فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

دستگاه های حضور و غیاب

مقایسه انواع مختلف دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه های حضور و غیاب هر یک از روش خاصی برای کنترل تردد استفاده می کنند که در این مقاله قصد مقایسه دستگاه های حضور و غیاب نسبت به هم را داریم.

دستگاه های حضور و غیاب که با کد کار می کنند!

یکی از روش های ثبت تردد، استفاده از کد است. این روش نسبتاً ابتدایی تر از روش های دیگر است. یکی از دستگاه هایی که با کد اقدام به ثبت تردد می کند دستگاه کارتی است. در واقع همانطور که از اسمش دستگاه مشخص است از کارتی استفاده می شود که دارای کد مخصوص و غیرتکراری است. این کد در قالب های بارکد یا کد مغناطیسی نیز طراحی شده است. زمانی که کارت مورد نظر به محل درست در دستگاه نزدیک شود، ثبت تردد صورت می گیرد. 

دقت داشته باشید که گاه نیاز به اتصال کارت به دستگاه است. این مدل از دستگاه ها ابتدایی ترین نوع دستگاه حضور و غیاب محسوب می شوند و قیمت این دستگاه ها نیز به حدودی ارزانتر از مدل های دیگر است. در مقابل دستگاه رمزی وجود دارد که با واسطه کد کار می کند به این ترتیب که هر شخص کد مخصوص به خود را داشته و زمانی که قصد تردد دارد باید با وارد کردن رمز خود تردد را ثبت کند. این مدل از دستگاه از نظر امنیت ضعیف هستند در واقع اگر شخص دیگری کد شخص دیگر را اعمال نماید برای او تردد خورده است. در گذشته در ادارات از این مدل از کدها استفاده می شد اما امروزه دستگاه های حضور و غیاب جدیدترین آماده اند که سطح امنیت بیشتری را دنبال می کنند.

 

دستگاه های حضور و غیاب که با بیومتریک کار می کنند!

بیومتریک واژه ای آشنا در فناوری تشخیص چهره است و هر جا صحبت از بیومتریک است یعنی دستگاه از اجزای بدن انسان برای تشخیص استفاده می شود. به طور کلی این دستگاه ها شامل دو نوع کلی هستند.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی نسل اول از فناوری بیومتریک محسوب می شوند. همانطور که از اسم دستگاه مشخص است از اثر انگشت برای ثبت تردد استفاده می کند. مثلاً در یک اداره و یا خوابگاه دانشجویی، در ابتدا نیاز است که اثر انگشت همه افراد در داخل اداره مورد بررسی و ثبت قرار بگیرد.

 دستگاه اثر انگشت را ذخیره سازی می کند به این ترتیب در زمان تردد فرد انگشت خود را در محل مورد نظر بر روی دستگاه قرار می دهد و دستگاه اثر انگشت تازه را با آن چه در دیتابیس خود ضبط کرده است تطبیق می دهد به این ترتیب اگر مورد همسان پیدا شد که تردد ثبت می شود در غیر این صورت با علامت، نور یا صدا اعلام می شود که چنین اثر انگشتی در دستگاه شناخته نشده است. این روش ثبت تردد با امنیت بالایی همراه است چون اثر انگشت همه افراد دنیا از هم متفاوت است و جای سوءاستفاده وجود ندارد. اما موضوعی که مطرح است اینکه گاه دستگاه در شناسایی اثر انگشت با ضعف زیادی روبرو است و انگشتی که قبلاً به ثبت رسیده است را به درستی تشخیص نمی دهد.

در مقابل دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره عرضه شده است که در لیست دستگاه های حرفه ای بیومتریک قرار دارد و روند مشابهی با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت دارد با این تفاوت که در این دستگاه ثبت تردد بر اساس اعضای صورت شخص صورت می گیرد. در واقع آنچه که دستگاه در ابتدا ذخیره سازی می کند، چهره شخص است. چهره شخص در دستگاه ذخیره سازی می شود و زمانی که شخص در حال تردد است با قرار گیری روبروی چشمی دستگاه، چهره خود را اعلام کرده و دستگاه با آنچه که قبلا در دیتابیس خود ذخیره کرده است مقایسه می کند. این دستگاه رتبه بالایی از نظر امنیت دارد. در این مدل از دستگاه فاصله ابروها نسبت به هم، فاصله لب تا بینی و … از سوی دستگاه محاسبه می شود.

دستگاه های حضور و غیاب که به صورت چند منظوره کار می کنند!

 

 

در مقایسه انواع دستگاه های حضور و غیاب، به مواردی بر می خوریم که از نظر امنیت قوی تر هستند و از مکانیزم های چند منظوره و ترکیبی در آنها استفاده شده است. روش های کار هر یک از این دستگاه ها با هم فرق می کند.

دستگاه حضور و غیاب دارای دوربین یکی از مدل های ترکیبی و چند منظوره محسوب می شود. مثلاً اگر دقت داشته باشید در برخی از مدل های دستگاه کارتی از دوربین نیز استفاده شده است که چهره شخص را ثبت می کند به این ترتیب اگر مشخص شود که یک شخص به جای شخص دیگر کارت کشیده است، چهره او قابل شناسایی است. همینطور دستگاه های رمزی و اثرانگشتی نیز با دوربینی وجود دارد. به طور کلی در دستگاه هایی که از دوربین استفاده شده است، چهره شخص در زمان تردد به ثبت میرسد.

دستگاه حضور و غیاب کارتی چند منظوره

تفاوت دستگاه حضور و غیاب دو کارتی و تک کارتی

حضور و غیاب در مدل دو کارتی نیز طراحی شده است. این دستگاه دقیقاً مشابه با دستگاه یک کارتی عمل می کند اما شخص به جای یک کارت دو کارت می بایست به دستگاه تحویل دهد. کارت هایی که در این دستگاه استفاده می شود از مدل های بارکدی، مغناطیسی یا پروکسی و مایفر است. دقت شود که این دستگاه به طور کلی می توانند شامل دوربین و یا بدون دوربین طراحی شده باشند.

در مقابل دستگاه هایی وجود دارند که با کارت و رمز به صورت ترکیبی کار می کنند. یعنی شخص علاوه بر اعلام کارت خود به دستگاه، باید رمز مورد نظر را نیز اعلام نماید.

همینطور دستگاه های کارتی و رمزی هر یک می توانند با تشخیص چهره و اثر انگشت نیز ترکیب شود و این موضوع بستگی به حساسیت محیط و سطح امنیت آن دارد.

دستگاه حضور و غیاب دو کارتی

سطح امنیت دستگاه های حضور و غیاب از کم به زیاد

دستگاه حضور و غیاب که فقط از کارت و یا فقط از رمز استفاده می کند کمترین سطح امنیت را دارد چون رمز و یا کارت را می توان در اختیار شخص دیگری قرار داد.

در صورتی که برای دستگاه های کارتی و رمزی دوربین تعبیه شده باشد می توان مقداری به امنیت امیدوارتر بود چون حداقل در بروز هر مشکلی چهره شخص ثبت می شود.

دستگاه های حضور و غیاب که دارای مکانیزم بیومتریک هستند چه به واسطه اثر انگشت و چه در سطح تشخیص چهره، امنیت بالایی دارند. در صورتی که نیاز به سطح امنیت بیشتری باشد، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با رمز ترکیب می شود.

خرید دستگاه حضور و غیاب با امنیت بالا

در صورتی که قصد خرید دستگاه حضور و غیاب دارید باید چندین موضوع را مدنظر قرار دهید. هزینه اعمال شده برای خدمات و ثبت تردد و ابزارهای به کار رفته در مدل های بیومتریک به نسبت کدی و رمزی بیشتر است اما سطح امنیت آن نیز بیشتر است. اما دقت داشته باشید که اگر سنسور اثر انگشت خراب شود و یا ابزار تشخیص چهره به خوبی قبل عمل نکند هزینه هایی نیز در این راستا مطرح می شود. خرید این محصولات باید با کیفیت بالا صورت بگیرد و از نظر عملکرد قابل قبول باشد. هر یک از این دستگاه ها قدرت پردازش قابل قبولی دارند. دستگاه حضور و غیاب که امنیت ضعیفی دارد معمولاً پیشنهاد نمی شود چون با کیفیت خوبی همراه نیست و سریعاً از کار می افتد. 

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم