فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

سیستم کنترل ورود و خروج

سیستم کنترل ورود و خروج چیست؟

سیستم کنترل ورود و خروج همانطور که از اسمش مشخص است، ورود و خروج افراد و وسایل نقلیه را مورد کنترل قرار می گیرد. دستگاه های ورود و خروج هر یک به واسطه مکانیزمی که برای آنها تعریف شده است کار می کنند، برخی از دستگاه ها با کارت های مخصوص کار می کنند و برای دستگاه سخت افزار کارتخوان تعریف شده است و برخی به واسطه دستگاه های که از بیومتریک استفاده می کنند، عملیات کنترل را انجام می دهند. برخی با ثبت پلاک کار می کنند و برخی نیز به واسطه تگ کار می کنند. هر یک از سیستم کنترل ورود و خروج دارای قوانین اجرایی مخصوص به خود هستند.

سیستم کنترل تردد هوشمند مبتنی بر کارت

معمول ترین سیستم کنترل ورود و خروج مربوط به دستگاه های کارتی هستند. زمانی که ایده ساخت سیستم کنترل ورود و خروج در ذهن افراد شکل گرفت، مدل کارتی پایه سیستم های تردد قرار گرفت.

حتما بخوانید: بهترین برند دستگاه حضور و غیاب 2023

معمولاً سیستم کنترل ورود و خروج کارتی به شامل تجهیزات سیستم، انواع کارت، کارت خوان، کامپیوتر و سرور و نرم افزار مخصوص است. در صورتی که اشخاص بخواهند از این کارت ها استفاده نمایند باید کارت را جلوی دستگاه کارت خوان بگیرند.

در صورتی که قرار است از سیستم کنترل ورود و خروج برای پارکینگ استفاده شود روال کار به این صورت است که راننده پس از رسیدن به گیت ورودی، صبر می کند تا پلاک خودرو پردازش شود و سپس کارت مورد نظر را از اپراتور کارت موقت دریافت می کند و راهبند برای او باز می شود و در زمان خروج نیز کارت را تحویل داده و می تواند از پارکینگ خارج شود. دستگاه حضور و غیاب کارتی نیز طراحی شده است که البته از نظر امنیت امتیاز چندانی به خود اختصاص نمی دهد.

سیستم کنترل ورود و خروج مبتنی بر تگ

نوع دیگری از سیستم کنترل ورود و خروج وجود دارد که با تگ یا برچسب کار می کند. در این روش از RFID استفاده شده است به طوری که دستگاه با نرم افزار خاصی برنامه نویسی شده است. این دستگاه قابلیت تردد بدون کارت را فراهم می سازد. معمولاً چنین سیستم هایی برای پارکینگ های شلوغ استفاده می شود. دقت شود که در این سیستم برچسب باید برای مالک و مشترک و یا افراد مشخصی تعریف شود تا توسط دستگاه مورد تایید قرار بگیرد. مثلاً برخی از جایگاه های پارکینگ فقط مخصوص برخی از اتومبیل های خاص است و از همین تکنولوژی استفاده می کند. تجهیزات مورد نظر برای این سیستم ها انواع تگ یا برچسب هستند و همینطور نیاز به آنتن برد بلند بوده که خاصیت اجرایی مخصوصی دارد.

حتما بخوانید: دستگاه حضور و غیاب Suprema BioStation 3

سیستم کنترل ورود و خروج به واسطه بلیط

یک سری دستگاه های ارائه دهنده بلیط به صورت خودکار وجود دارد. این دستگاه ها به صورتی طراحی شده اند که نیاز به حضور اپراتور ندارند. البته این سیستم ها شامل دستگاه پرینتر حرارتی هستند. در واقع در ابتدا کد مشخصی پس از وارد کردن مشخصات مراجعه کننده در نظر گرفته می شود، نیاز است که دستگاه بلیط را به واسطه پرینتر حرارتی به چاپ برساند. زیرساخت های سخت افزاری برای این سیستم کنترل ورود و خروج به نسبت پیشرفته و گران است. تجهیزاتی که به کار میرود شامل دستگاه ارائه دهنده تیکت، دستگاه اخذ تیکت و پرینترهای حرارتی است. این دستگاه بر اساس هر ورود اقدام به چاپ بلیط می کند و در نهایت تعداد بلیط ها شمارش می شود. سطح امنیت دستگاه به صورت کمی در نظر گرفته شده است و موقعیت کمی برای آن وجود ندارد.

سیستم کنترل ورود و خروج با دستگاه

سیستم کنترل تردد هوشمند با دستگاه یکی از مدل های به روز و ارزشمند است. در این راستا کارت مخصوص هر خودرو یا هر شخص می بایست توسط دستگاه بررسی شود. دستگاه هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد دارای بخش کنترل نرم افزاری مخصوصی است به طوری که کارت را شناسایی کرده و دستور ورود و خروج را صادر می کند.

سیستم کنترل ورود و خروج با دستگاه دارای دو بخش ارائه دهنده کارت و اخذ کارت است و هر یک دارای مکانیزم های مخصوص به خود هستند. البته که این دستگاه ها از نظر کاربرد نسبت به هم فرق می کنند.

سیستم کنترل تردد هوشمند برای ثبت پلاک

سیستمی که برای تشخیص پلاک خودرو استفاده می شود، مکانیزم کاملاً خودکاری دارد به طوری که شماره پلاک خوردو را به درستی تشخیص می دهد. این سامانه به واسطه دوربین مخصوص خود سعی به اخذ تصویر از خودروی عبوری می کند و سپس با استفاده از روش های پردازش تصویر می تواند شماره پلاک خودرو را استخراج نماید. این گزینه برای پارک های عمومی گزینه خوبی محسوب می شود.

اطلاعات خودرو برای پارکینگ های خصوصی و برج ها و سازمان توسط این سیستم به ثبت می رسد. اینطور که مشخص است. روش های ترکیبی مختلفی برای سیستم کنترل ورود و خروج در نظر گرفته شده است و تجهیزات به کار رفته شامل دوربین پلاک خوان، کامپیوتر و سرور و نرم افزار ثبت پلاک است.

حتما بخوانید: انواع ابزار مدیریت تردد منابع انسانی

دستگاه های ورود و خروج خودرو

انواع سیستم کنترل ورود و خروج افراد

سیستم کنترل تردد هوشمند برای کنترل ورود و خروج افراد طراحی شده است. این سیستم ها در مکان های ویژه، آزمایشگاه ها و اتاق های سرور و مکان های امنیتی اجرا می شوند. از سوی دیگر سیستم ورود و خروج شامل یک سری نرم افزارهای ویژه است که به واسطه آن پروسه کنترل صورت می گیرد.

دستگاه ورود و خروج

یک سری دستگاه ها طراحی شده اند که تردد و رفت و آمد افراد را تشخیص و ثبت می کنند. این دستگاه ها به واسطه چهره، اثر انگشت و یا کارت کار می کنند و در مدل های مختلفی طراحی و اجرا شده اند. این دستگاه ها برای امنیت بالاتر به صورت ترکیبی نیز طراحی می شوند. برخی از مدل ها به واسطه تشخیص چهره کار می کنند و برخی نیز به صورت اثر انگشتی و در برخی از مدل ها از اثر انگشت به همرات کارت استفاده می شود.

قفل های برقی مخصوص ورود و خروج

در صورتی که قرار باشد از سیستم کنترل ورود و خروج برای کنترل ورود و خروج افراد از یک درب چوبی و شیشه ای و آهنی استفاده شود باید از قفل برقی استفاده شود. قفل های برقی شامل مدل های زبانه برقی یا مگنتی هستند. مدل های زبانه دار شامل یک ضامن مخصوص هستند که محبوبیت زیادی در ایران دارند.

نرم افزار کنترل تردد

نرم افزار مدیریت و کنترل تردد این امکان را می دهد که شخص در زمان مشخصی اجازه ورود داشته باشد. در واقع Timetable در این مدل از نرم افزارها طراحی شده است به طوری که مشخص می شود هر شخص در چه روز و ساعتی از دستگاه استفاده کرده است. برای استفاده از این نرم افزارها می بایست در ابتدا محل نصب سیستم کنترل ورود و خروج مشخص شود و سپس اطلاعات پرسنل دریافت و وارد شود. پرسنلی که برای تردد باید از سیستم ورود و خروج استفاده نمایند نیز تعریف می شود. روزهای تعطیل تعریف می شود و شرایط برای باز کردن درب پارکینگ وجود خواهد داشت. از سوی دیگر پرسنل به واسطه صفحه نمایش موجود مانیتور می شوند. تصاویر نمایش داده شده و گزارش لازم به صورت روتین اخذ می شود.

سیستم کنترل تردد هوشمند بیومتریک

از آنجایی که دستگاه حضور و غیاب یکی از مهمترین سیستم کنترل ورود و خروج محسوب می شود بنابراین چه خوب است از نظر امنیتی در وضع درست و استانداردی قرار داشته باشد. در این دستگاه ها از مکانیزم های بیومتریک استفاده شده است. این مکانیزم به صورتی طراحی شده است که سبب می شود افراد به واسطه آن به سادگی به واسطه اثر انگشت و یا چهره برای ورود و خروج آنالیز شوند. این مدل از سیستم ها هیچ مشکلی امنیتی ندارند و از بالاترین سطح انالیز استفاده می کنند. سیستم های کنترل ورود و خروج بیومتریک به طور کلی در مدل های یک منظوره( اثر انگشت یا چهره) و یا چند منظوره به شکل ترکیبی طراحی و اجرا شده اند. دستگاه های کنترل تردد هر یک دارای مکانیزم های مخصوصی هستند. مکانیزم های به کار رفته به شکلی طراحی می شوند که افراد بتوانند در عرض چند ثانیه شناسایی شوند.

دستگاه های بیومتریک

کدام سیستم کنترل ورود و خروج بهتر است؟

تا تعریف شما از بهتر بودن چه باشد! برخی امنیت دستگاه را نشانه قدرت آن می دانند و برخی به طراحی ظاهری اهمیت می دهند و از سوی دیگر برخی به دنبال دستگاه های ورود و خروج ارزان قیمت هستند. در هر صورت شما به واسطه سطح نیاز خود باید به دنبال سیستم کنترل ورود و خروج مخصوص به خود باشید. هر سیستمی که خریداری می کنید از نظر کیفیت در شرایط مناسبی قرار می گیرد.

هر سیستم ورود و خروج دارای بخش های نرم افزاری و سخت افزاری ویژه و جداگانه است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم