فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

استاندارد IP65

استاندارد ip65 چیست و چه کاربردی دارد؟

استانداردهای ساخت و یا توسعه محصولات در هر صنعت و دانشی اهمیت خاصی دارند و باعث می‌شود که نظام و مقیاسی واحد برای اندازه گیری کیفیت محصولات ارائه گردد. در این مقاله درباره استاندارد ip65 اطلاعات بیشتری را عرضه خواهیم کرد و شما با اهمیت آن بیشتر آشنا خواهید شد.

ip65، استانداری است که برای طبقه بندی محفظه های الکتریکی و سنجش عملکرد آنها در محافظت از تجهیزات مختلف در برابر مایعات و جامداتی ماند آب و گرد و خاک استفاده می‌شود. در این استاندارد IP مخفف عبارت Ingress Protection و به معنی میزان محافظت در برابر ورود موادی است که قبل تر معرفی کردیم. دو مقدار بعدی، نشان دهنده میزان قدرت محصول است، بدین صورت که مقدار اول می‌تواند عدد صفر تا 6 را بگیرید که عدد 6 به معنای حفاظت حداکثری در گرد و غبار است و به طور کلی جامدات است. عدد بعدی نیز، مقداری بین صفر تا 8 را می‌گیرد و مقیاسی برای سنجش مقاومت در برابر مایعات است. عدد بزرگتر به معنای حفاظت بهتر است.

حتما بخوانید: بهترین برند دستگاه حضور و غیاب

استاندارد ip65 چیست ؟

اکنون به استاندارد ip65 نگاه کنید؛ عدد 6 نشانه حداکثر محافظت در برابر گرد و غبار است و عدد 5 نیز نشان دهنده این است که می‌تواند در برابر جریان های کم فشار آب که از هر جهت وارد می‌شوند، دوام بیاورد.

تاریخچه استاندارد ip65

حقیقت این است که هر چه محصولی در برابر آلاینده ها و عوامل بیرونی مقاوم تر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر است. حال این عوامل بیرونی می‌توانند اجزای بزرگ مانند مهره ها و یا پیچ ها باشند و یا اینکه مواد ریز مانند، گرد و خاک و آب و یا حتی روغن باشد. موضوعی که شرکت ها و با آشنایی به آن همیشه تلاش کرده اند که محصولات خود را در این راستا تولید کرده کنند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب

حتما واژه های «ضد آب» و یا «مقاوم در برابر روغن» را شنیده اید که بر روی محصولات مختلف نوشته شده‌ است. اما مشکلی که وجود داشت این بود که استاندار واحدی برای سنجش میزان مقاومت در برابر آب و یا روغن وجود نداشت. به ابتدای مقاله و هدف ایجاد استانداردها مراجعه کنید؛ ارائه نظام و مقیاس یکتا برای سنجش کیفیت محصول.

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک و سیاست آن در تعیین استانداردها

به همین دلیل کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک یا به اختصار IEC، استاندارد IP را معرفی کرد تا معیاری برای سنجش کیفیت محصولات مختلف و رد و یا پذیرش ادعای یک شرکت درباره کیفیت یک محصول ایجاد شود.

چرا استاندارد ip65 مهم است؟

تجهیزاتی که می‌خرید اینکه چه استانداردی داشته باشند ممکن است چندان مهم نباشد، چون شما به صورت کلی در جستجوی یک محصول با کیفیت هستید، و شاید مهم نباشد که چه استانداردی داشته باشد. اما استاندارد هر محصول از ویژگی ای است که باید به آن توجه کنید. به این فکر کنید که محصولی که خریداری کرده اید، توانایی قرار گرفتن در محیط مورد نظر شما را ندارد، چیزی که اتفاق می‌افتد، ممکن است چندان خوشایند نباشد و باعث آسیب به دارایی های شما شود. به خصوص در تجهیزات الکتریکی که تاثیر آن نیز بسیار زیاد است.

حتما بخوانید: همه چیز درباره دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

در واقع اینگونه است که محصولات مختلف برای دریافت استاندارد های تعریف شده جهانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و بسته به کیفیت خود، یک استاندارد را دریافت می‌کنند. استفاده از محصولات کم کیفیت و آنهایی که استاندارد ip65 و یا هر استاندارد دیگری را نداشته باشد، ممکن است که کار شما را انجام دهند، اما هزینه تعمیر و نگهداری و آسیب های احتمالی که وارد می‌کنند بسیار بیشتر از محصولاتی است که استانداردهای کیفی مختلف را دریافت کرده باشند.

ip65 حفاظت بالا در برابر مایعات و گرد و خاک را عرضه می‌کند که باعث شده است محصولات آن نیز قیمت بالاتری داشته باشند. اگر به یک محصولی نه چندان قوی و ساده نیاز دارید می‌توانید از محصولات دیگر که از استانداردهایی مانند ip44 را دارند استفاده کنید.

اما به طور کلی استانداردها مهم هستند، چون به شما درباره کیفیت یک محصول و میزان حفاظت آن می‌گویند. هر چه بیشتر در این حوزه اطلاعات بیشتری داشته باشید، محصولی که انتخاب می‌کنید برای فعالیت شما بهتر و مناسب تر خواهد بود.

در ادامه محصولاتی که این استاندارد را در معرفی می‌کنیم و اهمیت آن را نیز توضیح می‌دهیم.

کاربرد استاندارد ip65

محصولاتی که این استاندارد را دریافت کرده‌اند زیاد هستند که برای قرار گیری در محیط های شما تولید شده اند. از میان نمونه های مختلف در این بخش به توضیح، چراغ هایی که این استاندارد را دریافت کرده اند می‌پردازیم.

روشنایی از مسائل مهمی است که در زندگی ما تاثیر بالایی دارد . قرار نیست درباره اهمیت روشنایی توضیح اضافی ارائه شود، چون همه به اهمیت آن آشنا هستیم. از مسائل مهم درباره روشنایی ساخت چراغ هایی است که بتوانند در محیط هایی که از نظر جوی شرایط مساعدی ندارند قرار بگیرند.

چراغ هایی که با استاندارد ip65 ساخته می‌شوند مقاومت بیشتر و در نتیجه طول عمر بیشتر را در محیط هایی با شرایط خاص ارائه می‌دهند. موردی که ممکن است برای چراغ های داخلی و خارجی خانه خود و یا حتی چراغ هایی که برای قرارگیری در معماری هتل و یا تاسیسات خود انتخاب می‌کنید به آن توجه کنید.

صنعت موبایل و استفاده از استاندارد IP

با توجه به توسعه بازار موبایلی و عرضه محصولات مختلف، شرکت های سازنده از استاندارد IP نیز به عنوان یک امتیاز برای فروش و عرضه محصولات خود استفاده می‌کنند. گوشی های iPhone 7  با استاندارد IP67 ارائه شده است و به این معنی است که این گوشی در برابر گرد و غبار کاملا مقاوم است ولی در برابر آب کاملا مقاوم و ضد آب نیست. البته بعضی از گوشی های Samsung با استاندارد IP68 ارائه می‌شوند که به این معنی است که کاملا ضد آب هستند. و اما به طور کلی، استانداردها در بازاریابی محصولات مختلف نیز نقش عمده ای را ایفا می‌کنند.

استفاده از استاندارد ip65 در صنعت نظامی

از موارد استفاده از استاندارد ip65 در صنعت ساخت تجهیزات نظامی است. و به این دلیل که عمده تجهیزات نظامی در معرض گرد و غبار و خاک هستند و ساخت و توسعه محصولاتی که بتواند این استاندارد را داشته باشند از اولویت هایی است که هر شرکت سازنده به آن توجه می‌کند. در واقع تجهیزاتی از این استاندارد استفاده می‌کنند که اولویت مقاومت صد در صد در برابر گرد و غبار را داشته باشند و مقاومت در برابر آب اولویت است که در رتبه بعدی قرار دارد.

حتما بخوانید: اهمیت حضور و غیاب کارکنان

استاندارد ip65 و شرکت Tritium

شرکت Tritium در سال 2013، شارژر RT50 خود که دارای استاندارد ip65 است را تولید کرد. که علاوه بر ارائه شارژ سریع، به اولین محصولی که این استاندارد را دریافت می‌کند تبدیل شد و باعث یک تغییر و جهش بزرگ در صنعت شد. موردی که باعث شد محصولات DC fast charger این شرکت در بسیاری از محیط ها و با هر شرایط جوی به انتخابی مطمئن تبدیل شوند.

سخن پایانی

خلاصه مطالبی که در بالا ارائه کردیم این است که، محصولاتی با استاندارد ip65 ضد آب نیستند و فقط در برابر جریان آب و از هر طرف که فشار بالایی نداشته باشند مقاوم هستند. اما در برابر گرد و غبار به طور کامل مقاوم هستند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است این استاندارد فقط یک استاندارد نیست و تبدیل به عاملی مهم در حوزه بازاریابی و فروش و تبلیغ محصول شده است و شرکت های سازنده بیش از بیش در این حوزه مانور می‌دهند.

حتما بخوانید: دستگاه حضور و غیاب  Suprema BioStation 3

نکته دیگر و برای افرادی که به عنوان مصرف کننده شناخته می‌شوند، این است که آشنایی با این استاندارد باعث می‌شود که محصول خود را با دانش بیشتری انتخاب کنید. مانند انتخاب لامپ هایی که قرار است برای حمام و یا آشپزخانه خود خریداری کنید.

منابع:
  1. https://www.gwp.co.uk
  2. https://tritiumcharging.com
  3. https://www.electricalcounter.co.uk
مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم