فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

هوش تجاری

کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی

می دانیم که امروزه هوش تجاری به‌صورت پی‌درپی درحال‌توسعه است و در قسمت‌های مختلفی از کسب‌وکارها می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد. منابع انسانی یکی از قسمت‌هایی است که کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی در بسیار اهمیت دارد و با به‌کارگیری BI می‌تواند پیشرفت چشمگیری در روند خود داشته باشد.

 در مقاله‌ی زیر ابتدا به شرح منابع انسانی و مدیریت آن پرداخته و سپس به ارتباط هوش تجاری و مدیریت منابع انسانی اشاره می‌شود به‌عنوان‌مثال با به‌کارگیری BI می‌توان شاخص‌های کلیدی عملکردی همچون نرخ غیبت، میزان حضور، جذب کارکنان در سال‌های مختلف، ریزش کارکنان در سال‌های مختلف، هزینه جذب، هزینه آموزش، نرخ برادفورد و جزئیات دیگر کارکنان و سازمان را در قالبی پیشرفته و به روز درنظر گرفت و در کسب و کار خود به بهترین نتیجه گیری رسید.

ضرورت و اهمیت هوش تجاری در منابع انسانی

منابع انسانی عبارتی است که برای اولین ‌بار در سال ۱۸۹۳ در سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. هوش تجاری و مدیریت منابع انسانی امروزه در هربخش دپارتمانی جزو مهم‌ترین بخش ‌های تشکیل ‌دهنده آن سازمان می‌باشدو به‌ عنوان قلب تپنده آن سازمان شناخته می‌شود. در واقع بدون منابع انسانی حتی ماشین‌ آلات پیشرفته نیز بدون استفاده خواهند بود و دیگر هیچ فایده‌ای برای یک ‌سازمان ها نخواهند داشت.

توجه نمایید که هوش تجاری مدیریت منابع انسانی فعالیتی است که افرادی که در یک سازمان کار می‌کنند را کنترل می‌کند و باعث نظم و سازماندهی میان آن‌ ها می‌شود.‌

کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی می‌تواند به‌ نحوی روی نحوه‌ی کارکرد یک سازمان تاثیر گذار باشد. هوش تجاری مدیریت منابع انسانی سرمایه‌های غیرقابل‌بازگشت و مهم هر سازمانی می‌باشند که می‌توانند با تجربیات، هوش، قدرت یادگیری و به‌کارگیری تخصص‌های خودشان یک سازمان را به موفقیت برسانند.

 

فردی که وظیفه مدیریت کارمندان یا کارگران یک سازمان را بر عهده دارد باید تمام تلاش خودش را بکند تا از توانایی‌ها و استعدادهای منابع انسانی یک شرکت در جهت درست بهره ببرد و با قرار دادن قدرت آن ‌ها در یک راستای مناسب، باعث شود که یک سازمان به موفقیت نهایی برسد. اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با منابع انسانی بدانید ما را همراهی کنید. می دانیم که بدون وجود انسان و ذهن متفکر کارمندان و کارگران یک مجموعه، حتی ماشین ‌های پیشرفته نیز نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند. به ‌همین دلیل وجود افراد گوناگون و مدیریت این افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به‌ طور کلی برای مدیریت در یک سازمان پنج اصل وجود دارد این اصول شامل کارکنان، ماشین‌ ها، پول، متریال ها، و متد ها می‌شود.

 

واضح است که  مدیریت منابع انسانی در رابطه با مدیریت کارکنان صحبت می‌کند. ماشین‌ ها، پول، متریال ها، و متد ها به دلیل این‌ که دارای حق انتخاب نیستند می‌توانند به‌ راحتی مدیریت شوند. اما منابع انسانی در صورت عدم مدیریت باعث ایجاد به ‌هم‌ ریختگی و آشفتگی بسیار زیادی در یک سازمان می‌شود. به ‌همین دلیل در کنار وجود هر مدیر برای اصل‌ های دیگر، وجود نرم افزار هوش تجاری مدیریت منابع انسانی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و بسیار مهم‌تر می‌باشد. یک فردی که مدیریت این بخش از یک اداره یا سازمان را برعهده دارد باید تمام تلاش خودش را بکند تا راه‌ حلی پیدا کند. تا هم کارمندان و منابع انسانی را راضی نگه دارد و هم از توانایی‌ ها و استعداد های آن ‌ها در جهت درست بهره ببرد. تا بتواند تمام نیازهای یک سازمان و همچنین منابع انسانی آن سازمان را برآورده سازد.

 

ارتباط هوش تجاری و مدیریت منابع انسانی

 

همان‌طور که در مقاله چرا هوش تجاری؟ گفتیم، هوش تجاری زمینه‌ای است که مهارت‌ها، فناوری‌ها، برنامه‌های کاربردی و فرآیندهای تجاری را برای تصمیم‌گیری استراتژیک و تاکتیکی بهتر کسب‌وکار ترکیب می‌کند.

فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی شامل روش‌های مدیریت داده برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و ساختار داده‌ها در انبارهای داده یا بازارهای داده و همچنین گزارش دهی، تجسم و استفاده از فن‌های تحلیلی برای پیش‌بینی است در واقع هوش تجاری فرایندی است که به یک مدیر این امکان را می‌دهد که تصمیمات خود را بر اساس تحلیل داده‌ها آگاهانه‌تر انتخاب کند و آن‌ها را به مرحله عمل برساند.

امروزه با توجه به این موضوع که دپارتمان مدیریت منابع انسانی به اطلاعات خاص مرتبط با افراد سروکار دارد به‌کارگیری BI در مدیریت منابع انسانی بسیار نیاز است و در اینده این حوزه بخش اساسی هر سازمانی خواهد شد. هوش تجاری ارتباط مثبتی با تصمیم‌گیری مدیریت منابع انسانی دارد و همچنین می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های هوش تجاری مدیریت منابع انسانی کمک‌کننده باشد و پیش‌بینی کند.

 سازمان‌ها با مشکلات بسیار زیادی در تجزیه‌وتحلیل داده‌های ضروری برای تغییرات مدیریت سازمانی مواجه هستند که هوش تجاری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا این موانع و مشکلات را بردارند امروزه در محیط‌های کسب‌وکاری پیچیده، نقش منابع انسانی به‌طور مداوم در حال تغییر است. ارتباطی که هوش تجاری با منابع انسانی می‌تواند داشته باشد بسیار گسترده است.

در حوزه منابع انسانی داده‌های آن بسیار متنوع هستند بنابراین یک سیستم اطلاعاتی منابع انسانی مؤثر باید به طیف وسیعی از آن‌ها بپردازد اینجاست که هوش تجاری می‌تواند اطلاعات مفیدی را استخراج کرده و به کشف الگوهای رفتاری، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فعالیت‌های کارکنان برای آینده بپردازد. ارتباطی که هوش تجاری با منابع انسانی سازمان‌ها برقرارمی کند باعث می‌شود که بینش بهتری نسبت به تحقق استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی خود داشته باشند. با توجه به اینکه فایل‌ها و اطلاعات منابع انسانی بسیار محرمانه هستند، امنیت این نوع داده ها نیز توسط BI اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

شاخص کلیدی کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی

امروزه کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی با استفاده از KPI یا شاخص‌های کلیدی عملکرد برای منابع انسانی نقش مهمی در کمک به متخصصان منابع انسانی برای ایجاد و نظارت بر معیارها جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها ایفا کرده است. برای اینکه با KPI های منابع انسانی بیشتر اشنا بشویم بهتر است ابتدا مقاله همه‌چیز در رابطه با KPI و انواع آن در سازمان را مطالعه کنیم KPI به‌طورکلی یک معیار قابل‌سنجش است که برای ارزیابی میزان اثربخشی یک شرکت در دستیابی به اهداف کلیدی تجاری استفاده می‌شود و به این معنا نیست که هر چیزی که می‌توانید اندازه‌گیری کنید KPI است تنها معیارهایی که ارتباط مستقیمی با استراتژی سازمانی دارند را می‌توان KPI نامید و از آن‌ها استفاده کرد.
شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی برای مشاهده این سؤال که چگونه منابع انسانی به بقیه سازمان کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. این بدان معناست که یک KPI در منابع انسانی میزان موفقیت آن را در تحقق استراتژی منابع انسانی سازمان اندازه‌گیری می‌کند.

 

استراتژی منابع انسانی از استراتژی سازمانی پیروی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی، عملکرد سازمانی را برای منابع انسانی منعکس می‌کنند.

در بسیاری از مشاغل، کارکنان نه‌تنها مهم‌ترین دارایی‌ها و عوامل کلیدی موفقیت در آینده هستند، بلکه اغلب بزرگ‌ترین هزینه یا بزرگ‌ترین سرمایه سازمان‌ها هستند؛ بنابراین مهم است که بدانیم کارکنان تا چه اندازه به عملکرد مالی سازمان ارزش‌افزوده می‌دهند. کارمندان اغلب یک عنصر گمشده در حسابداری و امور مالی هستند و باکمی تلاش می‌توان اثرات افراد را بر عملکرد مالی محاسبه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر کسب‌وکارها دارای طیف وسیعی از شاخص‌های منابع انسانی هستند و کمتر از نیمی از آن‌ها به‌طور فعال تأثیر کارمندان بر عملکرد مالی کسب‌وکار را دنبال می‌کنند. شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی برای مشاهده این سؤال که چگونه منابع انسانی  می تواند به  سازمان‌ها کمک ‌کنند، استفاده می‌شوند. این بدان معناست که یک KPI در منابع انسانی میزان موفقیت آن را در تحقق استراتژی منابع انسانی سازمان اندازه‌گیری می‌کند.

برای اینکه بیشتر با شاخص های کلیدی عملکرد و انواع آن ها در منابع انسانی آشنا شوید مقالاتی در همین راستا منتشر خواهند شد.

 جمع بندی

هوش تجاری به عنوان محرکی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی است پس ارتباط این دو باهم، نسبت به گذشته افزایش‌یافته و باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد چرا که مدیریت منابع انسانی با اطلاعات خاص مرتبط است. منابع انسانی با سرمایه های  فکری سازمان سروکار دارد و باید از حوزه های مدرن و سریعی همچون هوش تجاری و مدیریت منابع انسانی استفاده کرد و آن را به‌طور کارآمد و مداوم در اختیار سایر بخش های سازمان قرار داد.

امروز سازمان ها برای بهبود روند خود در فرایند های انسانی بایستی از رقبای خود پیشی بگیرند و هوش تجاری می تواند کمک کننده بزرگی باشد.

 

 

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم