فروش ویژه دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب

هوش تجاری

چالش های هوش تجاری BI

از کاربردهای مهم هوش تجاری BI می­توان به گزارش دهی سریع‌تر، افزایش بهره‌وری عملیاتی و تصمیم‌گیری راهبردی آگاهانه‌تر اشاره کرد. بااین‌حال، پیاده‌سازی ابزارهای BI اغلب اولین چالشی است که کسب‌وکارها باید در آغاز بر آن غلبه کنند. دشواری پیاده‌سازی هوش تجاری BI به عوامل مختلفی نظیر صنعت، آموزش و غیره بستگی دارد و به‌ویژه درزمینۀ مدیریت فرنچایز که شامل سلسله‌مراتب پیچیده‌تری است، این موضوع می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد. در این مقاله قصد داریم به چالش های هوش تجاری و راهکارهای غلبه بر آن بپردازیم.

چالش های هوش تجاری چیست

همانطور که در مقاله چرا هوش تجاری گفتیم، ایدۀ کلی هوش تجاری اغلب به تجزیه‌وتحلیل داده­ ها برای دستیابی به اطلاعات کاربردی اطلاق می­شود که به کارفرمایان و کارمندان کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. روزبه‌روز به تعداد سازمان‌هایی که از ابزارهای BI استفاده می‌کنند افزوده می‌شود و باید به این نکته اشاره کرد که حدود 54 درصد از صاحبان کسب‌وکار BI، فضای ابری را برای کسب­ وکار حیاتی و یا بسیار مهم می‌دانند.

حتما بخوانید: کاربرد هوش تجاری در مدیریت منابع انسانی

چالش‌ های پیاده سازی هوش تجاری کدامند؟

پیاده سازی هوش تجاری یک فرآیند پیچیده است که با چالش‌های متعددی همراه است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ های هوش تجاری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌هاست. داده‌های مختلف از منابع متنوعی جمع‌آوری می‌شوند و باید به شکلی منطقی و یکپارچه تجزیه و تحلیل شوند تا اطلاعات ارزشمندی برای تصمیم‌گیری تولید کنند. مدیریت داده‌ها، کیفیت داده و امنیت اطلاعات نیز از مهم‌ترین چالش‌های پیاده سازی هوش تجاری هستند. همچنین، تامین منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای پیاده سازی و نگهداری سیستم‌های هوش تجاری نیز یکی از چالش‌های مهم این زمینه می‌باشد.

از جمله چالش های هوش تجاری، ادغام اطلاعات و ابزارهای مختلف است. بسیاری از سازمان‌ها از ابزارهای مختلف برای مدیریت داده‌ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می‌کنند و باید این ابزارها را به صورت هماهنگ و همکارانه در سیستم‌های هوش تجاری یکپارچه کنند. همچنین، تطابق با نیازهای متغیر کاربران و تصمیم‌گیران سازمانی و تحولات مداوم در علم داده‌کاوی و هوش تجاری نیز یک چالش مهم در این زمینه می‌باشد. به طور کلی، موفقیت در پیاده سازی هوش تجاری نیاز به توجه به این چالش‌ها و بهره‌گیری از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مناسب دارد.

انتخاب نرم‌افزار مناسب

اولین گام در فرآیند پیاده‌سازی BI این است که مطمئن شوید که هوش تجاری را مطابق با نیازهای ویژۀ کسب­ وکار خود انتخاب کرده ­اید. ازآنجایی‌که تعداد راهکارهای موجود در بازار BI روزبه‌روز در حال افزایش است. این مسئله می­تواند مشکل ­آفرین باشد.

راهکار

برای غلبه بر این چالش، شناسایی اهداف و نیازهای کسب‌وکار ضروری به نظر می­رسد. اهداف تجاری شما بسته به نوع کسب­ وکارتان متفاوت خواهد بود. مادامی‌که نسبت به اهدافی که دنبال می­کنید اطمینان حاصل نکرده باشید، یافتن راهکار مناسب تقریباً غیرممکن به نظر می­رسد.

هنگامی‌که اهداف کلیدی خود را مشخص کردید، عواملی وجود دارد که باید آن‌ها را نیز در آغاز کسب ­و کارتان در نظر بگیرید. این عوامل عبارت‌اند از:

  • فرآیند یکپارچه‌سازی با سیستم‌های فعلی
  • استراتژی کسب‌وکار
  • دسترسی به ابزارهای مناسب
  • سطح امنیتی موردنیاز
  • دسترسی موردنیاز

قبل از تصمیم‌گیری نهایی اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را صرف تحقیق در مورد راهکارهای متعدد کرده‌اید تا بتوانید بهترین نرم‌افزار ممکن را شناسایی کنید. برای دستیابی به حداکثر بازدهی در کسب‌وکار خود توصیه می‌کنیم از نرم‌افزاری استفاده کنید که پشتیبانی مداوم را در طول پیاده‌سازی  BI و بعد ازآن ارائه می­دهد.

قابلیت ابزارهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و مشخص کنید که کدام‌ یک مشکلات فعلی تجزیه‌وتحلیل دادۀ شما را حل می‌کند. اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید قابل ارتقا بوده و استفاده از آن آسان باشد و به کاربران امکان داده ­نمایی را بدهد.

هزینه­ های فزاینده

به‌کارگیری ابزارها و نرم‌ افزار هوش تجاری BI می‌توانند بسیار هزینه ­بر باشند و این مسئله می‌تواند سرمایه­ گذاری سازمان شما برای پیاده‌سازی BI را با چالش‌ روبرو کند. بااین‌حال، هزینه حقیقی به‌کارگیری یک راهکار تنها به قیمت خرید آن محدود نمی­شود؛ بلکه باید هزینۀ سایر عوامل مرتبط با پیاده‌سازی آن نظیر آموزش و توسعه را نیز در نظر بگیرید.

علیرغم این­که هزینه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیاده‌سازی هوش تجاری به شمار می­رود، انتخاب یک راهکار مناسب می‌تواند بازگردانی سرمایه (ROI) قابل‌توجهی داشته و ارزش سرمایه ­گذاری اولیه را داشته باشد. این به شکل زیر است:

  • برنامه­ ریزی استراتژیک بهتر
  • کاهش هزینه‌های
  • اتوماسیون‌های وقت‌گیر
  • افزایش درآمد از طریق تعامل بهتر با مشتری، نگه­داشت و رضایت
  • ایجاد یک مزیت رقابتی

بااین‌حال، اگر پیاده ­سازی اولیه  BI به‌درستی پیش نرود، هزینه‌ها افزایش‌یافته و به عقب‌نشینی، انتخاب استراتژی‌های جدید و راه‌کار‌های جایگزین احتیاج پیدا خواهید کرد.

حتما بخوانید: 7 مزیت هوش تجاری

راهکار

برای مقایسه قیمت نرم‌افزارها و درخواست پیشنهاد قیمت‌ها وقت کافی اختصاص دهید؛ اما به خاطر داشته باشید که مقرون‌به‌صرفه ترین راهکار لزوماً بهترین راهکار نیست. همچنین اگر به همۀ قابلیت‌های یک ابزار گران‌قیمت نیاز ندارید، ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید بازدهی سرمایه (ROI) دریافتی سازمان و این موضوع است که تا چه حد بازده عملیاتی، خدمات مشتری، دسترسی به داده‌ها و درآمد بهبود می‌یابد.

برای اطمینان از اینکه که فرآیند پیاده‌سازی و عرضۀ کسب­ و کار شما در آغاز کار بدون مشکل پیش می‌رود، مساعدت کافرما بسیار مهم است و در بلندمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه­ های کسب‌وکار شما می‌شود.

آموزش

حتی باوجود یک استراتژی BI دقیق ، عدم وجود مهارت‌های فنی می‌تواند پیاده­سازی نرم‌افزار هوش تجاری را مختل و خرید سهام را دشوارتر کرده و مانع عملکرد بهینۀ سیستم شود.

بدون وجود آموزش مناسب، مداوم و هماهنگ، ابزارهای هوش تجاری BI کاربرد خود را از دست می‌دهند. درنتیجه، پیشرفت در نتایج کسب‌وکار چشم‌گیر نخواهد بود و بازگشت سرمایه اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل لازم است در مراحل اولیه پیاده‌سازی تا جایی که ممکن است، میزان محتوای آموزشی مورداستفاده را پیش‌بینی نمایید.

راهکار

یادگیری برخی از ابزارهای BI نسبت به بقیه ابزارها ریزه­کاری­های بیشتری دارند. بنابراین به دنبال پلتفرم کاربرپسند با رابطی پویا باشید که استفاده از آن آسان باشد. این سادگی به افرادی که واقعاً نیاز دارند به بینش مدیریتی حاصل از ابزارهای BI دسترسی داشته باشند و آن‌ها را درک کنند، این امکان را می‌دهد تا بدون آموزش فشرده یا دانش قبلی، موجب ترقی سازمان شوند.

شناسایی شاخص ­های کلیدی عملکرد KPI

برای اینکه BI نتیجه­ بخش باشد، به مجموعه‌ای از ­­KPI های مناسب نیاز دارید تا بتوانید از آن‌ها برای اندازه­گیری پیشرفت و عملکرد کسب‌وکار خود استفاده کنید. شناسایی شاخص ­های کلیدی عملکرد KPI می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا برخی از کسب‌وکارها به‌ اشتباه ترندهای نامناسب را دنبال می‌کنند یا از معیارهای غیرمفیدی استفاده می‌کنند که مرتبط نیستند و حتی ممکن است منجر به تصمیم‌گیری‌های نامناسب شوند.

به همین دلیل تعیین هر KPI مطابق با اهداف تجاری خود بسیار مهم است. همه KPI ها به کسب‌وکار شما مرتبط نیستند و تمرکز بر روی KPI های اشتباه می‌تواند در بلندمدت تأثیر سوء داشته باشد.

راهکار

اساساً  لازمۀ شناسایی KPIهای مناسب، درک اهداف خود به‌عنوان یک کسب‌وکار و استفاده از نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند روی بینش کاربردی تمرکز کنید.

پیچیدگی گزارش ­های هوش تجاری

BI می‌تواند ازنظر فنی بسیار پیچیده و درک و به‌کارگیری موفقیت‌آمیز آن بسیار مشکل باشد. گاهی اوقات فقط کارکنان IT یا تحلیلگران داده می‌توانند داده‌های ذخیره‌شده در پایگاه­های داده را هدایت کنند و از ابزارهای پیچیده BI برای دستیابی به بینش کاربردی استفاده کنند. همین موضوع باعث می‌شود گزارش دهی به یک فرآیند طولانی و پیچیده تبدیل گردد.

متأسفانه، کاربران کسب‌وکار همیشه به بینش‌هایی که ابزارهای BI ارائه می‌کنند دسترسی ندارند. بدون دادن دسترسی صحیح به افرادی که بهترین موقعیت را برای استفاده از این دانش‌ها و کسب نتایج مثبت دارند، ابزارها و نرم‌افزارهای BI شما به حداکثر بازدهی خود دست پیدا نمی­کنند و درنهایت نمی‌توانند بازده سرمایه‌گذاری چشمگیری داشته باشند.

راهکار

فرایند داده ­نمایی بسیار ضروری است؛ بنابراین ارائۀ داشبوردهای ساده و قابل تنظیم به همه کاربران به همراه مهم‌ترین KPI ها، فرآیندها را ساده می‌کند و امکان دسترسی به افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند را می‌دهد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که راهکار BI انتخاب‌شده دانش‌های عملی را برای کسب‌وکار شما فراهم آورده، داده‌ها را بسترسازی و داده‌ها را به درآمد تبدیل ­کند.

مقالات مرتبط
ارتباط مستقیم