فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

هوش تجاری و کاربرد

کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف

یکی از عواملی که هوش تجاری را در بین مدیران و صاحبان مشاغل بسیار مهم می کند، ماهیت تحلیلی نرم افزارهای مرتبط است. این مورد یکی از کاربرد هوش تجاری است که به آن «تحلیل و گزارش گیری دقیق و جامع» می گوییم. پیاده سازی هوش تجاری فاصله ایجاد شده بین مدیران میانی و مدیران ارشد را از نظر پیوندهای اطلاعاتی ایجاد شده از بین می برد و مدیران در هر سطحی تمام داده های مورد نیاز خود را در حال حاضر با کیفیت بالا در اختیار خواهند داشت.

کارشناسان و تحلیلگران می توانند با کمک برنامه های کاربردی هوش تجاری، عملیات خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست یابند. در زیر به کاربردهای مختلف در زمینه هوش تجاری می پردازیم. پس لطفا تا پایان مقاله با اطلس همراه باشید.

حتما بخوانید: هوش تجاری در کسب و کار

کاربرد هوش تجاری در صنعت بیمه

امروزه راهکارهای محصول محور شرکت های بیمه دیگر کاربردی ندارند و مشتریان انتظارات متفاوت و متنوعی از شرکت های بیمه دارند. این در حالی است که در سال های اخیر با ورود شرکت ها و مؤسسات بیمه خصوصی ارائه دهنده خدمات مالی، بازار از شرایط انحصاری خود خارج شده و رقابت شدیدی بین شرکت های بیمه برای جذب مشتری و ارائه خدمات متنوع ایجاد شده است. شرکت های بیمه داده های بزرگ و متنوعی از جمله بیمه گذاران، بیمه نامه ها و داده های خسارت را در پایگاه داده های خود ذخیره و نگهداری می کنند که شامل زندگی، خودرو، پزشکی، مسئولیت، بیمه معلم و غیره می شود.

حتما بخوانید: بهترین روش حضور و غیاب کارکنان

در این میان مشکل بزرگی در قالب یک کابوس برای تیم فناوری اطلاعات ایجاد می شود که بدون استفاده از هوش تجاری (BI) فرآیند استخراج و جمع آوری داده ها و انتقال آن به نرم افزارهای اطلاعاتی بسیار زمان بر و کند است. بنابراین کاربرد هوش تجاری نقش بسیار مهمی در تمامی شاخه های صنعت بیمه دارد تا مدیران این صنعت با تحلیل داده های انبوه ذینفعان بتوانند بهترین مدل بیمه را ارائه دهند.

هوش تجاری در صنعت بیمه

  • با استفاده از تکنیک های هوش تجاری، مدیریت شعب و نمایندگی ها به بهترین شکل انجام می شود.
  • هوش تجاری در شناسایی مشتریان بالقوه برای فعالیت های بازاریابی بیمه بسیار مفید است.
  • تجزیه و تحلیل سودآوری و کارایی محصولات با دقت بالایی انجام خواهد شد.
  • تحلیل و بررسی دقیق طرح های بیمه ای مختلف و کنترل سود و زیان هر کدام با کمک هوش تجاری انجام خواهد شد.
  • کنترل و مدیریت ریسک ها با کمک BI با دقت بالایی انجام می شود و فرصت های بزرگ موجود در بخش های خاص بازار را شناسایی می کند. در نتیجه، بخش های مختلف بازار را پیدا می کند که می توانند به یکدیگر متصل شوند.
  • کنترل و مدیریت ادعاهای نادرست خسارت و متوجه شدن تقلب به بهترین نحو انجام خواهد شد.
  • با استفاده از نرم افزار هوش تجاری، محدودیت‌های ذاتی انسان‌ها در پاکسازی حجم زیادی از داده‌ها از بین می‌رود و در نتیجه احتمال تصمیم‌گیری‌های مخرب و پرخطر کاهش می‌یابد.

کاربرد هوش تجاری در صنعت بانکداری

امروزه بانک ها که به عنوان موسسات مالی بسیار بزرگ شناخته می شوند، به دنبال راه هایی برای مدیریت موثر مشتریان در سطح شعب هستند و این امر را عاملی حیاتی برای موفقیت می دانند. علاوه بر این، برنامه ریزی برای جذب سپرده از مشتریان و کسب و کارهای جدید، وجوه لازم را برای وام دادن به همراه دارد که موفقیت بانک را به همراه دارد. بنابراین، این امکان برای بانک فراهم می شود که مشتریان مناسب را جذب کند، خدمات مختلفی را به آنها ارائه دهد و آنها را سودآور نگه دارد.

حتما بخوانید: مشخصات و ویژگی های دستگاه های حضور و غیاب

یکی از کاربردهای سیستم های هوش تجاری در بانک ها مدیریت اعتبار است. سیستم‌های هوش تجاری مورد استفاده در بانک‌ها، بر اساس رتبه و نوع مشتری، الگوهایی را که منجر به مشکلات اعتباری می‌شوند، شناسایی می‌کنند و در نتیجه مشتریان را برای جلوگیری از مشکلات اعتباری و مدیریت باقی مانده اعتبار آگاه می‌کنند. علاوه بر این، BI اسناد اعتباری بانک را تجزیه و تحلیل و تأیید می کند و از ضررهای آتی جلوگیری می کند.

  • با استفاده از هوش تجاری، شاخه های مختلف به دقت تجزیه و تحلیل و رتبه بندی می شوند و سود و زیان احتمالی را بررسی می کند.
  • محاسبه درآمد و زیان وام بر اساس سطح و میزان اعتبار در حساب ها با استفاده از سیستم های هوش تجاری انجام می شود.
  • مشتریان بر اساس سودآوری طبقه بندی و شناسایی خواهند شد.
  • تجزیه و تحلیل ریزش مشتری با استفاده از BI امکان پذیر است.
  • سیستم های هوش تجاری فروش را برای مشتریان سودآور افزایش می دهد و در عین حال هزینه ها را برای مشتریان کم سود کاهش می دهد.
  • شناسایی رفتار تراکنش و الگوهای پرداخت با BI امکان پذیر است.
  • سیستم های اطلاعاتی بانک از ترافیک سنگین خلاص می شود.
  • ردیابی سوء استفاده های مالی و ردیابی نشانه های کلاهبرداری، کلاهبرداری، پولشویی و غیره. از طریق سیستم های هوش تجاری امکان پذیر است.

با پیاده سازی سیستم های هوش تجاری در بانک ها و بهره گیری از کاربردهای آنها، فضای بسیار رقابتی در بانک ها برای پیشرفت ایجاد شده است. بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و اعتماد در بانک ها نیز با کمک کاربرد های سیستم هوش تجاری ایجاد شده است.

کاربرد هوش تجاری در شرکت های خدماتی

در ادامه کاربرد هوش تجاری باید گفت که امروزه شرکت های خدماتی مانند: انواع بیمارستان ها، مراکز درمانی، مراکز ورزشی، مراکز زیبایی و … از سیستم های هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل و تحقیق در مورد عوامل مختلف استفاده می کنند.

هوش تجاری در شرکت های خدماتی

  • دریافت دیدگاه صحیح و درک انتظارات مشتری، که در نهایت منجر به بهبود در نحوه خدمات رسانی به مشتریان می شود.
  • تجزیه و تحلیل نوع خدمات از نظر موقعیت های مورد استفاده، زمان صرف شده، هزینه های انجام شده و سود و زیان با کمک هوش تجاری امکان پذیر است.
  • تجزیه و تحلیل ارزش های دریافتی و سود و زیان تا پایان عمر پروژه با استفاده از BI انجام می شود.
  • پیش بینی شرایط منابع موجود به طور همزمان با پیشرفت پروژه امکان پذیر است.
  • از طریق استفاده از سیستم هوش تجاری، هماهنگی شرایط پروژه ها با اهداف سازمانی امکان پذیر خواهد بود.
  • با استفاده از هوش تجاری بهترین راه حل را برای ارائه خدمات به مشتریان در نظر بگیرید و مسیر تبدیل آنها به مشتریان عادی را دنبال کنید.

کاربرد هوش تجاری در شرکت های سرمایه گذاری

در بازار امروز، استفاده از هوش تجاری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت های کارگزاری و انواع شرکت های صرافی است. در زیر به برخی از عوامل کاربردی سیستم های هوش تجاری که در شرکت های سرمایه گذاری استفاده می شود،

هوش تجاری در شرکت های سرمایه گذاری

  • کسب دید اقتصادی و مناسب از سرمایه گذاری های انجام شده و پیش بینی سود و زیان منابع مالی تخصیص یافته به آنها به بهترین وجه با سیستم های هوش تجاری انجام می شود.
  • امکان بررسی و تحلیل شرایط هر سرمایه گذاری انجام شده به صورت جداگانه با BI وجود دارد.
  • با جمع آوری گزارش های دریافتی، کنترل و مدیریت اهداف و یا تعیین اهداف جدید به بهترین نحو انجام می شود.
  • هماهنگی شرایط سرمایه گذاری با بررسی اهداف سازمانی امکان پذیر است.
  • تصمیم برای سرمایه گذاری های جدید بر اساس تحلیل های به دست آمده از طریق نرم افزار هوش تجاری گرفته می شود.

کاربرد هوش تجاری در مخابرات

در حال حاضر سیستم های نرم افزاری مختلفی در بخش های مختلف صنعت مخابرات در حال فعالیت هستند. در زیر به 2 مورد کاربرد هوش تجاری در حوزه مخابرات می پردازیم:

  • با کمک سیستم های هوش تجاری می توان ویژگی های محصولات سودآور و لیست مشتریان سودآور را تعیین کرد. همچنین با استفاده از نرم افزار هوش تجاری می توان مشخصات مشتریان را با جزئیات کامل تهیه و در صورت نیاز مورد استفاده قرار داد.
  • هوش تجاری با استفاده از قدرت بالا، ابزارهای مفید و متدولوژی های کارآمد می تواند محصولاتی را که در آینده تقاضای بالایی خواهند داشت پیش بینی کند و در نتیجه به بقای مشتری کمک کند.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم