فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

کنترل تردد

معرفی انواع سیستم کنترل تردد

 سیستم کنترل تردد به الگوریتم هایی گفته می شود که به واسطه آنها تردد مورد کنترل قرار می گیرد. در واقع شبکه ای مطرح است که سیستم مبتنی بر شبکه کار می کند. سیستم های کنترل تردد معمولاً بر اساس تاییدیه هایی که دارد، عملیات شناسایی را انجام می دهد. یعنی یک شخص بر اساس تاییدیه که دارد تلاش برای ورود و بر اساس همان تاییدیه شرایط عبور را فراهم می سازد. در این راستا شاهد امنیت در زمینه تردد افراد هستید.

سیستم کنترل تردد چیست؟

پیش از اینکه در مورد انواع سیستم کنترل تردد صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد این سیستم و عملکرد آن بدانیم. سیستم کنترل تردد در لیست سیستم های امنیتی قرار دارد. این سیستم بر اساس الگوریتم کنترل انعطاف پذیر می تواند روی رفت و آمد افراد کنترل داشته باشد و امنیت لازم را برقرار سازد. مثلاً سیستم هایی که برای کنترل درب الکترونیکی استفاده می شوند یکی از مدل های مشهور سیستم کنترل تردد محسوب می شود. حتماً دیده اید که فردی برای ورود به جایی، کارتی را جلوی نوار مغناطیسی می گیرد. در واقع دستگاه دارای خواننده ای است که اطلاعات روی کارت را خوانده و در صورت مطابقت، اعلام به باز شدن می کند. کارت خوان یکی از ساده ترین سیستم کنترل تردد محسوب می شود و نمی توان نمره بالایی از نظر امنیت به این روش داد.

حتما بخوانید: بهترین برند دستگاه حضور و غیاب

انواع سیستم کنترل تردد

حال قصد داریم سیستم کنترل تردد را در مدل های مختلف معرفی و مقایسه ای از نظر عملکرد و امنیت انجام دهیم:

سیستم کنترل تردد کارتی تماسی

اگر به سیستم های کنترل تردد موجود در بازار دقت کنید، مدل های کارتی رایج ترین گزینه محسوب می شوند. این سیستم ها در بسیاری از شرکت های بزرگ یا کارخانه ها و یا بانک ها اجرا می شوند. در این سیستم ها کارتی طراحی شده است که معمولاً از جنس مغناطیسی است. برای اجرای این سیستم کارت می بایست به یک دستگاه نزدیک شود. برخی دیگر از مدل های سیستم کنترل تردد وجود دارد که نیاز است کارت به دستگاه تماس پیدا کند و یا به نوعی کارت در داخل دستگاه کشیده شود. روی کارت ها کدی وجود دارد که مخصوص به هر شخص است. این کد یکتا بوده و غیر تکراری است. زمانی که کارت در جلوی دستگاه یا در داخل دستگاه کشیده می شود، هویت و زمان ورود یا خروج شخص در سیستم به ثبت می رسد و دستگاه بررسی می کند که شماره نوشته شده روی کارت مجاز است یا خیر. در نهایت به شما اجازه داده می شود که عبور کنید.

سیستم کنترل تردد کارتی غیر تماسی

همانطور که در بخش قبل گفته شد نوعی از سیستم کنترل تردد وجود دارد که از نظر غیر تماسی کار می کند یعنی کارت جلوی دستگاه در نقطه خاصی نگه داشته می شود. در این زمینه نیاز به امواج رادیویی است تا ارتباط لازم برقرار شود. به این دستگاه ها، سیستم کنترل تردد غیر تماسی گفته می شود. این سیستم برای پیشگیری از سرقت اتومبیل و مدیریت ترافیک و همینطور در دستگاه های ورود و خروج ساختمانی نیز استفاده می شوند. یکی از رایج ترین استفاده از سیستم کنترل تردد غیر تماسی برای پارکینگ های عمومی در نظر گرفته شده است. در پارکینگ های عمومی کافیست است افرادی می توانند اتومبیل خود را پارک کنند که در کارت آنها شارژ کافی وجود داشته باشد. این سیستم ها شامل یک عدد کارت و یک عدد دستگاه کارت خوان غیر تماسی هستند و همینطور نمایشگر مخصوصی نیز دارند تا میزان شارژ موجود در کارت شخص را نشان دهند و در نهایت نیز دستگاه به پرینتر وصل است که قبض را پرینت کرده ارسال می نماید. یک نرم افزار تحت شبکه نیز برای این مدل از سیستم کنترل تردد وجود دارد.

حتما بخوانید: انواع ابزار مدیریت تردد منابع انسانی

کنترل تردد کارتی

کنترل تردد کارتی

سیستم کنترل تردد رمزی

دستگاه های ورود و خروج رمزی یکی از رایج ترین موارد در لیست سیستم کنترل تردد محسوب می شود. مثال جالبی که برای این سیستم ها می توان زد اینکه هر حساب کاربری در شبکه های مجازی شامل یک رمز مخصوص است و شخص باید برای ورود به صفحه مخصوص خود رمز داشته باشد در غیر این صورت اجازه ورود به او داده نمی شود. این مورد در خصوص سیستم کنترل تردد رمزی نیز برقرار است. دستگاه های کنترل تردد رمزی دارای صفحه کلیدی مخصوصی هستند که پرسنل یا افرادی که قرار است وارد مکان مشخصی شوند می بایست رمز خود را به دستگاه اعلام کنند ( از طریق صفحه کلید وارد کنند).

در مورد امنیت سیستم کنترل تردد رمزی، دفاعی وجود ندارد. افشا شدن رمز و همینطور فراموشی رمز از موضوعاتی است که در خصوص این سیستم دیده می شود. موضوع دیگر این است که معمولاً هک کردن رمز ها کار چندان سختی به نظر نمی رسند. همین مسئله سبب شده تا افراد مجبور به تغییر رمز به صورت مداوم شوند و این موضوع خود سبب سر در گمی می شود. در هر صورت برای سازمان هایی که جمعیت زیادی دارد معمولاً سیستم کنترل تردد رمزی گزینه خوبی نخواهد بود. دستگاه حضور غیاب نیز به صورت رمزی طراحی و عرضه شده است.

کنترل تردد رمزی

سیستم کنترل تردد وسایل نقلیه

یک سیستم وجود دارد که مخصوص سازمان های بزرگ و یا پارکینگ های خصوصی است. برای این سیستم ها یک سری استانداردهای از پیش تعیین شده وجود دارد که به آنها اجازه ورود خواهد داد. عملکرد این دستگاه ها به این صورت است که، وسیله نقلیه وارد محدوده تشخیص می شود. تصویری از پلاک وسیله نقلیه به واسطه دوربین های دستگاه به ثبت می رسد.

تصویری که گرفته شده با اطلاعاتی که از پیش در سامانه موجود است مقایسه می شود و قوانین که در زمینه ورود و خروج وجود داشته، اعمال می شود. در نهایت دستور نهایی برای ورود یا عدم ورود صادر می شود و در بر اساس دستور باز و یا بسته می شود.

سیستم کنترل تردد مخصوص پارکینگ های نیمه خودکار و خودکار

در پارکینگ های اختصاصی که از تکنولوژی مدیریت نیمه خودکار استفاده می کنند، سیستم کنترل تردد وابسته به RFID است که به آن برچسب خوان گفته می شود. این آنتن روی پایه های مناسب نصب شده است. همینطور سخت افزار مخصوص و نرم افزار تحت شبکه نیز وجود دارد. راننده به واسطه کارت هوشمندی که دارد مورد شناسایی قرار می گیرد.

در صورتی که پارکینگ در وضعیت تمام خودکار باشد، راننده به واسطه تگ های RFID چسبانده شده روی شیشه خودرو مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: خرید بهترین دستگاه حضور غیاب

تکنولوژی RFID در سیستم کنترل تردد یعنی چه؟

تکنولوژی RFID یک پروتکل غیر تماسی است که نیاز به تماس فیزیکی بین شخص یا شی با دستگاه ارتباطی را برطرف می سازد. برچسب های موجود بارها قابلیت استفاده دارند و خاصیت خود را از دست نمی دهند. مقاومت تگ ها در شرایط دمایی نامناسب محیط مقاومت بالایی دارند. از سوی دیگر این سبک از سیستم های کنترل تردد هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند و ارتباط بینایی به صورت غیر خطی در نظر گرفته شده است. نرخ خطا برای این سیستم ها بسیار کم است. و یک دستگاه برای خواندن چندین برچسب کافی است. بررسی ها نشان می دهد که این سیستم ها به نوبه خود از نظر اجرا برای مکان های عمومی بهترین عملکرد را دارند.

سطح ذخیره و شناسایی توسط این سیستم ها با دقت بالایی بوده و مورد تایید قرار گرفته است و برای محیط های پر تردد مناسب است.

سیستم کنترل تردد بیومتریک و انواع آن

یکی از بهترین و به روز ترین و ایمن ترین دستگاه های کنترل تردد، مدل بیومتریک است. بیومتریک بودن به یک سری خصوصیات فیزیولوژی و رفتاری انسان اشاره دارد و دستگاه به کمک آن اقدام به بررسی هویت شخص می کند. سطح بالای امنیت سیستم کنترل تردد بیومتریک به نسبت سیستم های کارتی و رمزی سبب شده تا این دستگاه ها گزینه بسیار خوبی برای سازمان های بزرگ و پرجمعیت باشد. البته که سیستم کنترل تردد بیومتریک نیز خود به دو مدل تقسیم شده است.

سیستم کنترل تردد اثر انگشتی

این مدل از سیستم برای تشخیص هویت شخص از خطوط و شیارهای روی انگشت آن کمک می کند. شیارهای روی انگشت افراد با هم فرق دارد و هیچ وجه یکسانی وجود ندارد و همینطور موضوع سبب می شود که سطح امنیت این مدل از سیستم ها به نسبت سایر سیستم ها بالاتر است. روش کار این سیستم ها مشخص است. در ابتدا دستگاه تحلیل لازم روی اثر انگشت را انجام می دهد به طوری که خطوط روی انگشت و شیارها و شرایط انگشت مشخص می شود. سپس مراجعه کنندگان دست خود را روی سنسور مورد نظر می گذارند و دستگاه تصویر انگشت را با آنچه از قبل ذخیره کرده است مقایسه می کند. نحوه اسکن این دستگاه ها بسیار مهم است و نیاز به ارزیابی درست و قابل برای هر بخش از دست است.

کنترل تردد اثر انگشتی

کنترل تردد اثر انگشتی

سیستم کنترل تردد تشخیص چهره

این روش بالاترین امتیاز امنیت را می گیرد. سیستم کنترل تردد از اجزای صورت و فاصله و موقعیت اجرای صورت برای شناسایی افراد استفاده می کند. در ابتدا شخص روبرو دوربین قرار می گیرد و تصویر وی گرفته می شود و سپس الگوریتم های تحلیل به کار گرفته می شوند و مقایسه لازم صورت می گیرد و هویت فرد تشخیص داده می شود. این دستگاه گاه با دستگاه های کارتی و رمزی ترکیب می شود.

کنترل تردد تشخیص چهره

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم