فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

مدیریت منابع انسانی

چالش های مدیریت منابع انسانی و راهکارهای حل آن

با آغاز هزاره سوم، نقش منابع انسانی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و با پیشرفت تکنولوژی و سرعت روزافزون به عنوان تنها عامل دستیابی به موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در یک سازمان از آن یاد میشود. در دنیای رقابتی امروز، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و دستیابی به اهداف و آنچه منجر به تحول و بقای سازمان میشود منابع انسانی است. نقش نیروی انسانی در سازمان و نوع نگاه به او، سهم چشمگیری در پیشرفت یا شکست سازمان خواهد داشت.

در این مقاله با اطلس همراه باشید تا با چالش های مدیریت منابع انسانی و راهکارهای آن بیشتر آشنا شوید.

چالش های مدیریت منابع انسانی

از نظر کارشناسان مدیریت منابع انسانی، چالش های مدیریت منابع انسانی در سازمان ها را می توان در حوزه های زیر دسته بندی کرد:

تنوع نیروی انسانی

جنسیت، اقلیت های نژادی، قومی و مذهبی و ….

سن و نسل

حضور نسل های مختلف در محیط کاری

لزوم یادگیری مهارت های جدید

مهارت های کامپیوتری، ارتباطی ، تصمیم گیری، توانایی های ذهنی، تعامل با مشتری و ….

توانمندسازی کارکنان

لزوم افزایش مسئولیت های کارکنان و آموزش آنها.

کار تیمی

پیچیدگی روزافزون تکنولوژی، لزوم تنوع مهارت ها در کار گروهی را دوچندان میکند.

کیفیت

نیاز به ارائه محصولات (کالاها و خدمات) با کیفیت بالا بسیار مهم است و استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در سازمانها، آموزش استانداردهای کیفیت و رفع نیازهای کارکنان را اجتناب ناپذیر کرده است.

ادغام شرکت ها

مدیریت تعارضات ایجاد شده بین کارمندان واحدهای ادغام شده و مدیریت اختلافات بین سیستم ارزیابی حقوق و عملکرد و سایر سیستم های منابع انسانی

کوچک سازی و بهینه سازی

منجر به افزایش اخراج کارکنان، و ایجاد مشکل در جذب استعدادها می شود.

جهانی شدن

لزوم ورود سازمان ها به بازارهای جهانی می شوند و جذب کارمندان از کشورهای دیگر

حتما بخوانید: خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب

تحول فناوری و اقتصاد اینترنتی

لزوم ایجاد مدیریت الکترونیکی منابع انسانی و دسترسی به طیف وسیعی از استعدادها از طریق اینترنت.

قراردادهای موقت

استخدام به صورت قراردادهای ساعتی، موقت و پروژه ای رایج شده است و کارکنان به جای امنیت شغلی به اشتغال پذیری اهمیت می دهند.

اخلاق

لزوم رعایت مسائل اخلاقی در مورد کارمندان

تعادل بین کار و زندگی

والدین شاغل، لزوم توجه به خانواده، ساعات کاری انعطاف پذیر و ….

رعایت قوانین و مقررات

همگامی با تغییر قوانین کار همواره یکی از چالش های مدیریت منابع انسانی در ایران در میان صاحبان کسب و کارها بوده است.

تغییرات در مدیریت

با رشد یک تجارت رشد، استراتژی ها، ساختار و فرآیندهای داخلی آن نیز رشد تغییر کرده و برخی از کارمندان به سختی می توانند با این تغییرات کنار بیایند.

آموزش نیروی کار

سرمایه گذاری در آموزش کارکنان یکی دیگر از چالش های منابع انسانی در ایران است و سازمان ها برای داشتن تیمی سازنده و وفادار باید روی نیروی کار خود سرمایه گذاری کنند.

سازگاری با نوآوری ها

فناوری ها دائما در حال تغییر هستند و کسب‌وکارها باید به سرعت خود را با این تغییرات وفق دهند.

پاداش نیروی انسانی

بسیاری از شرکت ها در تلاش برای بهینه سازی سیستم پاداش کارکنان خود هستند. ایجاد سیستمی برای پاداش دادن به کارکنان برای عملکرد عالی یکی از راه‌های جبران دستمزد کمتر است.

چالش در توانمندسازی کارکنان

مهم ترین چالش های منابع انسانی را می توان در 2 بعد، چالش های مدیریتی و چالش های پیگیری ارزیابی کرد که در ادامه به بخش هایی از هر دو چالش اشاره می کنیم.

چالش های مدیریتی

برخی از مدیران گمان میکنند کارکنان سازمان خود فاقد مهارت لازم برای انجام وظایف خود هستند و کارکنان خود را شایسته وظایف بالاتر سازمانی نمی دانند.. بنابراین مدیرانی که مخالف آموزش و سایر فرآیندهای توانمندسازی کارکنان خود هستند.

عدم تخصیص اعتبارات کافی

بسیاری از مدیران احساس می کنند که اختصاص بخشی از بودجه سازمان به ارتقای مهارت و توانمندسازی نیروی انسانی غیر ضروری است که این موضوع در آینده لطمات جبران ناپذیری به پیشرفت سازمان خواهد زد.

حتما بخوانید: رفتار سازمانی چیست؟

راهکار حل چالش های منابع انسانی

یکی از شاخص های تمایز کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، منابع انسانی متخصص است که به طور هدفمند برای تعالی و رشد سازمان توسعه یافته است. بر این اساس، در حوزه مدیریت منابع انسانی، لزوم توانمندسازی و پرورش و استفاده مؤثر از آنها بسیار حائز اهمیت است.

چالش اصلی مدیریت استراتژیک منابع انسانی، داشتن ساختاری شفاف، جامع و منسجم برای بهبود عملکرد سازمانی است. از این رو تفکر استراتژیک در زمینه شناسایی مشکلات و آسیب های حوزه منابع انسانی سازمان ها نیز بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین بیشتر فعالیت های مدیریت منابع انسانی به منظور اصلاح و بهبود مشکلات موجود و همچنین در نظر گرفتن تغییرات سازمانی انجام می شود و در صورت عدم بازنگری و بازسازی سازمان در مقاطع مختلف در این زمینه به تدریج دچار آسیب می شود.

با چنین رویکردی و با توجه به اینکه در هر سازمانی نیروی انسانی آن به عنوان سرمایه اصلی آن برای مدیریت، رشد و پیشرفت کسب و کار محسوب می شود، داشتن رویکرد آسیب شناسانه و چشم انداز به چالش های مدیریت منابع انسانی امری حیاتی است و سازمان ها باید برنامه های منسجمی برای رشد، تشویق و افزایش بهره وری نیروی انسانی خود داشته باشند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما سایر چالش ها و مشکلات پیش روی منابع انسانی در ایران و راه حل های پیشنهادی شما برای حل آنها چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم