوری تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

در ادامه شیوه کار فناوری تشخیص چهره به صورت مرحله به مرحله توضیح داده خواهد شد. اما قبل از آن باید به این نکته اشاره کرد که شیوه کار سیستم ها و به دلیل فناوری و الگوریتم ساخت آنها متفاوت است. اما تقریبا همه، مراحل زیر را دارند.

نکته دیگر این است که معمولا سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره که در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک تصویر از هر شخص و آن هم از روبه رو را جهت تایید هویت فرد استفاده می‌کنند. و فناوری پیچیده ای ندارند. اما بعضی از سیستم های با امنیت بالا، برای تایید هویت فرد از طریق چهره، چندین عکس از فرد را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند. این سیستم ها معمولا برای شناسایی میزان شباهت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراحل و شیوه کار در زیر آمده اند.

  1. تشخیص چهره

مرحله اول این است که تصویر یک فرد، را از میان عناصر دیگری که در اطراف وی قرار دارند شناسایی کند. تصویر ممکن است، عکس profile شما و یا عکسی از محیط واقعی که در آن قرار دارید باشد.

  1. آنالیز چهره

این مرحله به معنی بررسی ویژگی هایی است که فرم چهره شما را از دیگر افراد متمایز می‌کند. و در واقع عکس شما مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی هایی که معمولا سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره از آنها استفاده می‌کنند، شامل فاصله چشم ها، فاصله پیشانی تا چانه، شکل گونه، فرم لب و گوش و همچنین عمق حفره های چشم هستند. در واقع هدف از آنالیز این ویژگی ها این است که اطلاعات کلیدی چهره شما شناسایی شوند.

در ضمن نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که معمولا اغلب این سیستم ها و به دلیل سهولت، با تصویر های دو بعدی، پیکربندی و راه اندازی می‌شوند. چون کار کردن با تصاویر سه بعدی مشکل تر است.

  1. تبدیل تصویر به دیتا

مرحله سوم، تبدیل تصویر به دیتا نامیده می‌شود. و به این معنی است که چهره و عکسی که به صورت اطلاعات آنالوگ است با استفاده فرمول های ریاضی و ویژگی های سیستمی که طراحی شده است. به اطلاعات دیجیتالی و یا به اصطلاح data تبدیل می‌شود. دنباله دیجیتالی حاصل از تجزیه و تحلیل چهره، اصطلاحا faceprint نام دارد. و برای هر فرد اطلاعات منحصر به فردی است. مگر آنکه برادر و یا خواهد دوقلوی کاملا همسان داشته باشید.

سیستم های بیومتریک
سیستم های بیومتریک
  1. یافتن چهره

مرحله آخر سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره، یافتن تطابق با جستجو در دیتابیس است. در واقع ویژگی های اصلی و یا دنباله ای که تولید شد با سایر تصاویر موجود بررسی می‌شود. و با توجه به نیاز سیستم پاسخ داده می‌شود. ممکن است این جستجو برای صدور اجازه دسترسی و یا برای محاسبه میزان شباهت انجام گرفته باشد.

به عنوان نمونه سازمان FBI آمریکا به دیتابیسی شامل 650 میلیون عکس دسترسی دارد. که از محل های مختلف جمع آوری شده است.

عکس ها و پروفایل های شما در شبکه های اجتماعی نیز در دیتابیس این شبکه ها نگهداری می‌شوند. که ممکن است، طی فرایند تشخیص چهره مورد استفاده قرار گیرند.

این روش به این دلیل به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اصطلاح فرایندی بصری و طبیعی است. طبیعی به این دلیل که ما معمولا، افراد را از طریق چهره به یاد می‌آوریم؛ نه با استفاده از ویژگی هایی مانند اثر انگشت و یا عنبیه. در ضمن فرایند آموزش سیستم های تشخیص چهره و ساخت ربات هایی که بتوانند نقش انسان را در مکان هایی مانند فرودگاه انجام دهند، حیاتی تر است. طبق آمار و اطلاعات اعلام شده از سوی نهاد های مختلف، تقریبا نیمی از کل جمعیت کره زمین به صورت منظم در سیستم های تشخیص چهره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد استفاده از سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره

این سیستم ها با سطح امنیتی و تکنولوژی های ساخت مختلف در جاهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخشی از آنها را در ادامه بخوانید.

  • باز کردن قفل گوشی های هوشمند

این شیوه استفاده به دلیل امنیت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با روش تشخیص چهره در گوشی های هوشمند، حتی اگر گوشی شما مورد سرقت قرار بگیرد. احتمال دسترسی به اطلاعات شما بسیار کم است. در ضمن کمپانی Apple ادعا دارد که احتمال باز شدن قفل محصولات آن با چهره ای غیر از  چهره شما، یک در میلیون است. نکته دیگر این است که معمولا دیتابیس چهره افراد محدود است و این دلیل عملکرد بالای تشخیص چهره در گوشی های موبایل است.

  • اجرای قانون

همانطور که در فیلم های جاسوسی و یا پلیسی مشاهده کرده اید. پلیس مجموعه ای از عکس های مجرمان را برای تشخیص سریعتر در دیتابیس خود ذخیره می‌کند. که به آنها اجازه می‌دهد برای موارد مشابه، با سرعت بیشتری تبهکاران را شناسایی کنند و بدانند به دنبال چه چیزی باید باشند.

نکته ای که به هنگام پیاده سازی این سیستم ها بدان توجه می‌شود. تعیین میزان شباهت یک تصویر با مجموعه عناصر ذخیره شده است.

  • فرودگاه ها

مزیت استفاده از سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره در فرودگاه ها علاوه بر امنیت بالاتر سرعت بیشتر است. به این صورت که فرد مقابل این سیستم ها قرار می‌گیرد. و اگر ممانعت قانونی وجود نداشته باشد.اجازه عبور وی صادر می‌شود. نکته مهم و کلیدی طراحی این سیستم ها، صحت و درستی کامل آنها است. و معمولا یک آستانه میزان شباهت نیز باید برای عدم صدور مجوز عبور تعیین شود.

  • یافتن افراد مفقود شده

اگر دیتابیس جامعی از چهره این افراد توسط سازمان های قانونی ایجاد شود. در صورت یافتن تطابق در هر مکانی، به افراد مسئول گزارش داده می‌شود.

  • شناسایی کلاهبرداران حرفه ای

عکس این افراد می‌تواند در اختیار مکان های مختلف قرار گیرد. و در صورتی که در محل های خاص چنین افرادی مشاهده شده اند، مراحل قانونی انجام گیرد.

  • افزایش درآمد خرده فروشی ها

چهره افراد مختلف را در دیتابیس خود ذخیره کنید. و بر اساس سابقه خریدشان، محصولات مختلف را به آنها پیشنهاد دهید.

موارد بالا، بخشی از استفاده های سیستم های بیومتریک – تشخیص چهره هستند اما این سیستم ها می‌توانند؛ در سیستم های بانکی، بازاریابی و تبلیغات، بررسی حضور کارمندان و دانشجویان، پزشکی و یا بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم