فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

کارت بدون تماس هوشمند و دستگاه کنترل تردد

سیستم جمع آوری کرایه خودکار (AFC) یکی از تجهیزات اساسی ایستگاه مترو است. که متشکل از انواع دستگاه کنترل تردد و کارت هوشمند بدون تماس، دستگاه فروش بلیط و دستگاه چک بلیط است. در این برنامه، سیستم عامل های پایدار و یکپارچه لزوماً برای روان نگه داشتن جریان مسافر در ساعات اوج مصرف ضروری هستند. در همان زمان، تمام داده ها جمع آوری شده و به مرکز منتقل می شوند. پس از اینکه با سیستم AFC آشنا شدید، از امکانات لازم برای راه اندازی این سیستم خواهیم گفت. همچنین کارت های هوشمند غیر تماسی و مزیت استفاده از آن ها به جای کارت های تماسی را نیز معرفی خواهیم کرد.

کارت بدون تماس چیست ؟

کارت بدون تماس یا کارت RFID (تداخلی امواج رادیویی) یک فرم فناوری اطلاعاتی است که اطلاعات را به وسیله امواج رادیویی انتقال می‌دهد. این کارت‌ها دارای یک تراشه RFID هستند که درون آنها قرار دارد و با استفاده از فرکانس‌های رادیویی، اطلاعات ذخیره شده در تراشه به تجهیزات قابل خواندن انتقال می‌یابد. از این کارت‌ها در امور مختلفی مانند کنترل تردد، پرداخت‌های الکترونیکی، و دسترسی به ساختمان‌ها و اتاق‌ها استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته این کارت‌ها سرعت در انتقال اطلاعات و راحتی استفاده آنهاست. با امکان کارتخوانی بدون تماس، کاربران می‌توانند به سرعت و با قرار دادن کارت در محدوده قابل تشخیص، اطلاعات را منتقل کنند. همچنین، این کارت‌ها به دلیل امنیت بالا نیز جایگزین مناسبی برای سیستم‌های دسترسی و کنترل به طور فیزیکی محسوب می‌شوند، زیرا اطلاعات ذخیره شده در تراشه با استفاده از امواج رادیویی به صورت رمز شده منتقل می‌شوند و سرقت اطلاعات به‌راحتی ممکن نیست.

انواع کارت بدون تماس هوشمند

کارت هوشمند بدون تماس شامل یک میکروکنترلر امن کارت هوشمند، حافظه داخلی و یک آنتن کوچک است. و از طریق رابط فرکانس رادیویی بدون تماس (RF) با خواننده ارتباط برقرار می کند. فناوری کارت هوشمند بدون تماس در برنامه هایی که نیاز به محافظت از اطلاعات شخصی و یا تحویل معاملات سریع و ایمن دارند، مانند کارت های پرداخت کرایه حمل و نقل، کارت های شناسایی دولتی و شرکتی، اسنادی مانند گذرنامه الکترونیکی و ویزا و کارت های پرداخت مالی مورد استفاده قرار می گیرد که توسط دستگاه هایی مانند دستگاه کنترل تردد، دستگاه ورود و خروج و غیره خوانده می شوند.

انواع کارت‌های بدون تماس هوشمند از زیرمجموعه‌های گوناگون فناوری RFID (تداخلی امواج رادیویی) هستند که برای انتقال اطلاعات به وسیله امواج رادیویی به کار می‌روند. برخی از معروف‌ترین انواع این کارت‌ها به شرح زیر هستند:

کارت‌ بدون تماس Proximity (پراکسیمیتی)

این کارت‌ها از فاصله نزدیک با خواندن تراشه‌های RFID کارت ارتباط برقرار می‌کنند. این نوع کارت‌ها برای کنترل دسترسی، سیستم‌های حضور و غیاب، و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌شوند.

کارت‌های NFC (ارتباط نزدیک)

این نوع کارت‌ها از فناوری NFC استفاده می‌کنند و به کاربران امکان انتقال اطلاعات با لمس کارت به دستگاه‌های سازگار فراهم می‌کنند. کاربردهای آنها شامل پرداخت‌های موبایلی و انتقال اطلاعات سریع می‌باشد.

کارت‌های RFID با فرکانس بلند (UHF)

این کارت‌ها از فرکانس‌های بلندتر RFID بهره می‌برند و برای کاربردهایی همچون مدیریت لجستیک، انبارداری، و کنترل تردد در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارت‌ MIFARE

کارت‌های MIFARE یک استاندارد معروف در فناوری RFID هستند و برای انواع مختلف کاربردها از جمله تردد پارکینگ، حمل و نقل عمومی، و کنترل دسترسی استفاده می‌شوند.

این انواع کارت‌ها به دلیل سهولت استفاده، سرعت انتقال اطلاعات و امنیت در برخورداری، در صنعت‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

مجموعه کرایه اتوماتیک (سیستم AFC)

یک سیستم جمع آوری کرایه خودکار، برای سیستم های حمل و نقل سریع بسیار مناسب است.

گسترش سیستم های حمل و نقل سریع انبوه (MRTS)، مانند ریل های مترو، سیستم های حمل و نقل سریع اتوبوس و ریل های سبک منجر به حجم بی سابقه مسافران شده است. این سناریوی تجاری در حال تغییر، نیاز به سیستم های جمع آوری اتوماتیک کرایه (AFC) نسل بعدی را ایجاد کرده است. این سیستم ها و راه حل های AFC نه تنها زمینه را برای عملیات نرم تر فراهم می کند، بلکه خطرات و هزینه های مربوط به مدیریت پول نقد و عفونت ناشی از سرایت بیماری ها در مکان های شلوغ حمل و نقل عمومی را کاهش می دهد.

جمع آوری کرایه اتوماتیک (AFC) یک راه حل کاملاً امن، مقیاس پذیر، قابل اعتماد و پیشرفته است. که برای سیستم های حمل و نقل شهری دیجیتالی مانند ریل های مترو، پارکینگ های خودکار، سیستم حمل و نقل سریع اتوبوس و غیره ساخته شده است. که بسیار مقیاس پذیر است. و قادر است حجم زیادی از مسافران را بدون هیچ گونه مشکلی کنترل کند.

دستگاه کنترل تردد
دستگاه کنترل تردد

سیستم AFC چیست

مدولار بودن سیستم AFC  امکان ادغام با فناوری های جدید و رسانه های کرایه ای مانندEMV ، QR Code ، NFC، بلیط مبتنی بر حساب، بلیط مبتنی بر کارت و بلیط تلفن همراه بدون تماس را فراهم می کند. در نتیجه تجربه کلی رفت و آمد مسافر را افزایش می دهد و هزینه کل مالکیت اپراتورهای حمل و نقل را کاهش می دهد.

  • همه دستگاه های میدانی، مانند دستگاه کنترل تردد و کارت هوشمند بدون تماس، گیت های خودکار، اعتبار سنج ها و غیره را از یک مکان متمرکز کنترل کنید.
  • با بکارگیری این سیستم، فروش بلیط، پشتیبانی مشتری و عملیات بلیط را تسریع کنید.
  • جمع آوری کرایه بدون تماس و ورود بدون تماس در مکانهای عمومی شلوغ را تسهیل کنید.
  • از معاملات پرداخت ایمن و مطمئن در اکوسیستم های بزرگ و کوچک متصل و در عین حال توزیع شده اطمینان حاصل کنید.
  • با استفاده از حالت های بدون تماس، مجموعه برنامه های تلفن همراه را برای بلیط تلفن همراه و برنامه ریزی سفر مسافر پیاده سازی کنید.
  • راه اندازی سیستم AFC با استفاده از دستگاه کنترل تردد

همانطور که دیدید، این سیستم بسیار کاربردی بود و برای استفاده در مکان های پر ازدحامی مانند ایستگاه های مترو بهینه شده است. با قرار گیری دستگاه کنترل تردد و کارت هوشمند بدون تماس در این ایستگاه ها و کارت های هوشمند به عنوان بلیط مترو، میتوان به خوبی حجم بالایی از مسافران را کنترل کرد. اما با شیوع ویروس کرونا نگرانی هایی درمورد استفاده از کارت های تماسی به وجود آمد. که برای عدم انتقال ویروس از کارت ها به دستگاه و از کارت ها به یکدیگر کارت های غیرتماسی مورد استفاده قرار گرفتند.

دستگاه کنترل تردد
دستگاه کنترل تردد

سیستم AFC نقش مهمی در سیستم های جمع آوری خودکار کرایه شهری (AFC) در چین، اروپا و دیگر مناطق داشته است. این سیستم نیازهای ایستگاه های قطار شهری را برآورده می کند و در سراسر جهان از جمله شانگهای، سنگاپور، میلان و … مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت بزرگی کسب کرده است. در ساعات اوج مصرف، دستگاه کنترل تردد باید به عنوان سیستمی پایدار عمل کرده، تا بتواند جریان ثابت مسافران را کنترل و حفظ کند. دستگاه کنترل تردد باید مجهز به ویژگی سیستم ارزش افزوده باشد تا از تلفات حافظه / داده ناشی از اختلالات برق محافظت کند.

برنامه های کاربردی نمونه با استفاده از فناوری کارت هوشمند بدون تماس عبارتند از:

  • کارت تأیید هویت شخصی
  • گذرنامه الکترونیکی
  • کارتها و دستگاههای پرداخت بدون تماس
  • کارت هایی که به عنوان بلیط حمل و نقل استفاده می شوند.

سیستم های پرداخت کرایه حمل و نقل بدون تماس که در حال حاضر در شهرهایی مانند واشنگتن دی سی، شیکاگو، بوستون، آتلانتا، سانفرانسیسکو و لس آنجلس در حال کار یا نصب هستند.

کارت های هوشمند بدون تماس توانایی مدیریت ایمن، ذخیره و دسترسی به داده های کارت، انجام عملکردهای روی کارت (به عنوان مثال رمزگذاری و احراز هویت متقابل) و تعامل هوشمندانه با کارت خوان هوشمند بدون تماس را دارند. فناوری و برنامه های کارت هوشمند بدون تماس با استانداردهای بین المللی (ISO) مطابقت دارند.

کارت های هوشمند بدون تماس چگونه کار می کنند؟

سیستم های کارت هوشمند بدون تماس ارتباط تنگاتنگی با سیستم های کارت هوشمند تماسی دارند. مانند سیستم های کارت هوشمند تماسی، اطلاعات نیز در تراشه ای که درون کارت هوشمند بدون تماس قرار دارد ذخیره می شود. با این وجود، برخلاف کارت هوشمند تماسی، برق موجود در کارت و همچنین داده های رد و بدل شده بین کارت و ریدر بدون استفاده از کنتاکت، با استفاده از میدان های مغناطیسی یا الکترومغناطیسی برای تامین برق کارت و همچنین برای تبادل داده با خواننده به دست می آید.

کارت هوشمند بدون تماس
کارت هوشمند بدون تماس

کارت هوشمند بدون تماس شامل یک آنتن است که در بدنه پلاستیکی کارت تعبیه شده است. هنگامی که کارت به میدان الکترومغناطیسی ریدر وارد می شود، تراشه موجود در کارت روشن می شود. پس از روشن شدن تراشه، یک پروتکل ارتباطی بی سیم بین کارت و ریدر برای انتقال داده ایجاد می شود.

چهار عملکرد زیر توالی رویدادهایی را که هنگام نزدیک شدن کارت هوشمند بدون تماس به دستگاه کارتخوان اتفاق می افتد، در سطح بالا توصیف می کند:

  • انتقال انرژی به کارت برای تغذیه مدار مجتمع (تراشه)
  • انتقال سیگنال ساعت
  • قابلیت منتقل کردن اطلاعات به کارت هوشمند بدون تماس
  • انتقال داده از کارت هوشمند بدون تماس

از این رو ، هنگامی که کارت در محدوده یک میدان الکترومغناطیسی با فرکانس مورد نیاز قرار گرفت، کارت آماده برقراری ارتباط با خواننده است. کارت باید در فاصله 10 سانتی متری خواننده باشد تا به طور موثر تغذیه شود. با این وجود ، دامنه موثر برای خوانده شدن کارت به عوامل مختلفی مانند قدرت خواننده ، آنتن ریدر و آنتن کارت بستگی دارد.

در آینده ای نه چندان دور علاوه بر شهر های بزرگ و پیشرفته بیشتر شهر های دنیا از از سیستم AFC و کارت های غیر تماسی جهت کنترل مناسب مکان های شلوغ حمل و نقل مثل ایستگاه های مترو استفاده خواهند کرد.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم